Dit traject ben ik ook aan het bewandelen en ik ben door de RDW naar de volgende site gestuurd om een verklaring aan te vragen: https://www.vdocs.eu/nl/product/technis ... klaring-2/
Volgende stap is het maken van een afspraak met de RDW voor een test/controle van de bus, maar dat duurt nog even (bus is nu geschorst vanwege ombouw naar camper).
trekgewicht eindelijk opgelost
-
- Mini Vanner!
- Ik rij een: Chevy
-
- Mini Vanner!
Re: trekgewicht eindelijk opgelost
Update
Vandaag naar het RDW testcentrum in Lelystad geweest voor een 'individuele goedkeuring'. Dat betekent een serieuze test van de bus:
- Controle verklaring fabrikant of vergelijkbaar (zie mijn vorige post)
- Controle trekhaak (EU goedkeuring en gewichten)
- Inspectie montage trekhaak en onderzijde (visuele inspectie remstysteem)
- Met 2722kg achter de bus 3x een 12% helling op en af (zijn motor en transmissie sterk genoeg voor dat gewicht?)
- Met 2722kg achter de bus op een 12% helling op de handrem (blijft de bus dan staan?)
- 1x remproef zonder aanhanger en 1x met 750kg ongeremd (is de remvertraging in beide gevallen voldoende?)
Het lijkt erop dat de bus alle tests goed doorgekomen is en dat ik binnenkort officieel 2722kg (6000lbs) geremd en 750kg ongeremd op kenteken heb.
Kosten: €195 ex btw voor de verklaring, de kosten van vandaag weet ik nog niet. Rekening wordt nog opgestuurd.
Wel grappig; vandaag tijdens het wachten het volgende document gevonden op internet: https://www.myforumfiles.nl/davc.nl/202 ... -Guide.pdf
Volgens blz. 18 zou ik (met een 3.24 rear axle) maar 5500lbs mogen hebben (of er moet een verschil zitten tussen een 1997 -die ik heb- en een 1998 Express 1500).

Vandaag naar het RDW testcentrum in Lelystad geweest voor een 'individuele goedkeuring'. Dat betekent een serieuze test van de bus:
- Controle verklaring fabrikant of vergelijkbaar (zie mijn vorige post)
- Controle trekhaak (EU goedkeuring en gewichten)
- Inspectie montage trekhaak en onderzijde (visuele inspectie remstysteem)
- Met 2722kg achter de bus 3x een 12% helling op en af (zijn motor en transmissie sterk genoeg voor dat gewicht?)
- Met 2722kg achter de bus op een 12% helling op de handrem (blijft de bus dan staan?)
- 1x remproef zonder aanhanger en 1x met 750kg ongeremd (is de remvertraging in beide gevallen voldoende?)
Het lijkt erop dat de bus alle tests goed doorgekomen is en dat ik binnenkort officieel 2722kg (6000lbs) geremd en 750kg ongeremd op kenteken heb.
Kosten: €195 ex btw voor de verklaring, de kosten van vandaag weet ik nog niet. Rekening wordt nog opgestuurd.
Wel grappig; vandaag tijdens het wachten het volgende document gevonden op internet: https://www.myforumfiles.nl/davc.nl/202 ... -Guide.pdf
Volgens blz. 18 zou ik (met een 3.24 rear axle) maar 5500lbs mogen hebben (of er moet een verschil zitten tussen een 1997 -die ik heb- en een 1998 Express 1500).

- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Ik rij een: BMW525i
Zooooo, dat was dus niet misselijk, ik heb nog niet van een ander gehoord dat hij naar Lelystad is geweest voor dit soort testen. Ik hoop van harte voor je dat de rekening niet tegen gaat vallen, want ik dacht dat er een bepaald minimum charge was voor een testdagje (uit).
Cor
Cor
-
- Mini Vanner!
Tja, de tijd van kentekens van vergelijkbare auto's zoeken die wel trekgewicht hebben en dan verzoeken hetzelfde trekgewicht bij jou ook bij te schrijven is voorbij.
Een serviceboekje of een handleiding waarin een trekgewicht genoemd wordt is ook niet meer voldoende en ook een verklaring van het GM Heritage Center of van die Canadees George Zapora wordt niet (meer) geaccepteerd.
En de rekening, dat gaan we meemaken. Aan de andere kant, aan een bus met een trekhaak die niets mag trekken heb je ook maar weinig.
Ik ben trouwens wel blij dat ik de complete remmerij vernieuwd had (niet speciaal voor deze test). Ik weet niet of hij vandaag overleefd had met de oude remmen.
Een serviceboekje of een handleiding waarin een trekgewicht genoemd wordt is ook niet meer voldoende en ook een verklaring van het GM Heritage Center of van die Canadees George Zapora wordt niet (meer) geaccepteerd.
En de rekening, dat gaan we meemaken. Aan de andere kant, aan een bus met een trekhaak die niets mag trekken heb je ook maar weinig.
Ik ben trouwens wel blij dat ik de complete remmerij vernieuwd had (niet speciaal voor deze test). Ik weet niet of hij vandaag overleefd had met de oude remmen.
-
- Donateur
- Ik rij een: Chevrolet
Petje af. De officiële RDW testen voelen niet fijn voor je voertuig. Ik ben heel benieuwd wat de kosten zijn.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Mini Vanner!
Op ovi.rdw.nl is het trekgewicht al toegevoegd
Nu ben ik benieuwd wat ik eerder ontvang: de rekening of het nieuwe pasje.......

Nu ben ik benieuwd wat ik eerder ontvang: de rekening of het nieuwe pasje.......

-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Ik rij een: Chevy G20
Mooi dat het nu opgelost is, maar ik heb ook nooit gehoord dat je naar Lelystad of waar dan ook naar toe moet rijden.
Ik heb een paar jaar terug gewoon een brief(je) moeten schrijven waarom ik trekgewicht op mijn kenteken wou en een paar weken had ik het gewoon op kenteken staan.
2995 kg geremd en 750 kg ongeremd.
Maar je kunt nu met aanhanger rijden
Ik heb een paar jaar terug gewoon een brief(je) moeten schrijven waarom ik trekgewicht op mijn kenteken wou en een paar weken had ik het gewoon op kenteken staan.
2995 kg geremd en 750 kg ongeremd.
Maar je kunt nu met aanhanger rijden

Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Ik rij een: BMW525i
Tja, Patrick, tijden veranderen.
Cor
Cor
-
- Mini Vanner!
Voor wie zich afvroeg of ik al een rekening van de RDW had ontvangen: Nee, die heb ik nog niet.
Wel twee weken geleden nog even netjes een mailtje gestuurd met het verzoek mij die rekening (snel) te sturen, maar nog geen antwoord gehad. Mocht die alsnog komen dan meld ik mij weer.
Wel twee weken geleden nog even netjes een mailtje gestuurd met het verzoek mij die rekening (snel) te sturen, maar nog geen antwoord gehad. Mocht die alsnog komen dan meld ik mij weer.