Dashboard verlichting

Alle vragen over het electrisch systeem.
Bericht
Auteur
Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy G20

Dashboard verlichting

#1 Bericht door Morgoth » 08 jun 2005 08:49

Omdat mijn "lichtdimmer" niet helemaal lekker werkt en ik de dashverlichting toch altijd op max heb staan en ik ook nog eens een paar lampjes stuk had heb ik besloten de dimmer te overbruggen en de lampjes te vervangen.
Aan de dimmer heb ik nog niets gedaan, van de lampjes heb ik er een aantal vervangen. Ben alleen bang dat ik de boel heb kapot gerepareerd want er brand nu niets meer. Controle lampjes doen het wel, verlichting in het dash niet. Nu bungeld er een zwarte roze(paarse)draad los met daaraan de resten van een fitting. Geen idee waar deze heeft gezeten.
Ik heb zo'n "handig" werkplaatsboek waar geen fatsoenlijk schema in staat.
Wie kan mij vertellen wat dit voor een draad is en wie kan mij vertellen welke draad er van de potmeter in de lichtschakelaar komt om de dashboardverlichting te voeden? En welke draad is hiervoor de massa?
Eelco

Chevy G20 5.7 V8 Globemaster 1994

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#2 Bericht door Cor » 08 jun 2005 10:00

Zal ik vanmiddag/vanavond even nakijken.
Cor

Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#3 Bericht door Morgoth » 08 jun 2005 15:06

Fijn Cor. Bedankt alvast!
Eelco

roptaboy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Contacteer:

#4 Bericht door roptaboy » 08 jun 2005 21:27

Hallo Morgoth en Cor,

Ik heb helaas geen antwoord voor jou Morgoth, maar Cor komt daar ongetwijfeld mee op de proppen.
Wel heb ik een vraagje die precies in dit verhaal past: Hoe makkelijk of moeilijk is het om bij de dashbordverlichting te komen? Verder praat je over controlelampjes, het enige lampje wat bij mij brandt is het SES lampje, dat overigens wel uitgaat als de motor loopt.

Die auto van jou is natuurlijk weer een paar jaar jonger, misschien daardoor het verschil.

Ik hoor het nog wel,

Pieter
Chevrolet G 20 5.7 liter 1989

Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#5 Bericht door Morgoth » 08 jun 2005 22:32

Je kunt er gemakkelijk bij.
Je schroeft de plank eraf, dan het stuk plastic. Vervolgens de tellerunit losschroeven en je kunt er aan de achterkant bij.
Eelco

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#6 Bericht door Cor » 08 jun 2005 22:56

Hi,
Ik zal een A3 pagina inscannen en hieronder zetten, maar de informatie hieronder komt van een heel aantal verschillende bladen.
Daarom de volgende omschrijving:

Op de lichtschakelaar zitten de volgende aansluitingen:
2- dikke rode voedingsdraad.
9- dunne bruine draad gaat naar de parkeerverlichting, dus achterlicht en stadslicht. Intern (in de schakelaar) gaat contact 9 ook naar de ingebouwde reostaat voor de dashboard verlichting; het andere einde van de reostaat gaat naar contact #44
10 - gele draad naar de dimmerschakelaar voor de koplampen
40- dun, oranje, is de voedingsdraad voor de parkeerverlichting, en komt van het zekerings plaatje via de 20 A zekering "T/L CTSY"
44- dunne , donker-groene draad, komt van zekerings plaatje, via zekering 5A, gemerkt "INST LPS" (instrument lamps). Zie verder hieronder (A).
156- Wit, komt van de deurschakelaars voor de binnenverlichtingen gaat via de ingebouwde schakelaar naar massa. Deze schakelaar staat dus parallel aan de deurschakelaars.

(A) vanaf de 5 A zekering gaat een draad #8 -grijs, naar de instrumentpaneel stekker , contact nr 2 en is de + draad voor alle lampjes, de - kant is altijd zwart.

Een Roze draad met een zwarte streep is #39, een heel erg algemene draad die spanning heeft met contact 'aan' en tijdens het staten; de voeding komt vanaf de 20A zekering "GAUGE/IDLE"
Het enige lampje dat ik kan ontdekken met deze kleur, is het rem verklikkerlampje, de andere draad aan deze fitting is #33 oker+wit en gaat naar de drukschakelaar.
Als je een SES lampje hebt, dan heeft dit ook een draad #39

Succes ermee
http://img.photobucket.com/albums/v631/ ... ng0001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v631/ ... ng0002.jpg

Cor

Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#7 Bericht door Morgoth » 09 jun 2005 00:05

Hey Cor, thanks. Hier heb ik wat aan!
Cor schreef:44- dunne , donker-groene draad, komt van zekerings plaatje, via zekering 5A, gemerkt "INST LPS" (instrument lamps).
Krijg nou wat. er zit dus wel een aparte zekering!
Cor schreef:Een Roze draad met een zwarte streep is #39, een heel erg algemene draad die spanning heeft met contact 'aan' en tijdens het staten; de voeding komt vanaf de 20A zekering "GAUGE/IDLE"
Het enige lampje dat ik kan ontdekken met deze kleur, is het rem verklikkerlampje, de andere draad aan deze fitting is #33 oker+wit en gaat naar de drukschakelaar.
Als je een SES lampje hebt, dan heeft dit ook een draad #39
Hm, de draad is zwart met een roze streep. En er is maar 1 lampje waar een draad aan zit. En dat is niet de SES lamp. De rest van de lampen zit op een soort printplaat. Morgen maar eens even doormeten.
Eelco

roptaboy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Contacteer:

#8 Bericht door roptaboy » 09 jun 2005 21:14

Morgoth, bedankt voor de reaktie.
Gelukkig is dus niet alles ingewikkeld aan een van.
Ga mijn dashboardverlichting maar eens repareren, een gedeelte was namelijk uitgevallen, waarschijnlijk lampje kapot.

Tot horens,

Pieter
Chevrolet G 20 5.7 liter 1989

Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#9 Bericht door Morgoth » 10 jun 2005 17:00

Zo. De dashboardverlichting brandt weer. Heeft wel een paar zekeringen gekost. Er zit namelijk kortsluiting in de lichtschakelaar in het gedeelte waarmee je de dashverlichting dimt. Aangezien ik de dimmer toch niet gebruik en de verlichting altijd op max staat heb ik de grijze "dimdraad" doorgeknipt en verbonden met de roze-met-grijze-streep draad. De verlichting brandt nu altijd als ie op contact staat. Mij prima. Tzt haal ik wel een nieuwe schakelaar. Moet ik er nog wel ff achterkomen hoe de knop er af moet.
Nu moet ik nog even uitvogelen welke draad de kachelknopppenverlichting voedt.
Cor bedankt. Scheelde mij een hoop meten.
Eelco

jacknh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#10 Bericht door jacknh » 11 jun 2005 13:17

normaal gesproken zit er aan een zijkant vd schakelaar een drukkertje die je in moet drukken om de knop vd lichtschakelaar eruit te kunnen trekken suc6
take care to be happy! g20 '87

Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#11 Bericht door Morgoth » 12 jun 2005 14:17

Een drukkertje op de schakelaar of op de knop. Er heeft namelijk wel iets op de knop gezeten maar dat was in vervlogen tijden... Wat het is geweest weet ik ook niet. Het lijkt een spie-tje ofzo.
Ik kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe schakelaar bestellen en dan kijken hoe het eruit ziet.
Eelco

Che-v-8vanner
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#12 Bericht door Che-v-8vanner » 12 jun 2005 16:05

Hoi. :roll:

Je moet gewoon even met je hand onder het dashboard graaien. Aan de zijkant van de schakelaar, bij mijn Van aan de kant van de deur, zit een klein pennetje, dat je in kunt drukken. Je zet de schakelaar in de stand dimlicht, dan druk je het pinnetje in en dan trek je de knop er zo uit. Nieuwe schakelaars schijnen erg duur te zijn, heb ik Frank eens horen zeggen. Er worden momenteel Chevy's aan de lopende band gesloopt, dus gebruikte zouden er zat moeten zijn. Uiteraard is de keuze aan jezelf voor gebruikt of nieuw, het is slechts een tip.

http://img.photobucket.com/albums/v737/ ... switch.jpg
Keep On Vannin' : Paul
Chevy G20 '83 6.2D TH700R4

Morgoth
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#13 Bericht door Morgoth » 12 jun 2005 16:16

Ah bedankt.
Waarom hebben jullie allemaal van die handige boeken en ik een dik prul?
Eelco

Che-v-8vanner
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#14 Bericht door Che-v-8vanner » 12 jun 2005 16:34

Hoi. :roll:

Het Chilton boek, waar ik dit plaatje uit heb, heb ik ook pas een week in huis en het is een mooie aanvulling op de Haynes.

http://img.photobucket.com/albums/v737/ ... hilton.jpg
Keep On Vannin' : Paul
Chevy G20 '83 6.2D TH700R4

jacknh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#15 Bericht door jacknh » 12 jun 2005 23:38

als je bij americanperformance op zijn site kijkt zie je dat een nieuwe schakelaar bij frankie 35 euries kost. mijn advies ga niet zitten klooien met sloopschakelaars, je bent misschien wel een halve dag kwijt met een goede te vinden en als je dan mazzel hebt kost ie ook nog eens 10 eurie????....... Frankie bellen geld ff overmaken(per pc idm)en de post brengt hem de volgende dag nieuw bij je thuis!! :lol:
wie zijn gemak niet zoekt ;is lui!!!
take care to be happy! g20 '87

Plaats reactie