het geluid in mijn blok

Alles over Amerikaanse Van's in het algemeen.
Bericht
Auteur
lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC

Re: het geluid in mijn blok

#16 Bericht door lucky » 19 mar 2023 13:06

]dank je

ik heb hem laten draaien zonder klep .
zelfs als ik gas geef komt er niet veel meer , de foto's zijn na het draaien genomen .
apart dat de oliedruk meter wel een goede druk aangeeft maar dat er boven in zo weinig komt .
weet niet hoeveel normaal is , misschien is dit wel voldoende .

als het wel te weinig is kan ik me voorstellen dat er wat begint te ratelen en geluid gaat maken .
groet luc

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#17 Bericht door lucky » 19 mar 2023 13:08

:oops: volgens mij is er wat fout gegaan met mijn bericht

Gecorrigeerd, Cor
groet luc

rene78chevy
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!

#18 Bericht door rene78chevy » 19 mar 2023 17:55

in ieder geval niet meer rijden want je blok kan er wel aan gaat uiteraard , atf door de olie kan ook helpen , dat maakt alles schoon , als je wel druk hebt en geen olie bovenin dan kan het wel dat er kanalen verstopt zitten en atf maakt dat schoon , maar ja , dan komt ook alles los en kan het ook erger worden :-)

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#19 Bericht door Cor » 19 mar 2023 19:24

zie er iid heel erg droog uit; bij mijn wagens kan je dat kleppendeksel er maar heel kort af halen, want de olie spettert in het rond; hoe dat bij de Dodge geregeld is weet ik niet, maar dit kan niet normaal zijn.
ATF kan denk ik niet helpen, want als er geen circulatie is voor motorolie, dan ook niet voor ATF (wat ik sowieso niet zou adviseren....)
Cor

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#20 Bericht door lucky » 19 mar 2023 21:24

hallo cor
ik heb ook altijd het idee gehad dat er normaal veel olie op de kleppen kwam en dat als de motor draait het overal heen spettert , en je de olie uit de gaatjes boven je stoters ziet komen .
bij mijn Amerikanen die ik in het verleden heb gehad was het altijd een natte boel als je de kleppendeksel eraf haalde , en smerig :oops: .
daarom vind ik het nu zo vreemd dat het nu zo "droog " lijkt , er ligt wel iets olie maar je ziet als de motor draait eigenlijk niks naar boven komen .
ik neem aan dat het toch bij alle GM blokken gelijk is uiteindelijk zijn het in de jaren heen nog de zelfde blokken .

hoe het bij een dodge is weet ik ook niet :-s , de mijne is een Gmc ;-) .

je zou toch zeggen dat de oliepomp niet meer werkt of te zwak is om de olie omhoog te krijgen , maar dan zou je toch ook geen druk op de sensor van de meter moeten hebben ?
het ziet er ook niet zo vervuilt uit zodat je denkt de boel zit verstopt ofzo .

ik denk dat ik gewoon de koppen er af ga halen , het carter er onder uit en dan de lagers er uit haal , nieuwe zuigerveertjes ivm de twee lagere compressie cilinders en dan gelijk maar de distributie ketting / tandwielen en olie pomp vervang .
anders zou ik nu ook niet weten wat ik nog kan proberen , als iemand nog tips / suggesties heeft hoor ik het graag want ik zit er nu een beetje tegen aan te hikken :? .

kan je als de krukas er nog goed uitziet gewoon standaard maat lagers terug kunnen plaatsen of is een krukas altijd aan slijpen toe .
het zelfde vraag ik me ook af met de zuigerveren , kan je er gewoon een standaard maat nieuwe inzetten ?
het compressie verschil is niet zo mega groot en met een paar druppels olie was het weg .
groet luc

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: DodgeMB400

#21 Bericht door yltkdy » 19 mar 2023 22:41

Wow, ik schrik wel een beetje van dit verhaal. Jouw motor heeft duidelijk meerdere problemen.

Bougies "lezen"
https://www.youtube.com/watch?v=lVCs5gWLUyI

Je zult dus sowieso je klepseals moeten gaan vervangen.
https://www.youtube.com/watch?v=uaX_hdQq5kU

Dan je probleem met de olie. Het is niet zo dat het rondpompen van de olie in je motor een simpel verhaal van punt a naar punt b is en opnieuw. Een motor heeft verschillende oliekanalen en die van de kleppendeksels liggen het hoogste. Als in het oliekanaal naar de kleppendeksels een verstopping ontstaat wil dat dus niet zeggen dat andere oliekanalen ook geen olie meer krijgen. De oliepomp zorgt voor druk naar alle kanalen en als er dus 1 kanaal verstopt raakt gaat de wet van minste weerstand in werking en zal de olie dus een andere weg gaan zoeken.

Dan je compressietest.

Weet je zeker dat je deze goed gedaan hebt? dit is geen kwestie van de meter op een cylinder zetten en de startmotor laten draaien.

1. de motor dient op bedrijfstemperatuur te zijn
2. alle bougies dienen verwijderd te zijn zodat de startmotor "vrij" ronddraait.
3. er mag geen brandstofaanvoer zijn.
4. je dient volgas te geven om de juiste compressie af te kunnen lezen. Compressie wordt opgebouwd door lucht in de cilinderkamer te pompen. als je geen volgas geeft komt er te weinig lucht in de cylinderkamer en zal je dus niet de juiste compressiemeting krijgen.

Ervan uitgaande dat de compressietest goed is gedaan heb je dus een probleem in cilinder 2 en 3. Olie in de cylinder laten lopen om een betere compressie te krijgen is dus een indicator dat er wat mis is met de zuigerringen of de cilinderwanden.

Ik heb zelf ook problemen met mijn motor, dus ik ben de motor aan het reviseren. Dit is overigens wel een Dodge. O:)

Mijn compressielezingen waren de volgende: (let wel: Ik heb een 1978 Dodge 360 LA-3 oftewel een lage compressiemotor)

Cyl 1. 122
Cyl 2. 116
Cyl 3. 116
Cyl 4. 123
Cyl 5. 87
Cyl 6. 121
Cyl 7, 116
Cyl 8. 108

Daarnaast had ik dezelfde olieproblemen in de koppen als jij, en klonk mijn motor dus als volgt
https://rumble.com/vzm835-starting-up-t ... rning.html

Het was die dag ongeveer 4 graden. Let vooral even op het geluid na 50 seconden.

Met bovenstaande problemen die dus exact overeenkomen als die van jou heb ik direct een besluit genomen: Engine out!

In mijn geval was:
- de motor zwaar vervuild omdat de voormalige eigenaar (ik heb de camper van een tussenhandelaar gekocht) NOOIT de olie had vervangen maar alleen toegevoegd. Onder in de Carterpan zat een laag aangekoekte oliedrablaag van 3 cm met daarin onder andere de onderdelen van de oude oliepomp die het overduidelijk opgegeven had.

- de zuigerring van cilinder 5 gebroken

Piston rings Cylinder 5.jpg
Piston rings Cylinder 5.jpg (202 KiB) 164 keer bekeken

- Cylinder 8 had een duidelijk voelbare wear and tear in de cylinderwand zitten ter hoogte van Top dead center wat ook voor cylinder 2 3 en 7 gold maar die waren minder diep (bovenaan dus Cylinder 8 onderaan cylinder 7)

Cylinder 8 wear and tear.jpg
Cylinder 8 wear and tear.jpg (48.27 KiB) 164 keer bekeken

- mijn zuigerveren waren echt op. het gat tussen de uiteinden in de cilinders was ruim 4 mm wat veel te veel is.

Je kan nog een paar dingen proberen:

Engineflush

ER wordt hier over ATF gesproken maar je zou ook het volgende kunnen proberen
https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 77095.html

Als de olietoevoer weer goed is en je hoort nog steeds rodknocks zou het ook kunnen dat de tuimelaars (rockerarms) niet goed meer afgesteld staan. Op jouw foto is te zien dat deze per klep afgesteld moeten worden.
https://www.youtube.com/watch?v=XR4W-MWjEyI
https://www.youtube.com/watch?v=HLhqg3CPP04

Wat betreft de cylinders, Je zou eerst eens kunnen nagaan of de lagere compressiemetingen binnen de minimale specificaties liggen. In mijn geval (Dodge) mogen de verschillen niet hoger dan 40 PSI zijn, wat ze ook niet waren. In eerste instantie was ik dus niet van plan er wat aan te doen totdat ik dus merkte dat er bijna geen olie in de rechter kop kwam.

Ik was nog bezig met mijn bericht toen je al reageerde op Cor, maar hou wel in de gaten dat het reviseren van een motor geen eenvoudige klus is!!!
Alles dient op exact dezelfde plek teruggeplaatst te worden. moet op exact de juiste manier geplaatst worden en vervolgens via specificaties aangedraaid worden. Ik heb jaren naast een ervaren motorrace monteur gewerkt en zelf nu heb ik de nodige fouten gemaakt die ik gelukkig allemaal gezien heb door iedere keer terug te kijken en te lezen.

In dit geval is het wel geen GMC motor, maar de volgende serie was echt voor mij de handleiding om de motor weer op te bouwen:

https://www.youtube.com/watch?v=RxTZgJw ... MZcYwkIIBB

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#22 Bericht door Cor » 19 mar 2023 23:26

lucky schreef: 19 mar 2023 21:24.............
hoe het bij een dodge is weet ik ook niet :-s , de mijne is een Gmc ;-) .
.............
je zou toch zeggen dat de oliepomp niet meer werkt of te zwak is om de olie omhoog te krijgen , maar dan zou je toch ook geen druk op de sensor van de meter moeten hebben ?
het ziet er ook niet zo vervuilt uit zodat je denkt de boel zit verstopt ofzo .
Sorry, ik was even in de war met de motor van yltkdy die heeft een Dodge met problemen.
en hij heeft inmiddels ook heel uitgebreid geantwoord, het eerste deel betreffende de olie flow. Ik denk dat je moet zien te achterhalen op het internet, of uit een manual, hoe de olie distributie van jou motor loopt, want het blijft gewoon een feit, dat de olie stroomt waar die het makkelijkst heen gaat, dus ook ik denk duidelijk aan een verstopping van een kanaaltje (of meerdere) naar de koppen smering; zie daar eerst achter te komen, dan kan je vanuit dat startpunt actie ondernemen, en dat heeft verder geen invloed op de smering van de rest van de motor; misschien kan je voor de zekerheid een mechanische oliedruk meter aansluiten in plaats van de oliedruk sensor? Dan weet je in elk geval hoe de pomp presteert en ten dele ook de rest van de lagers en dergelijke.

rene78chevy
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!

#23 Bericht door rene78chevy » 20 mar 2023 09:11

ik neem aan dat je hydraulische stoters hebt , die zou je er ook eerst even uit kunnen halen en schoon maken

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#24 Bericht door yltkdy » 21 mar 2023 18:32

Dat is ook een goede. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#25 Bericht door lucky » 22 mar 2023 23:29

hallo allemaal
bedankt voor de reacties , hier heb ik wat aan.
ik heb besloten om het blok los te halen en te zien wat ik allemaal tegen kom .

yltkdy ,ik vind het geluid van jou wel heel veel op de mijne lijken , hoop dat de problemen minder zijn .
ik heb de van nu bijna 11 jaar en heb altijd netjes de olie verversingen en filters gedaan .
de compressie test is gedaan zoals jij het omschrijft dus ik denk dat het wel redelijk goed is .
ik ben nu dus maar begonnen met het uit elkaar halen van het blok .

ik heb de inlaat er vandaag afgehaald ( gelijk een sensor gesloopt ik denk een temp sensor voorop vlak naast de thermostaat :oops:) en wil morgen als het lukt beginnen met het loshalen van de koppen want de klep sealtjes wil ik toch ook doen

ik doe alles op mijn gemak omdat ik niet sneller kan ,dus het zal wel even duren voor ik alles los heb .
bedankt voor de filmpjes ik heb ze opgeslagen ga ze op mijn gemak bekijken .
ik zal ook mijn carter eronder vandaan halen om te zien of bij mij ook de boel vervuild is .
dus de zuigers en cilinders ook maar bekijken .
denk dat ik de lagers nu ook wel mag controleren .

dat het een heel werk is had ik al door, alleen al alle toestanden aan bedrading en sensors enzo waarvan ik een paar niet eens weet waarvoor ze zijn ik ga ook heel rustig te werk maak heel veel foto's en label zoveel mogelijk , heb ook een haynes boek maar daar kom ik ook niet altijd verder mee .
ik heb aan de tips ,reacties en oude antwoorden hier op het forum vaak veel meer en die zijn lekker in het nederlands :D .

ik gebruik mijn vrouw als back up en geheugen opslag omdat die van mij het niet zo heel goed doet en die helpt gewoon gezellig mee O:) .
ik heb vroeger wel meer blokken en automaat bakken uit elkaar gehaald maar daar is na genoeg niks meer van blijven hangen na mijn ziek worden :cry: , maar al doende zal het wel goed komen ga ik van uit .

rene78chevy
ik ga ook jouw tip gebruiken , zal even kijken hoe ik de klepstoters eruit moet halen en ze schoon maken .
is het te controleren of ze nog goed zijn of is dat niet zomaar te doen ?

Cor
:) tja dat krijg je soms als er ineens twee met een gelijk soort probleem komen .
ik ga op internet wel rond kijken of ik wat kan vinden , anders als alles er toch af is kan ik het ook allemaal misschien schoon maken / door blazen .

al met al ben ik heel blij met jullie reacties dat geeft een mens toch weer een beetje meer moed .
ik zal nog wel een heleboel vragen hebben onderwijl ik bezig ben , en hoop dan dat ik weer mag rekenen op jullie steun en tips .

ik hou jullie op de hoogte en ga wel zien hoe het gaat lukken .
groet luc

rene78chevy
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!

#26 Bericht door rene78chevy » 23 mar 2023 09:39

de stoters kun je er zo uit pakken

lucky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#27 Bericht door lucky » 23 mar 2023 20:26

rene78chevy
dat is mooi ga ik doen, en ze dan lekker schoon maken.
moeten ze dan ook leeg geperst worden voor ze weer terug geplaatst worden ?

vandaag een goede dag gehad , de kleptuimelaars en de stoterstangen eraf gehaald en lekker schoon gemaakt.
er waren best veel stoterstangen die niet lekker open waren , ik heb ze eerst door geblazen toen in de week gelegd in petroleum waarna ze mooi schoon waren .
bij het doorblazen kwam er een witte rommel uit wat moeilijk eruit te krijgen was , leek een beetje op olie waar water bij heeft gezeten .
niet zo gek dat daar geen olie door wilde .
alles netjes gelabeld en weg gelegd.
omdat het zo lekker ging ben ik verder gegaan met de koppen , de linker heb ik eraf gekregen .
de kleppen zagen er nog netjes uit al hebben sommige een soort witte poeder er op zitten maar die is makkelijk te verwijderen .
aan de cilinderwand en zuiger van de gene die een lagere compressie heeft zag ik niet iets bijzonders op het eerste gezicht , af wachten als de zuiger eruit is.
morgen kijken of ik weer zo lekker verder kom .
Bijlagen
linker kop .jpg
linker kop .jpg (99.13 KiB) 82 keer bekeken
drap uit kleppenstoters .jpg
drap uit kleppenstoters .jpg (116.6 KiB) 82 keer bekeken
groet luc

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#28 Bericht door yltkdy » 23 mar 2023 22:08

Fijn dat ik heb kunnen helpen.

Wat betreft het geluid, het is al heel goed dat we het horen, dat zorgt er in ieder geval voor dat we er op tijd bij zijn. Als het geluid bij jouw motor echt hetzelfde als bij mij denk ik dat je je nog niet te veel zorgen hoeft te maken, In dit geval dus wel, en ja, het geluid klinkt dan echt zo hard.

https://www.youtube.com/shorts/D7fmAJHYrmI

Ik denk overigens als je echt naar de techniek van Amerikaanse motoren kijkt het eigenlijk helemaal niet zo veel uit maakt of je GMC, Chrysler of Ford heb. Waarschijnlijk gaan er nu een heleboel hoofden afkeurend heen en weer, maar zo zie ik het. Leg er maar eens een europese motor naast ;-)

De kanaaltjes die naar de koppen gaan zijn smal. Logisch want zo kan de oliepomp meer druk geven om de olie naar boven te stuwen. Dat kan echter wel sneller zorgen voor verstoppingen.

Jij hebt het voordeel dat je je wagen al lekker lang hebt, Lucky en dus de geschiedenis weet, maar zo zie je maar, zelfs trouw je olie verversen betekend dus niet dat verstoppingen niet voor kunnen komen. In ieder geval zal jij niet de stank van zwaar vervuilde en aangekoekte olie in je neusgaten krijgen en zal je motor er waarschijnlijk ook niet uitzien aan de binnenkant als die van mij.

Why you should regularly change your oil.jpg
Why you should regularly change your oil.jpg (303.39 KiB) 82 keer bekeken

Het was echt schandalig zoals alles onder een dikke laag aangebakken oliekoek zat. Dat zal jou in ieder geval bespaard blijven.

Die sensor in de buurt van de thermostaat is inderdaad je thermostaatsensor. Die kosten niet zo veel.

Als je dadelijk je klepdeksels er af haalt, voel dan eerst aan al je tuimelaars. Zoals ik al aangaf zijn die van jou per klep af te stellen terwijl dit bij mij niet het geval is. Als je tuimelaars duidelijk kan bewegen zit daar bij jou het tikgeluid in en moeten ze dus afgesteld worden en dat zijn twee van de video's die ik gestuurd heb, maar dat kan je dus beter doen als je je motor weer in elkaar gaat zetten.

Controleer ook in ieder geval of je oliepomp nog wel goed functioneert. Ik weet niet hoe het met GMC is, maar bij Dodge geven de oliedrukmeters een gemiddelde aan. De gedachtegang erachter was dat mensen zich anders te druk zouden maken omdat de druk bij een Dodge op stationair heel laag kan zijn. Ik weet dus niet of dit bij General motors hetzelfde was, maar dit kan er dus wel voor zorgen dat je een valse uitlezing krijgt.

Als je de cilinders er uit gaat halen. wees verstandig en nummer ze eerst allemaal terwijl de cilinders er nog inzitten, dus chauffeurskant 1, 3, 5, 7 waaarbij nr. 1 aan de radiateurszijde zit en passagierskant 2, 4, 5, 8. Indeling bij Chrysler en GM is het zelfde. Maak hier vervolgens een foto van en zorg dat je ook herkenbare punten van het blok ziet. Kijk ook of je cilinders al markeringen heeft en kijk goed aan welke kant ze zitten. Geloof me, het gaat je een hoop ellende achteraf schelen.

Vervolgens zal je onder de motor moeten kruipen en doe je met de onderkant van de zuigerstangen (lagerhouders) hetzelfde. Maak ook hier een foto van met herkenbare kenmerken van het blok. Het kan zijn dat de lagerhouders gemarkeerd zijn met de nummering van de cilinders. Dit was bij mij in ieder geval zo, maar zeer moeilijk te zien, en waarschijnlijk helemaal niet als je onder de wagen ligt.
Markings main bearing keepers..jpg
Markings main bearing keepers..jpg (103.33 KiB) 82 keer bekeken
Krukas/Krukaslagers. De houders van krukaslagers zijn als het goed is genummerd van de voorkant van het blok naar de achterkant. Als dit zo is maak er een foto van met herkenbare punten van het blok. Mochten de lagerschalen geen schade hebben hoef je ze niet te vervangen maar waarschijnlijk gaan er wel banen instaan. Hou goed in de gaten dat de krukas loeizwaar is. bereid je dus voor en laat de krukas vooral niet (op de motor) vallen.

Nokkenas.
Eigenlijk kan je hier niet zoveel aan doen. Ik heb zelf nieuwe lagers voor de nokkenas gekocht maar ze niet geplaatst. Ik zou namelijk niet weten hoe ik dit voor elkaar zou moeten krijgen en je ziet vanzelf wel waarom als je de nokkenas er uit haalt. De lagers van de nokkenas zagen er echter nog prima uit evenals mijn nokkenas. Hij was alleen natuurlijk ontzettend vuil tussen de nokken. wees wel voorzichtig met het er uit halen en weer terugzetten van de krukas en probeer de lagers vooral niet te veel te stoten of te raken met de nokken.

DIstributieketting:
Duidelijker kan ik het niet maken \:D/

https://rumble.com/v148uq8-how-your-tim ... ving..html
https://rumble.com/v2a0vuc-how-the-timi ... d-sit.html

Ontsteking: Dit is bij een Dodge heel anders als bij een GMC, die zal iemand anders je dus uit moeten leggen.

Ik denk dat je zo wel een aardige handleiding hebt om je motor zo uit elkaar te krijgen met een zo hoog mogelijke kans om de motor ook weer goed in elkaar te krijgen. Succes.

yltkdy
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#29 Bericht door yltkdy » 23 mar 2023 22:20

:oops: :oops: :oops: Ik had je post blijkbaar net gemist :oops: :oops: :oops:

Nou ja laten we hopen dat je er verder nog wat aan hebt, en anders misschien iemand anders in de toekomst.

Jouw kleppen zagen er in ieder geval stukken beter uit als bij mij.

Die vlek die je laat zien is trouwens inderdaad olie met water. Hier zal je dus toch moeten kijken hoe dat komt. Geen witte rook uit je uitlaat gehad?

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#30 Bericht door Cor » 23 mar 2023 22:44

Zou condens kunnen zijn, net als die witte smurrie in jouw kleppendeksels?
WAtT een ellende hier, Pfffffff.
Cor

Plaats reactie