Lichtschakelaar / relais (voor Rings)

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Lichtschakelaar / relais (voor Rings)

#1 Bericht door Cor » 16 feb 2006 21:10

Even een nieuwe topic van gemaakt; zie schema:
http://img.photobucket.com/albums/v631/ ... ar0000.jpg
In de Chevy lichtschakelaar zit een thermische zekering, in het koplamp circuit.
De reden hiervoor is dat dit een ongezekerd circuit is, maar toch enige bescherming nodig is tegen overbelasting; dit doet de thermmische zekering: als de stroom veel te hoog wordt, door kortsluiting, of, meestal, teveel extra gebruikers zijn aangesloten op de koplampen, dan wordt de schakelaar te heet en een contact, dat bediend wordt door een bi-metaal, verbreekt.
Dan koelt het zaakje na een klein poosje, b.v. 10 sec. of zo weer af, en het kontact sluit weer.
Als de zelfde gebruikers nog steeds op de schakelaar AAN staan, dan wordt het bi-metaal weer heet en het contact verbreekt. Enz. enz.
De reden dat er geen gewone zekering in zit, is dat het best wel lastig kan zijn, als je in je eentje op een donkere weg rijdt, en het licht gaat uit, en nooit meer aan :evil:
In het steke donker naar een kapotte zekering zoeken, als je dan al niet tegen een boom zit........

Dus, wat is de juiste oplossing tegen overbelasting van de thermische beveiliging: een relais.
De spanning voor de extra gebruiker kan je aftakken, via een zweefzekering, van de dikke Rode draad van je lichtschakelaar, of elke andere ongezekerde dikke accu draad.
Contact 87 gaat dan naar je extra gebruiker.
Afhankelijk van wat die extra gebruiker is, sluit je de spoel aan op punt A, B, of C
Iets wat je altijd aan wilt hebben met parkeerlichten of met koplampen, bijvoorbeeld zij verlichting, sluit je dan aan op A, dan kan de gebruiker aan, als de parkeerlichten aan staan, en die staan natuurlijk ook aan tijdens rijden met groot of dimlicht.
Een mistachterlicht mag alleen AAN, als je dimlicht aanstaat (meen ik te weten), dus dan sluit je de spoel aan op punt C.
Als je een gebruiker aan wilt hebben als je rijdt met dimlicht of met grootlicht, dan sluit je de relaisspoel aan op punt B.
Hoop dat dit voldoende duidelik is. Zo niet, dan hoor ik dat nog wel
Cor

Rings
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Contacteer:

#2 Bericht door Rings » 21 feb 2006 08:27

Wel wat laat maar erg bedankt voor je schema dat maakt het wel een stukje duidelijker.
Als ik wat vrije tijd met mooi weer kan combineren ga ik het zeker proberen.
Extra verlichting zit er bij mij niet op maar de onderste lampen gaan wel mee aan bij groot licht die zal ik er dan af gooien.
Nog even over die mistlichten het RVV zegt :

Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, richtlicht of markeringslichten voeren.

Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

(bron http://www.tdekkers.nl/ goeie site met alle verkeers regeltjes)

cor erg bedankt en je hoort ervan
groet
rings
Chevy 20 Globemaster 1991 (lpg)

mopetfritse
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: chevy G30
Contacteer:

Re: Lichtschakelaar / relais (voor Rings)

#3 Bericht door mopetfritse » 21 mar 2009 10:16

Hallo fans ;-)
ff kort vraagje , als ik de licht dimmer naar links draai , over de klik , dan brand de zekering van de remlichten door,
wat is de functie van het over de klik draaien ?
mn dashbord verlichting doet het ook niet , lampjes zijn okay

bvd René

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: Lichtschakelaar / relais (voor Rings)

#4 Bericht door Cor » 21 mar 2009 11:22

Binnenverlichting. Hetzelfde als je de deur open doet. Schakelt dus naar massa.
Cor

Plaats reactie