Mijn chevy G20, 5.7 TBI had zo nu en dan last van de volgende symptomen. Zowel op gas als op benzine!
- Schuddend blok bij optrekken, vooral wanneer ik uit een bocht optrek
- Sterk geurende onverbrande benzine of LPG uit de uitlaat
- Een soort onverklaarbaar tokkelend geluid, vooral goed hoorbaar als ik wil versnellen vanuit overdrive. Moet ook veel meer gas geven om de bak terug te laten schakelen en er is merkbaar minder vermogen.
- De motor heeft het merkbaar zwaar, een soort brommend zoemend geluid
- Op LPG een paar x een enorme knal gehad uit de uitlaat, op benzine geen last van. Zal de onverbrande brandstof wel zijn?
- Hoog olieverbruik, vooral met remmen op de motor (denk ik) op vakantie stond ie na een rit van 400km al weer van de max naar de min. Hier in Nederland niet veel olie verbruik, behalve wanneer ik de oliepeil tot de max aan vul. Dan staat ie behoorlijk te walmen, elke keer als ik de auto aan zet vooral. Onder het rijden weet ik niet zo goed.
Mijn oliedruk meter staat eigenlijk altijd tegen de max, 60 in mijn geval. Met een warme motor ongeveer 1 streepje er onder tijdens het rijden en zakt ie stationair terug naar de helft.
Laatst heb ik 3 weken heerlijk gereden zonder klachten van hierboven, tot ik de olie weer eens besloot te peilen en maar even heb afgevuld tot de max (stond aardig richting de min). En wat blijkt: alle symptomen zijn weer terug van hierboven

De lokale garage vond het een raar verhaal en dacht dat ik maar eerst naar de ontsteking e.d. moest kijken. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat is niet zo oud (oke zegt ook niet alles, dus zeker geen slecht idee). Maar ik wilde eerst perse weten of het probleem weer weg is als ik er weer wat olie uit haal. Beetje olie eruit, halverwege tussen min en max, en gelijk is alles weer normaal! Nu al meerdere ritten gemaakt zonder een van de bovenstaande problemen.
Er zit nu 10W40 (laatste servicebeurt) met 15W40 in (bijvul-jerrycan). Toen ik de auto net kocht was er niks aan de hand, maar stond de olie ook wel laag. Alleen heb ik de olie al snel laten verversen en sindsdien is het probleem ontstaan.
Mijn vraag:
Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt? De garage die ik sprak vind het een lulverhaal en zegt dat het gewoon toeval is en eerst maar eens moet beginnen met alles rondom de ontsteking te vervangen.
Wat zouden jullie doen? Ik dacht misschien alle olie + filter eruit en exact er in gooien wat het boekje zegt, geloof 4.8 liter. En dan peilen, kijken of de peilstok niet verkeerd is