Lower control arn revisie

Stel hier je vragen over de remmen en de stuurinrichting.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kluivers
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Skoda

Lower control arn revisie

#1 Bericht door Kluivers » 08 feb 2024 14:05

Hi Vanners,

Heeft iemand ervaring een replacement control arm shaft?

https://www.summitracing.com/parts/trw- ... el/g20-van

Hoe plaats je dit in de buitenste huls met het rubber?
Chevy Van G30 '77

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: Lower control arn revisie

#2 Bericht door Cor » 08 feb 2024 21:53

Zo uit mijn hoofd: dit doe je onder een werkplaats pers, dus die hele arm moet los van de fusee.

Kluivers
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#3 Bericht door Kluivers » 08 feb 2024 22:18

Hi Cor,

Hij moet er idd onderuit, dat is al het geval. Ik heb de bussen en de shaft ook al uit de arm (die gaat naar de straler) Het onderdeel in de link is alleen een onderdeel (welke ik gekocht heb in de veronderstelling dat dit een complete shaft was) van de “shaft” om het onderdeel uit de link zit een rubber en een “buis” met een centreergat. Nu zou het onderdeel uit de link daar dus in moeten! :-s

Het word verkocht dus het moet te doen zijn (zou je zeggen) maar hoe? [-o<
Bijlagen
IMG_0445.jpeg
IMG_0445.jpeg (220.16 KiB) 67 keer bekeken
Chevy Van G30 '77

Klaas Jan Crielaard
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

#4 Bericht door Klaas Jan Crielaard » 08 feb 2024 22:49

Grote lijmtang als je geen pers hebtan 1 kant opde pen andere kant op de draag arm flink aandraaien en de bus waar de rubbers in zitten flink heet stoken en de tang aan draaien gaat flink stinken maar het rubber wordt vloeibaar en de pen verschuift als de pen door geschoven is een dunner buisje of pen tegen de draad koo aan en doorschuiven.
De nieuwe bussen kun je er ook in drukken met een lijmtang en wat vaseline.
Het is een beetje aan kloten maar het gaat

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#5 Bericht door Cor » 08 feb 2024 23:30

OK, ik heb even mijn werkplaats handboek er bij gezocht, en daarin wordt idd gesproken, en getoond, dat dit met een soort lijmklem gedaan wordt, als speciaal gereedschap voor dit merk. .Maar ik denk dat , net als bij een fusee kogel pers, een hele fijne spoed nodig is , in plaats van de vrij grove spoed van een ordinaire lijmtang. Ik heb het gelukkig nooit zelf hoeven doen, maar wat ik hierover destijds heb gelezen en op filmpjes gezien is dat het met een pers goed uitvoerbaar moet zijn.
Zoek op de termen "lower control arm pivot shaft" en "bushing lower control arm".

De procedure in het Chevy boek is weinig zinvol om hier te plaatsen, omdat het uit gaat van de beschikbaarheid van speciaal gereedschap, juist voor dit type werk aan de control arm.
Cor

Kluivers
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#6 Bericht door Kluivers » 10 feb 2024 09:44

Bedankt voor jullie info, ik heb het helaas niet over de werkzaamheden die jullie beschrijven dat is al gelukt, ik denk dat mijn foto meer verwarring veroorzaakte dan bedoeld. Zie de bij gesloten foto, nu ik dit zelf naast elkaar heb gelegd is m’n verwarring alleen maar groter geworden. Misschien weet iemand hoe dit werkt, anders houd ik jullie vi deze post op de hoogte van de ontwikkelingen..
Bijlagen
IMG_0485.jpeg
IMG_0485.jpeg (222.63 KiB) 57 keer bekeken
Chevy Van G30 '77

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#7 Bericht door Cor » 10 feb 2024 11:43

Je vraag was: "Hoe plaats je dit in de buitenste huls met het rubber?"", en de antwoorden waren daar op gericht.
Maar met deze foto lijkt het er op dat je, denk ik dat je de verkeerde "as" hebt: De nieuwe, links, moet met bouten dwars door die pen aan het chassis bevestigd worden, die heeft aan de andere kant een lange platte kant, maar de oude zit in een buis, die met een soort U beugels aan het chassis wordt bevestigd.
Het probleem van de rubbers is echter hetzelfde, die moeten in het A frame geperst worden, met een pers, of met die soort lijmtangen waarover eerde hier geschreven werd.

Hoe kom je aan die nieuwe as, en heb je zelf besteld wat je nodig hebt, of dat laten uitzoeken door je leverancier; in dat geval zou ik daar maar eens een praatje gaan maken.
Cor

Kluivers
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#8 Bericht door Kluivers » 10 feb 2024 12:17

Hé Cor,

Die gaten gaan niet door de hele as, maar lijken centreer gaten. Ik heb ze bij rockauto besteld voor een 89 g20 ( daar is dit subframe van)
Chevy Van G30 '77

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#9 Bericht door Cor » 10 feb 2024 12:51

G-controll arm.pdf
(214.96 KiB) 8 keer gedownload
Ik heb even een copie gemaakt van mijn Chevy werkplaats handbook, en daarin staat die buis dus helemaal niet: de bevestiging is met U beugels om die massieve as heen. Maar nogmaals, die rubber bussen moeten wel in het A frame geperst worden.

Edit: kan je de .pdf bijlage openen?
G-controll arm.pdf
(214.96 KiB) 8 keer gedownload

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#10 Bericht door Cor » 10 feb 2024 13:03

Verder op on datzelfde boek staat een afbeelding met de buis, zoals jij toont voor de oude versie. Misschien heb je daar iets aan?

controlarm-buistype.pdf
(251.94 KiB) 5 keer gedownload

Kluivers
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#11 Bericht door Kluivers » 10 feb 2024 13:59

Cor schreef: 10 feb 2024 12:51 G-controll arm.pdfIk heb even een copie gemaakt van mijn Chevy werkplaats handbook, en daarin staat die buis dus helemaal niet: de bevestiging is met U beugels om die massieve as heen. Maar nogmaals, die rubber bussen moeten wel in het A frame geperst worden.

Edit: kan je de .pdf bijlage openen?G-controll arm.pdf
Hi Cor,
De montage lijkt hetzelfde maar de shaft in deze pdf is van een g30, te zien aan de bout en smeer nippel op de kop.
Bijlagen
IMG_0491.jpeg
IMG_0491.jpeg (66.69 KiB) 49 keer bekeken
Chevy Van G30 '77

Kluivers
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#12 Bericht door Kluivers » 10 feb 2024 14:04

Cor schreef: 10 feb 2024 13:03 Verder op on datzelfde boek staat een afbeelding met de buis, zoals jij toont voor de oude versie. Misschien heb je daar iets aan?

Dank Cor, ja dat is idd zoals die van mij in elkaar zit. Ik ben ook even aan het kijken of ik ergens een oude draagarmen kan vinden waar er 1 inzit die ik eens uit elkaar kan snijden. Want ik ben benieuwd hoe zo’n doorsnede er in het echt uitziet.
Chevy Van G30 '77

Plaats reactie