Backfire B250 5.9

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Esromade
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Dodge

Backfire B250 5.9

#1 Bericht door Esromade » 16 mar 2023 20:54

Sinds enige tijd heb ik last van backfires. Althans ik niet, maar mijn Van.

Het begon met wat slechter lopen en starten en af en toe een serieuze knal uit het luchtfilter tijdens optrekken. Toen verdeler kap en rotor vervangen waarna hij weer starten in de eerste slag en hij liep ook weer lekker op gas en benzine. De auto heeft 200km zonder problemen naar een garage gereden voor apk. Na een paar weken ophalen, startte hij weer perfect en ging ik weer op pad. Hij plofte wel een klein beetje in de uitlaat. Halverwege de rit sloeg hij af en daarna liep hij ook niet echt lekker meer. Maar ben thuis gekomen. Nu weer de boel los gehad en alles leek verder wel goed. Onsteking en alles wat daar bij hoort schoon gemaakt en iets bijgedraaid en liep weer als een zonnetje. Maar tijdens de volgende rit toch weer een paar backfires tijdens optrekken. Hij trekt goed op en rijd netjes maar soms uit het niets ineens een knal en dan gaat ie weer alsof er niets gebeurd is. Iemand hier ervaring mee.
Dodge Ram Van 250 k6 8cil.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: Backfire B250 5.9

#2 Bericht door RoelK5 » 16 mar 2023 21:14

Lekkende kleppen?
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

Esromade
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#3 Bericht door Esromade » 16 mar 2023 22:59

Lijkt niet op lekke kleppen. De ketting is ook al geopperd. Maar gezien het aantal miles, zou dat niet kunnen (ong 45000m gelopen) maar ik heb een hele discussie gehad zojuist met een kennis en kwamen tot de conclusie dat er een vacuüm leiding mogelijk los ligt wat gebeurt is in de garage. En dat is idd ook waar.
De eerste backfires kwamen door de kap omdat die doorsloeg tussen meerdere bougies, maar dat was opgelost.
En dat zou verklaren dat hij tijdens de heenreis goed liep en terug niet meer. Ik ga morgen de leiding afdichten en weer proberen. Ik geef hier dan ook een update.

Esromade
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door Esromade » 17 mar 2023 11:45

Update.
Vanmorgen de losse vacuüm slang opgezocht en afgedicht. Dit gaf echter geen resultaat. Dus die theorie ging toch niet op. Ik heb de motor gestart, en dat deed ie in de eerste slag op lpg en gewacht tot de choke uitviel. Daarna de versnelling in de D gezet en het onstekingshuis zover verdraaid tot er geen plofjrs meer waren. Hij draait nu dus als een 🌞. Straks nog ff een proefrit maken of de backfires nu ook weg zijn.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#5 Bericht door RoelK5 » 17 mar 2023 13:10

Ik ben benieuwd
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: DodgeMB400

#6 Bericht door yltkdy » 17 mar 2023 15:56

Als jij op LPG rijdt, Hoe oud zijn je Bougies en hoeveel KM heb je ermee gereden?

Bougies hebben door LPG een veel kortere levensduur tot wel de helft minder en kan je dit dus krijgen. Zoek dit dus even uit. Dit kan vooral een leuk bijeffect geven met plastic inlaatspruitstukken (wat jij overigens hoogstwaarschijnlijk niet hebt) maar die kunnen wel volledig opgeblazen worden met alle gevolgen van dien.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#7 Bericht door Cor » 17 mar 2023 16:37

Ik ken dat! Ook af en toe backfire, , dus verdelerkap en rotor vervangen, bougies vervangen, onstekings tijdstip gecontroleerd op lekkages nagezien, en wist het toen niet meer. Er zaten uitstekend uitziende siliconen kabels op, dus dat zat wel goed.
Uiteindelijk de nl importeur opgebeld in Den Haag (ik woonde toen in Engeland, waar gas niet bepaald populair was, destijds) en het verhaal voorgelegd. Bleef dus over de kabels, maar die vond ik goed; tóch vervangen zei hun technische man.
Setje kabels besteld in America en gemonteerd. Nooit meer 1 x backfire gehad.
De kabels toen gefileerd, en bij 2 stuks , achter de bougie aansluiting viel de kabel uit elkaar toen ik hem opensneed; dat was te verwachten want die 2 kabels hadden een hogere weerstand.
Dat was ca. 1995/96 en daarna heb ik nooit meer 1 backfire gehad.
Nu bleek later, dat de 454 in een integrale motorhome aan de rechterkant van de motor meestal niet is afgedekt aan de zijkant, aan de bestuurderskant dus wel.
Daardoor kon de lucht uit de radiator zijdelings weg, in plaats van de rechterkant van de motor, dus de bougiekabels, te koelen.

Dus als je bougiekabels er prima uitzien: toch vervangen!
Cor

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: DodgeMB400

#8 Bericht door yltkdy » 19 mar 2023 17:27

En dat hitteprobleem kent Dodge dus ook. De rechterzijde wordt inderdaad veel heter dan de linkerzijde.

Sowieso is de hittegraad met gas hoger.

Plaats reactie