Te veel oliedruk? Te veel olie?

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Bericht
Auteur
justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy

Te veel oliedruk? Te veel olie?

#1 Bericht door justind » 10 mei 2022 09:22

Hallo,

Mijn chevy G20, 5.7 TBI had zo nu en dan last van de volgende symptomen. Zowel op gas als op benzine!

- Schuddend blok bij optrekken, vooral wanneer ik uit een bocht optrek
- Sterk geurende onverbrande benzine of LPG uit de uitlaat
- Een soort onverklaarbaar tokkelend geluid, vooral goed hoorbaar als ik wil versnellen vanuit overdrive. Moet ook veel meer gas geven om de bak terug te laten schakelen en er is merkbaar minder vermogen.
- De motor heeft het merkbaar zwaar, een soort brommend zoemend geluid
- Op LPG een paar x een enorme knal gehad uit de uitlaat, op benzine geen last van. Zal de onverbrande brandstof wel zijn?
- Hoog olieverbruik, vooral met remmen op de motor (denk ik) op vakantie stond ie na een rit van 400km al weer van de max naar de min. Hier in Nederland niet veel olie verbruik, behalve wanneer ik de oliepeil tot de max aan vul. Dan staat ie behoorlijk te walmen, elke keer als ik de auto aan zet vooral. Onder het rijden weet ik niet zo goed.

Mijn oliedruk meter staat eigenlijk altijd tegen de max, 60 in mijn geval. Met een warme motor ongeveer 1 streepje er onder tijdens het rijden en zakt ie stationair terug naar de helft.

Laatst heb ik 3 weken heerlijk gereden zonder klachten van hierboven, tot ik de olie weer eens besloot te peilen en maar even heb afgevuld tot de max (stond aardig richting de min). En wat blijkt: alle symptomen zijn weer terug van hierboven :o Gelijk stinken naar rauwe brandstof en slecht lopen, alsof er een aantal cylinders verzuipt in de olie. Hij pruttelt ook niet meer als een V8, maar bromt meer. En op LPG direct weer een knal uit de uitlaat gehad!!

De lokale garage vond het een raar verhaal en dacht dat ik maar eerst naar de ontsteking e.d. moest kijken. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat is niet zo oud (oke zegt ook niet alles, dus zeker geen slecht idee). Maar ik wilde eerst perse weten of het probleem weer weg is als ik er weer wat olie uit haal. Beetje olie eruit, halverwege tussen min en max, en gelijk is alles weer normaal! Nu al meerdere ritten gemaakt zonder een van de bovenstaande problemen.

Er zit nu 10W40 (laatste servicebeurt) met 15W40 in (bijvul-jerrycan). Toen ik de auto net kocht was er niks aan de hand, maar stond de olie ook wel laag. Alleen heb ik de olie al snel laten verversen en sindsdien is het probleem ontstaan.

Mijn vraag:
Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt? De garage die ik sprak vind het een lulverhaal en zegt dat het gewoon toeval is en eerst maar eens moet beginnen met alles rondom de ontsteking te vervangen.
Wat zouden jullie doen? Ik dacht misschien alle olie + filter eruit en exact er in gooien wat het boekje zegt, geloof 4.8 liter. En dan peilen, kijken of de peilstok niet verkeerd is :? En dan gelijk over op 10W30 zoals erin hoort of zou 10W40 ook moeten kunnen? Ik lees dat de blokken niet al te kieskeurig zijn, maar als blijkt dat de peilstok wél klopt heb ik misschien toch te dikke olie er in nu?

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: Te veel oliedruk? Te veel olie?

#2 Bericht door RoelK5 » 10 mei 2022 19:38

Als je duidelijk een verband ziet tussen oliepeil en de problemen zou ik idd eerst maar eens uitzoeken od de peilstok wel correct is. Er zijn verschillende lengtes buis en stok. Dus je idee van filter en olie wisselen en kijken of het peil dan overeenkomt met de peilstok. vind ik een goed idee.
Officieel met moet er idd 0w30 in. Die dikkere olie kan dus de hoge oliedruk kunnen verklaren. Maar het kan ook aan oliedruk sensor liggen.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#3 Bericht door Cor » 10 mei 2022 23:27

Helemaal met Roel eens: alle olie er uit, en dan de voorgeschreven hoeveelheid er in, en dan peilen, en je markeringen controleren.

Hoewel ik niet direct de link zie tussen de hoeveelheid olie en jouw problemen. Maar kennelijk zijn die er wel!
Cor

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door justind » 11 mei 2022 10:28

Dank Cor en Roel. Ik wacht nog een paar ritten om nog zekerder te zijn over het verband tussen die 2. Had het nooit bij het oliepeil gezocht. Maar vond het wel sterk dat de klachten gelijk weer ontstonden na het bijvullen van olie en ook gelijk weer weg waren nadat ik er weer wat uit gehaald had :shock: maar het kan nog altijd toeval zijn. Zal er toch olie de cylinders in komen op de een of andere manier denk ik?

Ik dacht in eerste instantie dat de timing misschien soms op het verkeerde moment ging vervroegen of verlaten. Wat ik zelf eerder al had gedaan in de hoop dat ik iets zou oplossen:

- temp sensor stekker vervangen (gaf wel eens een SES code die uitkwam op engine temp too low, sindsdien geen code meer gehad. Sensor zelf kon ik niet goed bij dus heb het bij de stekker gehouden)
- vacuumslangen nagelopen, ik heb die hard plastic dingen vervangen door nieuwe benzineslangen en nog een paar andere preventief vernieuwd.
- PCV valve vervangen, oude rammelde nog wel en zag er niet verstopt uit
- massa van de boardcomputer en nog een sensor massa aan het blok vlak bij de thermostaat vervangen, die zagen er niet best meer uit
- O2 sensor vervangen (doet geloof ik niet mee op gas? maar hij hing afgebroken aan de uitlaat)

Het heeft vast voor verbetering gezorgd, maar het loste de klachten dus helaas niet op.

Bougiekabels en verdeler zien er goed uit. Ik heb wel nieuwe bougies, kabels, verdeler, bobine en ontstekingsmodule gehaald, maar nog niet gemonteerd omdat ik niet teveel in een keer wilde doen.

Ik heb nog een kannetje 5W40 liggen. Ik weet dat er veel olie topics zijn. Maar ik vind nooit iets over 5W40. Zou ik dat erin kunnen doen of zou je het houden bij de aanbevolen 5W30?

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#5 Bericht door Cor » 11 mei 2022 10:33

Met de wat oudere motoren zou ik er geen probleem mee hebben om er een #5W40 in te gieten.
Cor

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#6 Bericht door justind » 11 mei 2022 10:34

Dank. Ziet eruit als een oude motor en heeft op de klok 295.xxx mijlen staan.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#7 Bericht door Cor » 11 mei 2022 10:40

\:D/ :-#

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

#8 Bericht door Patrick G20 » 12 mei 2022 20:35

Je kan ook een compressie test laten uitvoeren. Weet je gelijk hoe het met je blok is gesteld en is niet zo veel werk. Misschien een zuigerveer gebroken. Ontsteking lijkt me sterk. Gebruik je een vol of half vol synthetische olie?
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#9 Bericht door justind » 12 mei 2022 20:40

Dank! Ik heb wel een compressiemeter hier nog weliswaar nieuw in doos liggen dus dan pak ik dat gelijk mee met de bougies. Gaat nog wel even wat weken duren, eerst verhuizen maar daarna ook gelijk een goeie eigen oprit. Zou een zuigerveer dit symptoom kunnen veroorzaken met een wat hoger oliepeil?

Er zit nu 10w40 (denk half synt) met 15w40 half synt in. De 5w40 die hier ligt is vol synthetisch.

Ook vandaag weer succesvol gereden. Oliedruk meter zit stationair nu halverwege en rijdend tegen de max. Oliepeil is halverwege de max. Geen blauwe rook meer met starten gehad vandaag.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#10 Bericht door RoelK5 » 13 mei 2022 08:07

Als je oliepeil flink te hoog staat kunnen je schraapveren de hoeveelheid olie op de cilinderwanden niet meer aan en gaan ze olie door laten. Maar hoe dit alles problemen zou kunnen verklaren weet ik ook nog niet.
We kunnen wel verder speculeren over mogelijke oorzaken, maar dan is niet zo zinvol. Vervang eerst maar eens je olie en filter met de juiste hoeveel en je bougies etc en daarna zien we wel verder als de problemen dan nog niet opgelost zijn.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#11 Bericht door justind » 13 mei 2022 11:45

Ja goed punt! Beginnen bij de olie. Gaat even een paar weken overheen maar ik zal de updates hier zeker delen.

MagisterKrss
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#12 Bericht door MagisterKrss » 04 jul 2022 11:53

heb je al eens naar de carter ontluchting gekeken of deze niet verstopt is of vol.

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#13 Bericht door justind » 04 jul 2022 12:07

Hoe kan ik dat zien? Bedoel je dan de PCV valve? Deze heb ik vervangen en ook de slang die erop zit, maar de oude rammelde ook nog wel gewoon.

Inmiddels ivm verhuizen en klussen aan de woning niet meer verder gekomen met de Van. Maar hij rijdt wel stukken beter. Oliepeil staat nu op ongeveer 30 a 40% tussen add en full en lijkt nu ook niet meer te dalen. Heb er al heel wat ritten op zitten weer. Hij maakt sinds een maand een zwaarder en voller geluid en trekt ook beduidend beter op. Hij slaat sneller aan en rookt en stinkt ook niet meer en remt bijna niet meer af als ik het gas los laat (en eerder ging dat ook heel schokkend, alsof er een rem aanloopt af en toe). Ook nooit meer een knal uit de uitlaat gehad en ook geen rauwe brandstof meer en bijna nooit meer vibrerend optrekken. Verder valt het op dat de temperatuurmeter nu steady opklimt naar het eerste kwart, terwijl dat eerder zeer uitzonderlijk was en hij meestal bij het aller laagste punt bleef hangen. Er is duidelijk iets in orde wat eerder fout was. En ik weet echt 100% zeker dat dit gelijk op is gegaan met het zakken van het olie peil.

Wat de oorzaak is weet ik alleen nog steeds niet. Het lijkt er toch op dat er bij een oliepeil hoger dan 50% wat olie in de cilinders komt en dat de bougies wellicht vet slaan en daardoor wat misfires optreden of de olie wellicht als extra brandstof gaat fungeren? Ik heb ook werkelijk geen idee wat de historie van het blok is.

Oliedruk meter staat nu tegen de max met een warme motor onder het rijden op de snelweg en stationair zit ie zo op een kwartje, stukje boven het rood.

MagisterKrss
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#14 Bericht door MagisterKrss » 05 jul 2022 11:42

kijk eens naar de ECU is niet echt veel werk ook oxidatie kan dat veroorzaken al is de kans klein. doordat het snelheidssignaal niet correct was reed ik veel te snel in derde of vierde wat in slecht optrekken resulteerde. Zelf moet ik de PCV ook eens nakijken alleen weet ik niet waar deze zit.
en meet ook eens hoeveel olie er in de wagen zit

justind
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#15 Bericht door justind » 05 jul 2022 11:49

Jup, meten hoeveel olie er in zit en alle bougies eruit draaien en analyseren is een volgende stap. Heb ook gelijk al nieuwe bougies en een gap tool klaar liggen + nieuwe kabels, rotor en verdelerkap. Maar de link met de ECU die je maakt is op zich niet gek, behalve dat dit wel merkbaar misfires / lopen op minder cilinders is en het telkens gepaard gaat met olie bijvullen. Maar weet binnenkort vast meer :)

Zal de sensoren eens uitlezen. De temp sensor was de stekker van verrot en de o2 sensor was kaput. Knock sensor is verwijderd zag ik. Heb alles behalve de knock sensor gefixt en dat heeft allemaal wel bijgedragen aan dat ie beter liep, maar nooit het probleem opgelost wat ik in dit topic omschrijf. Speedometer heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken. Maar moet zeggen dat nu ie gevoelsmatig in elk geval op alle 8 pitten loopt, de bus zeer gemakkelijk optrekt. Ook vanuit lockup / overdrive (vanaf ongeveer 70km/h), kan ik nu zonder rattelen/tikken met weinig gas gemakkelijk door naar de 100 trekken. Eerder voelde dat dusdanig slecht met horten en tikken dat ik het gas dan dieper intrapte om 'm terug te laten schakelen.

PCV afzuiging zit in je kleppendeksels. Bij mij zit de ingaande lucht aan de bestuurderszijde met een slang vanuit het luchtfilter. Aan de passagierszijde zit de PCV klep met een slang naar de TBI unit. Maar ligt er denk ik wel aan welk blok je precies hebt.

Plaats reactie