Chevy van g20 1990, oud hok, nieuw project

Hier kan je foto's laten zien van je Van, zowel binnen- als de buitenkant.
Bericht
Auteur
Johanonwheels
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Chevy

Re: Chevy van g20 1990, oud hok, nieuw project

#46 Bericht door Johanonwheels » 04 mar 2023 12:12

Gisteren een mooie dag in de garage van een maatje kunnen werken. Op de planning stond:

- Thermostaathuis
- Thermostaat
- koelslangen
- Koelvloeistof

- Stuurpomp
- Stuurpomp poelie

- Dynamo

- Olie
- Oliefilter

Het grootste deel van de klussen verliep soepel. Het demonteren van de stuurpomp was een probleempje. De hogedrukleiding van de pomp naar het stuurhuis kwam niet los van de pomp. Dan maar loshalen op het stuurhuis.

uiteindelijk was de drukslang nog steeds niet los te krijgen van de stuurpomp zelf. Echt vast gerot. Zelfs met een grote griptang niet los te krijgen. Balen, want ik had klussen goed voorbereiden. Alle onderdelen en speciaal gereedschap wat voor de klus nodig was verzameld, alles nieuw. behalve.... die leiding. Inmiddels op het punt aangekomen dat, met verder proberen, je de boel flink kan vernaggelen. Dus toch besloten voor nu, met een zure kop, de oude stuurpomp weer terug te bouwen zodat ik 's avonds wel weer naar huis kon rijden.

gisteravond gelijk een stuurpomp inclusief behuizing en nieuwe slangen besteld. Die zullen eind deze week wel weer binnenkomen. Dan kan ik het spul, allemaal fris en nieuw, alsnog monteren.

De waterpomp en dynamo maakten beiden veel herrie, dus dit scheelde al een hoop!

Nog wel twee kleine puntjes die ik gisteravond merkte; nog steeds wat koelvloeistof lekkage(ik denk het slangetje wat naar de verdamper gaat), en toch bij doortrappen op de snelweg flinke uitlaatgas stank in de auto. Dit terwijl de spruitstuk pakkingen gewoon goed dicht zijn nu(volgens mij!)

Iemand een idee waar ik zou kunnen kijken hiervoor?

Foto's volgen nog even.

Johanonwheels
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Chevy

#47 Bericht door Johanonwheels » 14 mar 2023 19:51

We zijn alweer even verder. Inmiddels een hoop gedaan aan de Van. Niet alle klusjes gaan even makkelijk helaas.

Vorige week heb ik de waterpomp, thermostaat, thermostaathuis en koelslangen vervangen. Ook de dynamo gelijk meegepakt. De stuurpomp stond ook op de planning maar dat viel vies tegen.

De pomp zelf was niet netjes te demonteren uit het reservoir(omhulsel) en de drukleiding van de pomp naar het stuurhuis zat vast gerot. Met geen mogelijkheid los te krijgen.

Nieuw huisje en drukleiding besteld.
Afgelopen weekend de pomp gemonteerd met nieuwe drukslang. Ik had gehoopt snel klaar te zijn, maar dit viel wederom tegen. Bij het monteren van de poelie op de pomp brak de poeliemontage tool in 2 stukken.... De poelie zat er ongeveer half op. Balen, zo'n tooltje kost toch 50,-!

Tool nieuw besteld en vandaag verder gegaan. Deze tool had het ook zwaar te verduren, maar de poelie kwam er nu verder op. Het gekke is, ik krijg de poelie niet verder op de as van de pomp. Volgens mij zou de poelie gelijk moeten vallen met de as van de pomp. Maar de as zit een halve cm diep in de poelie. Als ik de riem eropleg ziet het er overigens weer niet heel gek uit en lijkt alles netjes recht te lopen.

Ik zag echter wel wat gekke bewegingen en vibraties van de fan. Verdorie, net dat onderdeel wat ik niet vervangen hebben. Er zit dus wat speling op de visco koppeling. Dus die zorgt voor vibraties bij stationair lopen. NIeuwe besteld, die zal komende week wel binnenkomen.

Zie ik wat betreft deze zaken volgens jullie nog iets over het hoofd?

Kluivers
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Skoda

#48 Bericht door Kluivers » 30 jan 2024 16:45

Hé Johan,

Ik las je post welke stopte in maart, is er nog vooruitgang?
Chevy Van G30 '77

Plaats reactie