het geluid in mijn blok

Alles over Amerikaanse Van's in het algemeen.
Bericht
Auteur
lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC

Re: het geluid in mijn blok

#31 Bericht door lucky » 24 mar 2023 23:34

@yltkdy
bedankt voor de duidelijke uitleg en filmpjes .
goede raad komt nooit te laat . ik maak me ook niet zoveel zorgen dat het niet goed komt , ik heb alleen soms heel veel vragen :-k
ik heb vandaag de andere kop eraf gehaald bij deze zie je goed welke cilinder het mindere compressie had , daar zijnde kleppen best zwart .
ook de cilinder welke elke keer een wit aangeslagen bougie had ziet er niet fris uit .

@Cor
ach het blijft een gedoetje zo'n hobby , zolang alles het gewoon blijft doen is het altijd het mooiste natuurlijk , maar als dit allemaal lukt is het toch wee5r iets om trots op te zijnen kunnen we weer lekker gaan genieten van de van .

@rene78chevy
ik heb de hydraulische klepstoters er ook uit gehaald en schoon gemaakt , ze gingen er niet allemaal lekker makkelijk uit en wat zijn die rot dingen glad zeg :D .
ik weet niet of het goed is maar bij het schoon blazen kwam er uit een paar ook weer zo'n wit drapje uit .
als ik langs het gaatje aan de zijkant kwam ook olie uit de bovenkant langs de borgveer langs de buitenkant .
dit was het geval bij een paar de rest had het niet , kan het zijn dat deze niet goed meer zijn of kan het geen kwaad .
op zich zie ik niet echt wat raars aan de stoters wel iets doffe plekjes op de zijkant weet ook niet of je die kan testen .

morgen als het mooi weer blijft even kijken of ik het carter er onder vandaan kan krijgen en kijken wat er verder tevoorschijn komt .
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#32 Bericht door lucky » 24 mar 2023 23:38

nog een paar foto's
Bijlagen
zwarte kleppen  kleppen .jpg
zwarte kleppen kleppen .jpg (127.14 KiB) 160 keer bekeken
rechter kop.jpg
rechter kop.jpg (103.1 KiB) 160 keer bekeken
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#33 Bericht door lucky » 24 mar 2023 23:39

en de cilinders
Bijlagen
cilinder5.jpg
cilinder5.jpg (86.42 KiB) 160 keer bekeken
cilinder2.jpg
cilinder2.jpg (89.94 KiB) 160 keer bekeken
cilinder 4.jpg
cilinder 4.jpg (100.3 KiB) 160 keer bekeken
cilinder 3.jpg
cilinder 3.jpg (97.94 KiB) 160 keer bekeken
cilinder 1.jpg
cilinder 1.jpg (122.15 KiB) 160 keer bekeken
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#34 Bericht door lucky » 24 mar 2023 23:41

de laatste voor vandaag.
Bijlagen
klepstoters.jpg
klepstoters.jpg (123.61 KiB) 160 keer bekeken
cilinder6.jpg
cilinder6.jpg (67.9 KiB) 160 keer bekeken
cilinder 8.jpg
cilinder 8.jpg (61.38 KiB) 160 keer bekeken
cilinder 7.jpg
cilinder 7.jpg (80.85 KiB) 160 keer bekeken
groet luc

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: DodgeMB400

#35 Bericht door yltkdy » 26 mar 2023 06:05

T egenstellingen, tegenstellingen. De “goede” cilinders zien er fantastisch uit. Ik zou zelfs zeggen een beetje te mooi en zit ik aan “lean mixture” te denken. Ik zweer je ik ken de Amerikaanse termen op motor gebied beter dan de Nederlandse’ maar houd in dat je benzineverhouding te laag is en hierdoor de verbrandingstemperatuur in je cilinders te hoog is. Denk maar aan een openhaard, een slechte verbranding geeft veel zwarte aanslag maar als een openhaard echt zo heet is dat je er bijna niet meer in de buurt kan komen wordt alles schoongebrand. Als dit echt veel te hoog is kan dit zelfs gaten in je cilinders brandden. Ik denk dat dat witte poederachtige bij jou echt door je klepseals komt in combinatie met hoge temperatuur verbranding. Let er dadelijk maar eens op of ze bij de desbetreffende cilinders kapot of misschien zelfs gewoon weg zijn.

Al die zwarte cilinders bij mij kwam door het tegenovergestelde, Rich mixture, want in het filmpje waarin mijn motor draait stonden op dat moment mijn stelschroeven op mijn carburateur (Carter Thermoquad) 3 1/2 draai open wat veel te veel is. Ook bij de vorige eigenaar stonden ze zo ver open.

Achteraf bleek ik echter ook nogal wat vacuumleaks te hebben en vorige week merkte ik dat mijn cruisecontrol (die ook op vacuum werkt) vanaf de sturing gewoon open bleek te liggen, vandaar dat de vacuummeter dus ook niet echt stilstaat.

Maar als Ik jou was zou ik de problemen eerst maar eens bij de kleppen gaan zoeken. Bij mij zijn de koppen goed maar de cilinders zijn flink door de mangel gehaald en heb ik ze allemaal moeten honen, want ik kon mezelf in alle cilinderwanden spiegelen. Niet zo gek met al dat vuil in de motor bij mij De “crossthread” in jouw cilinders lijken er allemaal nog prima uit te zien, al kan ik het in de slechte cilinders niet goed zien door alle vervuiling. Zorg er uiteraard dadelijk voor dat alles vervuiling weg is en alles brandschoon is. Als je de zuigers uit de cilinders gehaald heb haal dan eens de bovenste ring van de cilinder, stop ze los in de cilinder en kijk hoe groot het gat is tussen de uiteinden van de zuigerring is. Wat de juiste grootte hiervan is zal je op moeten zoeken naar de specificaties van je motor.

Voorbeeld vanaf 5:12

https://m.youtube.com/watch?v=Nb4O22V7Z ... BB&index=5

Als je dadelijk je klepseals gaat vervangen kijk dan ook goed naar al je kleppen en klepzittingen. Iedere vervuiling en putjes kunnen al problemen en dus compressieverlies geven. Er zijn speciale sets om dit te schoon te maken / slijpen die niet zo gek veel kosten.

https://www.onallcylinders.com/2015/10/ ... -tell-you/

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: DodgeMB400

#36 Bericht door yltkdy » 26 mar 2023 06:26

Oh, en ik vergeet nog wat. De “milkshake”. dit is tch echt water in je motor. Cor denkt aan condensatie, maar in een motor die tekenen van Lean mixture geeft?

Kijk dus ook nog even goed naar je koppakkingen of je misschien toch ergens iets door is of dat er ergens water gelopen heeft. Kijk anders nogmaals naar het bougie filmpje dat ik je gestuurd heb.

Good luck!

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#37 Bericht door lucky » 29 mar 2023 22:35

na een paar dagen even rustig aan moeten doen , krijg je als je te enthousiast gaat beginnen dat breekt vanzelf weer op :x , zijn we toch weer een lekker stukje verder gekomen .

@yltkdy
dank je voor alle tips ik ga er wat mee kunnen .
ik rij voornamelijk op lpg en af en toe op benz om de injectoren (tbi) een beetje los te houden dus dan zou het aan de afstelling van het gas moeten liggen .
het vacuum gedeelte werkte goed had totaal geen terug val van de cruise control

ik heb al een tijdje gehad dat 1 bougie witte aanslag had bij de onderhouds beurt maar ik raakte eigenlijk geen koelvloeistof kwijt .
aan de koppakking kon ik niet iets heel erg bijzonders zien .

ik had gister het carter en de olie pomp eraf gekregen ook daar zag het er schoon uit geen zwarte drab of een hoop vuiligheid , ik had alleen verwacht dat de oliepomp minder zwaar zou draaien dan wat ie doet en dat ie met meer dan 1 bout vast zou zitten :) .
je moet best wat kracht zetten om de as te kunnen draaien .

vandaag hebben we de zuigers eruit gehaald .
ik heb ze nog niet echt goed bekeken het viel alleen op dat bij de zwarte zuiger de onderste zuigerveer bijna geheel binnen de zuiger valt dus eigenlijk niet echt goed tegen de cilinder aan kan drukken .

ik zal kijken of ik kan vinden hoeveel ruimte er tussen de uiteinde mag/ moet zitten waar jij het over heb, dat zal ergens wel beschreven staan.
ook zal ik proberen een paar goede foto's te maken van de krukas op de plek van de drijfstangen en de cilinders .

wat de kleppen betreft wil ik ze als ik sealtjes ga vervangen even slijpen zodat ze weer netjes aansluiten .

eerst nog maar even rustig verder met het loshalen van de krukas om de hoofd lagers te bekijken .
nu moet ik eerst de balancer eraf krijgen en de distributie ketting voor het zover is .
zal gaan kijken voor een geschikte trekker om de balancer eraf te krijgen .
als de krukas eruit is ga ik er wel even mee naar een revisie bedrijf als ik twijfel of hij goed is , het leek na even snel een blik werpen of er wel wat krasjes onder sommige lagers zaten en net of er een paar putjes in zitten .
maar daar kom ik wel achter als de krukas eruit is .

alles op z'n gemak ,ik doe gewoon heel rustig aan en probeer me niet te druk te maken met allerlei vragen waar ik toch nog niet aan toe ben .
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#38 Bericht door lucky » 29 mar 2023 22:42

@yltkdy
het vreemde van de “milkshake”is dat daar onder in het blok niks meer van te zien is het carter was ook nagenoeg schoon :-k
je zou toch zeggen dat als er koelvloeistof in de olie komt het dan ook in het carter zou moeten liggen .
groet luc

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#39 Bericht door Cor » 29 mar 2023 22:47

lucky schreef: 29 mar 2023 22:35 ...........

ik had gister het carter en de olie pomp eraf gekregen ook daar zag het er schoon uit geen zwarte drab of een hoop vuiligheid , ik had alleen verwacht dat de oliepomp minder zwaar zou draaien dan wat ie doet en dat ie met meer dan 1 bout vast zou zitten :) .
je moet best wat kracht zetten om de as te kunnen draaien .
Bij de pompen waar ik mee te nmaken heb gehad, moest dat redelijk makkelijk ronddraaien, weet je waar het 'zwaar' loopt?

.......het viel alleen op dat bij de zwarte zuiger de onderste zuigerveer bijna geheel binnen de zuiger valt dus eigenlijk niet echt goed tegen de cilinder aan kan drukken .
Dat is dus de olie schraapveer, en als die niet kan schrapen, dan krijg je dus olie boven de zuigers, en zwarte roet, dat is dus een direct redelijk verband.

nu moet ik eerst de balancer eraf krijgen en de distributie ketting voor het zover is .
Dat zijn vaak ondingen, die problemen geven met het afhalen; speciaal gereedschap zou noodzakelijk zijn
zal gaan kijken voor een geschikte trekker om de balancer eraf te krijgen .
........

rene78chevy
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!

#40 Bericht door rene78chevy » 30 mar 2023 09:00

een pomp moet inderdaad niet zwaar lopen , gooi weg dat ding en bestel een nieuwe

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#41 Bericht door lucky » 30 mar 2023 14:53

@ cor
ik heb nog niet gekeken waar de pomp zwaar loopt maar als je draait dan is het net of hij een zwaar punt heeft waar je doorheen moet dus gewoon maar een nieuwe bestellen .
ik heb voor de balancer een trekker besteld deze komt maandag binnen dus daar maar even op wachten.

rene78chevy
zoals ik hierboven ook al tegen cor zei er komt gewoon een nieuwe
mag het dan gewoon een standaard pompje zijn of is een pomp met een hoger vermogen beter om te doen , lijkt mij niet echt nodig .
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#42 Bericht door lucky » 30 mar 2023 15:12

ik heb net even de cilinders en drijfstanglagers bekeken en geloof dat ik daar niet echt veel gelukkiger van ben geworden , maar misschien valt het mee .
op de meeste lagers zitten best veel krassen en zelfs aan de achterkant zien ze er niet echt heel mooi uit dus waarschijnlijk moet de krukas wel geslepen worden , dat is wat ik nu denk .

maar het volgende maakt me echt een beetje benauwd als het is wat het lijkt .
in cilinder 2 ( is ook de gene waar de laagste compressie was ) lijkt een barst te zitten zoals ik het nu zie , het zou natuurlijk ook een diepe kras kunnen zijn maar daarvoor loopt ie volgens mij te ver door .
als dit zo is is het einde oefening ben ik bang want om het blok op te laten boren en dan nieuwe zuigers erin word een beetje te veel van het goede .
dan is een ruilblok of een nieuw onder blok misschien verstandiger :?:
het zou jammer zijn want het leek allemaal lekker te gaan
graag jullie mening ik weet zelf even niet wat het beste zou zijn .
Bijlagen
cilinder 2 beschadiging5.jpg
cilinder 2 beschadiging5.jpg (80.76 KiB) 114 keer bekeken
cilinder 2 beschadiging4.jpg
cilinder 2 beschadiging4.jpg (113.4 KiB) 114 keer bekeken
cilinder 2 beschadiging3.jpg
cilinder 2 beschadiging3.jpg (87.5 KiB) 114 keer bekeken
cilinder 2 beschadiging 2.jpg
cilinder 2 beschadiging 2.jpg (64.45 KiB) 114 keer bekeken
cilinder 2 beschadiging1.jpg
cilinder 2 beschadiging1.jpg (66.43 KiB) 114 keer bekeken
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#43 Bericht door lucky » 30 mar 2023 15:13

nog een paar
Bijlagen
cilinder 2 beschadiging7.jpg
cilinder 2 beschadiging7.jpg (73.67 KiB) 114 keer bekeken
cilinder 2 beschadiging6.jpg
cilinder 2 beschadiging6.jpg (64.72 KiB) 114 keer bekeken
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#44 Bericht door lucky » 30 mar 2023 15:14

en een paar van de lagers
Bijlagen
zuigerveren.jpg
zuigerveren.jpg (148.54 KiB) 114 keer bekeken
drijfstang lager (3).jpg
drijfstang lager (3).jpg (67.46 KiB) 114 keer bekeken
drijfstang lager (2).jpg
drijfstang lager (2).jpg (65.2 KiB) 114 keer bekeken
drijfstang lager (1).jpg
drijfstang lager (1).jpg (56.96 KiB) 114 keer bekeken
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#45 Bericht door lucky » 30 mar 2023 15:17

de gebroken veer was de gene die vast zat in de zuiger , het lijkt er veel op dat ie al een tijdje gebroken is geweest want de breuklijnen waren zwart , al zou dat natuurlijk ook zo zwart zijn als het even loopt .
deze is trouwens niet van de cilinder waar de groef in zit .
groet luc

Plaats reactie