
Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )

groet luc
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
kleine update
rijden zonder riem geen verschil .
had eerst de bougies eruit gehad de meeste zagen er best goed uit , vond ze een beetje naar grijs lijken , alleen de bougie van cilinder 5 was een beetje vettig .
na dat ik de bougies schoon had en er weer in de motor laten lopen zonder kap .
als ik rustig de toeren opvoer dan komt er een geluid opzetten eerst alsof je een heli aan hoort komen dan gaat het over in een zware nok geluid het lijkt uit het midden van het blok te komen , dit is in de drive op de handrem meer dan als hij neutraal staat .
met normaal rijden merk je niks , wel iets meer olie verbruik maar niet echt heel bijzonder meer dan normaal , wel sinds ik andere olie heb gebruikt .
de olie druk is volgens mij ook niet echt veranderd koud en warm bij normale toeren net voor de 80 op mijn meter en stationair zakt hij terug naar net over de 20 ( ik neem tenminste aan dat het op de meter het eerste streepje 20 is
het is wel als ik heel rustig de toeren opvoer dat het blok iets onrustig word tot een bepaalde toeren , merk je met rijden niet .
ik weet dat geluid moeilijk is uit te leggen ik heb het wel opgenomen maar weet niet hoe ik het kan laten horen .
zou het kunnen zijn dat er lagers uitkomen of moet je dan constant het geluid blijven horen .
anders moet ik op zoek naar iemand die goed bekend is met vreemde geluiden in een blok .
graag jullie mening
ik zal kijken of ik het geluid ergens kan opslaan zodat ik er een linkje heen kan maken
rijden zonder riem geen verschil .
had eerst de bougies eruit gehad de meeste zagen er best goed uit , vond ze een beetje naar grijs lijken , alleen de bougie van cilinder 5 was een beetje vettig .
na dat ik de bougies schoon had en er weer in de motor laten lopen zonder kap .
als ik rustig de toeren opvoer dan komt er een geluid opzetten eerst alsof je een heli aan hoort komen dan gaat het over in een zware nok geluid het lijkt uit het midden van het blok te komen , dit is in de drive op de handrem meer dan als hij neutraal staat .
met normaal rijden merk je niks , wel iets meer olie verbruik maar niet echt heel bijzonder meer dan normaal , wel sinds ik andere olie heb gebruikt .
de olie druk is volgens mij ook niet echt veranderd koud en warm bij normale toeren net voor de 80 op mijn meter en stationair zakt hij terug naar net over de 20 ( ik neem tenminste aan dat het op de meter het eerste streepje 20 is
het is wel als ik heel rustig de toeren opvoer dat het blok iets onrustig word tot een bepaalde toeren , merk je met rijden niet .
ik weet dat geluid moeilijk is uit te leggen ik heb het wel opgenomen maar weet niet hoe ik het kan laten horen .
zou het kunnen zijn dat er lagers uitkomen of moet je dan constant het geluid blijven horen .
anders moet ik op zoek naar iemand die goed bekend is met vreemde geluiden in een blok .
graag jullie mening
ik zal kijken of ik het geluid ergens kan opslaan zodat ik er een linkje heen kan maken
- Bijlagen
-
- overige
- bougie4.jpg (46.57 KiB) 887 keer bekeken
-
- overige
- bougie3.jpg (41.54 KiB) 887 keer bekeken
-
- cilinder 5
- bougie2.jpg (81.82 KiB) 887 keer bekeken
-
- cilinder 5
- bougie.jpg (58.49 KiB) 887 keer bekeken
groet luc
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11375
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525i
- Locatie: Drenthe
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
Die eerste 2 foto's: die bougie is helemaal op: de centrale electrode hoort vlak te zijn, en cilindrisch tot aan het einde. Ook 'lijkt'de opening ruim, maar dat is niet goed te zien op de foto's.
Laat eens 1 of 2 anderen zien, waarvan je denkt dat die goed zijn.
Overigens kan ik daarmee het motorgeluid niet verklaren....
Cor
Laat eens 1 of 2 anderen zien, waarvan je denkt dat die goed zijn.
Overigens kan ik daarmee het motorgeluid niet verklaren....
Cor
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
hallo cor
de bougies zijn wel iridium bougies die hebben wel een andere electrode dan een standaard bougie , ik weet zo niet of hoe ze er nieuw uit zagen maar het was al wel een raar klein /smal electrode .
ik neem aan dat dit niet het geluid in het blok veroorzaakt .
ik heb de bougies al schoon gemaakt ener weer in zitten , maar ik zal er van de week wel even willekeurig 1 uithalen voor een foto .
ik ga proberen om het geluid ergens op internet te zetten met een link erna toe zodat iedereen die het wil er na kan luisteren en z'n mening kan geven .
als ik het nu zo terug luister klinkt het niet echt fijn
de bougies zijn wel iridium bougies die hebben wel een andere electrode dan een standaard bougie , ik weet zo niet of hoe ze er nieuw uit zagen maar het was al wel een raar klein /smal electrode .
ik neem aan dat dit niet het geluid in het blok veroorzaakt .
ik heb de bougies al schoon gemaakt ener weer in zitten , maar ik zal er van de week wel even willekeurig 1 uithalen voor een foto .
ik ga proberen om het geluid ergens op internet te zetten met een link erna toe zodat iedereen die het wil er na kan luisteren en z'n mening kan geven .
als ik het nu zo terug luister klinkt het niet echt fijn
groet luc
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
ik heb het geluid ( is geen prijs mee te verdienen dat is ergens anders
) op mijn drive gezet .
hier is een linkje die als het goed is daar na verwijst .
hoop dat het goed is gegaan , ben niet zo heel erg thuis in dat moderne gedoe
.
hopelijk kan iemand hier wat mee .
ik hoor het graag .
https://drive.google.com/file/d/1m8XysQ ... sp=sharing

hier is een linkje die als het goed is daar na verwijst .
hoop dat het goed is gegaan , ben niet zo heel erg thuis in dat moderne gedoe

hopelijk kan iemand hier wat mee .
ik hoor het graag .
https://drive.google.com/file/d/1m8XysQ ... sp=sharing
groet luc
-
- Donateur
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
Heb je de kleppendeksels er al af gehad? Is er niet een klepveer gebroken?
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
hallo roel
bedankt voor je reactie
zou dat zoveel geluid veroorzaken als er een klepveer is gebroken , dit geluid lijkt meer naar onder in het blok te klinken net door het midden lijkt het harder dan bovenin .
het is onder belasting stationair en bij iets gas geven het ergst bij hogere toeren verzwakt het geluid .
het blok schud ook bij rustig gas geven .
maar ik ga wel kijken dan sluit ik dat ook uit .
bedankt voor je reactie
zou dat zoveel geluid veroorzaken als er een klepveer is gebroken , dit geluid lijkt meer naar onder in het blok te klinken net door het midden lijkt het harder dan bovenin .
het is onder belasting stationair en bij iets gas geven het ergst bij hogere toeren verzwakt het geluid .
het blok schud ook bij rustig gas geven .
maar ik ga wel kijken dan sluit ik dat ook uit .
groet luc
-
- Donateur
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
Tja, het kan natuurlijk ook een big end lager zijn. Maar ik hoop voor je dat het toch eerder een klepveer is of een nokvolger ofzo. Kleppendeksels zijn er makkelijk af te halen. Carterpan om je krukas te bekijken is al wat meer werk.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Donateur
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
Vermoede van bevriende monteur: "Heeft hij nog oliedruk? Volgens mij ligt er een drijfstang lager uit."
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
tja ik hoop natuurlijk ook op iets eenvoudigs .
de oliedruk is bij warme motor stationair net voorbij het eerste streepje (20?) en als de toeren iets omhoog gaan loopt de druk op tot tussen de 60 en 80 .
is het bij een lager niet zo dat dan ook je olie druk in elkaar stort .
een lager was al eerder ook geopperd , er werd al gezegd dat je er voor heel even dikke olie in moet gooien om te zien wat er dan gebeurd .
klinkt best logisch dat dikke olie alles meer opvult dus als het een lager is het geluid even weg zou zijn maar ik heb daar geen ervaring mee .
ik zal gewoon ergens moeten beginnen met zoeken
de oliedruk is bij warme motor stationair net voorbij het eerste streepje (20?) en als de toeren iets omhoog gaan loopt de druk op tot tussen de 60 en 80 .
is het bij een lager niet zo dat dan ook je olie druk in elkaar stort .
een lager was al eerder ook geopperd , er werd al gezegd dat je er voor heel even dikke olie in moet gooien om te zien wat er dan gebeurd .
klinkt best logisch dat dikke olie alles meer opvult dus als het een lager is het geluid even weg zou zijn maar ik heb daar geen ervaring mee .
ik zal gewoon ergens moeten beginnen met zoeken
groet luc
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
heb gister alle moed bij elkaar geraapt om toch maar aan de van te beginnen met zoeken naar het geluid .
ik zal een nieuw post aanmaken om dit deel niet te veel te vullen met mijn probleem en bevindingen .
ik zal een nieuw post aanmaken om dit deel niet te veel te vullen met mijn probleem en bevindingen .
groet luc
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
vandaag de inloop olie vervangen voor synthetische 10w40 olie en een nieuw filter .
verder weer een hoop plannen gemaakt wat ik nog graag zou willen doen aan de van .
wil nog een kijken of er ook draaiplateaus onder mijn voor stoelen kunnen .
ik vind het allemaal zo krap lijken om te draaien .
maar eerst lekker een tijdje zo min mogelijk doen alleen genieten van het feit dat alles het weer zo fijn doet .
verder weer een hoop plannen gemaakt wat ik nog graag zou willen doen aan de van .
wil nog een kijken of er ook draaiplateaus onder mijn voor stoelen kunnen .
ik vind het allemaal zo krap lijken om te draaien .
maar eerst lekker een tijdje zo min mogelijk doen alleen genieten van het feit dat alles het weer zo fijn doet .
groet luc
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 26 jun 2023 18:02
- Ik rij een: Chevy
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
Over het draaibaar maken van de voorstoelen: ik heb swivel plates van sprinterswivel.com over laten komen.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Ze geven op Amerikaanse feestdagen 10% korting. Omdat ik geen haast had heb ik op zo'n dag gewacht met bestellen.
Nadeel vind ik dat de stoelen nu aan de hoge kant staan (zelfs in de laagste stand).
Ook heb ik zelf ringen moeten toevoegen omdat ze anders niet vlak te monteren waren op de (naar ik aanneem) originele stoelframes.
Draaien kan alleen met een open deur of door eerst de positie van de stoel te verstellen.
Maar ik heb nu wel altijd twee stoelen die voor de belastingdienst tellen en de kwaliteit is dusdanig dat ik mij niet kan voorstellen dat de RDW er iets op aan te merken kan hebben.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Ze geven op Amerikaanse feestdagen 10% korting. Omdat ik geen haast had heb ik op zo'n dag gewacht met bestellen.
Nadeel vind ik dat de stoelen nu aan de hoge kant staan (zelfs in de laagste stand).
Ook heb ik zelf ringen moeten toevoegen omdat ze anders niet vlak te monteren waren op de (naar ik aanneem) originele stoelframes.
Draaien kan alleen met een open deur of door eerst de positie van de stoel te verstellen.
Maar ik heb nu wel altijd twee stoelen die voor de belastingdienst tellen en de kwaliteit is dusdanig dat ik mij niet kan voorstellen dat de RDW er iets op aan te merken kan hebben.
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
dat draaien met de deur open had ik niet aan gedacht , ik had al een paar keer gekeken hoe het mogelijk zou zijn om de grote stoelen op zo'n krap plekje te draaien
.
ik heb ook geen haast kijk heel op mijn gemak tot ik wat tegen kom wat mij lijkt .

ik heb ook geen haast kijk heel op mijn gemak tot ik wat tegen kom wat mij lijkt .
groet luc
-
- Doorgewinterde Vanner!
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 23 mei 2020 18:18
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
ik moet mijn stoelen ook eerst verstellen voordat ik ze kan draaien , en bij die van mij is het redelijk origineel , ze zijn inderdaad eigenlijk te groot