Backfires op zowel LPG als Benzine

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
flexxelexx
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: GMC

Backfires op zowel LPG als Benzine

#1 Bericht door flexxelexx » 09 aug 2023 11:50

Hallo allen,

Om even mn gedachte van de helse lekkages te halen dacht ik hier ook even een post te doen over mijn andere probleem en dat is backfires.

Toen ik de bus in bezit kreeg deed benzine nul komma nul, hierop heb ik de filter aan de achter-onder zijde van de auto vervangen. Hierop wou hij wel weer een beetje rommelen en draaien.

Als hij in neutraal staat en ik geef een dotje gas dan op het moment dat ik loslaat en op t moment dat het toerental zakt geeft hij een rotklap uit de uitlaat.
En in drive is hij zo sloom als zijn kan, ik ben rondjes gaan rijden op het industrie hier in de hoop de boel beetje door te spoelen maar hij komt niet boven de 30km/u uit.

Wel klinkt hij een stuk gezonder dan op gas. Dat mooie geronk ( als hij aan blijft ) is veel beter te horen dan op LPG.

Dan komt het LPG gebeuren. Daar gaat hij als een tierelier op. Klinkt toch minder mooi maar hij doet het dan prima, rij er dagelijks mee naar mn werk aangezien hij al ruim 8 maanden stil had gestaan voor ik m kreeg.

Het starten daarentegen word naar mijn idee steeds beroerder. Hierbij moet hij bij koude motor zo'n 10-15 keer ronddraaien voor hij wil opstarten en bij warm is hij bij slag 2 al aan en begint nu sinds (eer)gister ineens klappen te geven uit de voorkant. Schrik me elke keer de klere maar als hij eenmaal aan staat heeftie nergens last meer van. Heel af en toe deed hij het al maar dit wordt nu bij elke keer dat ik wil starten ..

Ik heb de IAC al vervangen omdat hij ontzettend hard stationair liep, en elke keer van P > D gaf hij zo'n rotklap die je door heel de bus voelde. Nu nog steeds trouwens.
Hij loopt wel wat netter stationair nu, maar al om al geeft het me geen gerust gevoel met die klappen.

Lang verhaal kort;

De benzine is voor nu niet echt boeiend gezien ik er geen gebruik van maak, maar die LPG klappen maken me wel zorgen.

En wellicht voor een ander topic maar nu we hier toch zijn .. Die klappen van P naar D zijn ook niet gezond.

Is dit ontsteking?
TPS sensor?
Temperatuur sensor moet ook vervangen worden, die zag ik helemaal groen/blauw geoxideerd zitten plus de aansluiting van de stekker is ook deels afgebroken.
Ik had de code uitgelezen aangezien er altijd al een service lampje brandde en die gaf code 15 aan, dus lage waarde Temperatuur.
Todo o nada.
Alles of niks
:mrgreen:

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: Backfires op zowel LPG als Benzine

#2 Bericht door RoelK5 » 09 aug 2023 17:14

Even op een rijtje:
1) klappen uit uitlaat bij gas los op benzine: onverbrande benzine in de uitlaat? Dat kan door je temperatuur sensor komen.
2) op lpg starten duurt lang als hij koud is: dat is normaal met een gas carburateur, die dikke slang naar de carburateur in de inlaat moet eerst gevuld worden met gas.
3) backfire bij starten: 1) ontsteking te vroeg. 2) lekke Inlaat klep.
4) dat hij hard klapt van p naar d komt door het hoge toerental. Hoe dat op te lossen weet ik niet.

Ik zou de compressie eens meten om te kijken of je kleppen goed afdichten en je ontstekings tijdstip controleren.
Zelf heb ik ooit een wide band labda sensor gekocht om mijn carb beter af te stellen. Kost wat maarvdan heb je ook wat.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

flexxelexx
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#3 Bericht door flexxelexx » 10 aug 2023 09:31

De temp sensor is besteld, heb ook gelijk paar nieuwe slangen gekocht want veel zagen er uitgedroogd uit.

En ik ga dit weekend de ontsteking checken met zo’n stroboscoop lamp op advies van vorige eigenaar.
Todo o nada.
Alles of niks

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#4 Bericht door Cor » 11 aug 2023 12:19

backfire bij lpg is bijna altijd ontsteking gerelateerd, en als je 'alles' al vervangen hebt, en de bougiekabels zien er nog prima uit: vervang die dan tóch.
Been there...
Cor

matthijsheijkamp
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: dodge

#5 Bericht door matthijsheijkamp » 28 aug 2023 21:07

Een te arm lpg mengsel kan ook backfires geven. En komen die uit je carb of uit de uitlaat? Je idle mix kan dan te arm staan.
2000 Dodge b2500. 318cui.
1979 Dodge d150 clubcab
Gouda

flexxelexx
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#6 Bericht door flexxelexx » 29 aug 2023 20:20

Ontsteking compleet vernieuwd en op tijd gezet, start nu binnen een seconde (op lpg alleen) en spint als een poesje.

Enige waar ik nu tegenaan loop is dat ik voor dit alles aan de stelschroef heb lopen klooien en ik moet nu zonder apparatuur de sweet spot van de idle weer zien te vinden. Als ik nu start en in D zet en rem los laat gaat hij er gelijk vandoor. Afstellen afstellen afstellen…
Todo o nada.
Alles of niks

Plaats reactie