Hangende uitlaatklep

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC 2500

Hangende uitlaatklep

#1 Bericht door gmc-fans haarlem » 12 nov 2023 20:56

Ik wilde het graag vóór zijn, maar dat is niet gelukt. De garage heeft de klepseals vervangen, want olieverbruik over vrijwel alle cilinders. Tijdens werkzaamheden zakte de druk sneller dan verwacht weg bij cilinder 5 (perslucht om de kleppen op hun gesloten plek te houden via een aangepaste plug in het bougiegat). Een sissend geluid in de uitlaat wekte het vermoeden van een niet sluitende uitlaatklep. Inspectie met camera bewees het vermoeden: uitlaatklep blijft hangen.
Zekerste actie is: kop eraf, kleprand reinigen en opnieuw inslijpen op zetel. Maar is er misschien ook een andere, minder ingrijpende manier? Gezien de omstandigheden (langdurig olieverbruik langs klepsteel) is een kooldeeltje de oorzaak van het euvel. Oorzaak is nu weggenomen want nieuwe seals, nou nog dat kooldeeltje weg.
Een kabouter met een haakse slijper naar binnen sturen bij geheel geopende uitlaatklep is bijvoorbeeld een manier om de boel te reinigen. Iemand nog een ander idee, liefst een met bewezen succes?
Uitlaatklep helemaal naar beneden en via bougiegat een felle gasvlam toepassen? Remreiniger inspuiten? Petroleum? En dan afronden met een extra olieverversing is goedkoper dan een kop loshalen en weer terugplaatsen.
De motor start nu zonder blauwe pluim en draait prachtig rond. Mogelijk met dat kooldeeltje nog steeds tussen klep en zitting. Er lijkt niets aan de hand. Maar de vrees dat de klep ooit verbrandt door het niet sluiten zit me niet lekker.
Elke suggestie is welkom.
GMC Vandura 5.7V8 TBI 1993, kampeerbus, met vast bed en loeizwaar ambulancedak; kan 130 L LPG, 125 L benzine en 10 L drinkwater meenemen.

Klaas Jan Crielaard
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

Re: Hangende uitlaatklep

#2 Bericht door Klaas Jan Crielaard » 14 nov 2023 20:37

Was op de camera de staat van de uitlaat klep zichtbaar? Hopelijk is hij niet krom, dat is natuurlijk niet te zien van binnenuit.
Als hij lang veel olie heeft gebruikt zijn de inlaat kleppen ook erg vuil, waarschijnlijk, dat geeft ook minder vermogen.
Daar zijn wel middelen voor die je bij benzine kan doen maar of dat werkt voor je uitlaat klep denk het niet, en op je inlaatkleppen denk het niet
Misschien kun dit proberen
Anticarbon - Zuigerveren Reiniger in spuitbus ff googlen

Dat is om zuigerveren schoon te maken maar ik denk dat het je kleppen ook wel schoon maakt omdat het door de uitlaat naar buiten gaat.
Als jede compressie meet weet je of het opknapt

gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur

#3 Bericht door gmc-fans haarlem » 15 nov 2023 22:14

Nee, klep was en is niet krom. Monteur heeft seals vervangen en de klep bewoog gemakkelijk in de geleider.
Aan reiniging heb ik ook gedacht. Met spul dat ze gebruiken om vervuilde inlaatspruitstukken ter reinigen van motoren met Directe Inspuiting van benzine in cilinderkop.
Maar er is een update:
De monteur was geschrokken van het schuddend lopen van de motor toen hij de motor startte na de reparatie. Hij vermoedde dat dat kwam door de hangende klep. Maar ik zag al bij het eerste stoplicht dat de motor een vacuümlek had, dankzij een onderdrukmeter verbonden met inlaatspruitstuk op het dashboard. (Geweldig diagnosemiddel, vind ik). Door het gewroet van de monteur was een slang losgeschoten. Dit deel van vacuüm had ik zelf aangelegd met benzineslang en daarop niet helemaal passende tules. Ik wist dat dat kwetsbaar was. Toen ik dat had gerepareerd liep de motor weer mooi. Maar kan hij zo mooi lopen met een hangende klep?
Vandaag nog eens langs gegaan en monteur heeft geluisterd en gevoeld of er trillingen waren: Geconcludeerd dat er geen aanleiding is om te vermoeden dat de klep nog hangt. Want dan kan er bij elke mooi lopende motor wel een klep hangen.
We gaan ervan uit dat kooldeeltje is verdwenen. Bij eerstvolgende beurt gaat hij nog eens perslucht op de cilinder 5 zetten en kijken of de druk goed blijft of snel wegvalt.
GMC Vandura 5.7V8 TBI 1993, kampeerbus, met vast bed en loeizwaar ambulancedak; kan 130 L LPG, 125 L benzine en 10 L drinkwater meenemen.

Klaas Jan Crielaard
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

#4 Bericht door Klaas Jan Crielaard » 16 nov 2023 21:27

Met een compressie test, op alle cylinders weet je ook meer en weet je ook of de zuigerveren nog hun werk doen als dan cilinder 5 nog laag uit komt wat olie op de zuiger en nog eens testen om uit te sluiten dat het geen slechte cilinder zuiger afdichting hebt
Compressie testen altijd met warme motor alle bougies er uit en gasklep volledig open

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#5 Bericht door Cor » 22 nov 2023 12:01

Klaas Jan Crielaard schreef: 16 nov 2023 21:27 Met een compressie test, op alle cylinders weet je ook meer en weet je ook of de zuigerveren nog hun werk doen als dan cilinder 5 nog laag uit komt wat olie op de zuiger en nog eens testen om uit te sluiten dat het geen slechte cilinder zuiger afdichting hebt
Compressie testen altijd met warme motor alle bougies er uit..?????? en gasklep volledig open

gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur

#6 Bericht door gmc-fans haarlem » 23 nov 2023 11:08

Twee jaar geleden was er een koppakking tussenuit geknald. Dat is gerepareerd en daarna is compressie gemeten van alle cilinders. Alleen die van nr. 1 was wat lager maar nog wel binnen de marges. Een klein lek in oude koppakking liet 8 jaar koelvloeistof in deze cilinder lopen waardoor de wand is aangetast. Slijt er volgens garage niet uit.
Seals zijn vervangen, nu kijken hoe het oliegebruik zich ontwikkelt. Verwachting is dat cilinder 1 nog lekt langs de zuigerveren (want aangetaste wand) en dus tot een vuilere bougie leidt. Ben blij dat er geen blauwe walm meer is en dat de uitlaat al minder zwart oogt.
Bij eerstvolgende beurt gaan bougies eruit dus is ook goed moment om compressie te meten van cilinder 5. Of hij gebruikt zijn persluchtbougie, maakt mij niet uit hoe monteur de afdichting controleert.

Plaats reactie