Hey,
Kan er me iemand helpen?
Al enkele weken gaat de motor in hoge toeren in de P en N stand. (tussen 1800 en 2000 T/min).
Ik heb al wat opgezocht op het net en kwam tot de vaststelling dat dit vaak komt door de "Idle air control valve".
Of dan meer bepaald door de stekker die hier op aangesloten is, ik heb deze kunnen lokaliseren maar weet er iemand hoe ik deze kan uittesten?
Ik heb al eens geprobeerd door met draaiende motor de stekker los te maken (er was wel iemand klaar om het contact af te zetten voor moest de motor op hol slaan) maar dit gaf geen effect op de toeren, hij bleef op 2000T/min draaien. Zou hier dan de fout liggen of niet? ik kan de valve wel eens los maken om ze na te kijken maar vraag het hier liever eerst omdat ze niet zo gemakkelijk te bereiken is.
Ter info, de hoge toeren doet hij zowel op benzine als op LPG.
Hoge toeren in P en N
-
- Mini Vanner!
-
- Mini Vanner!
Re: Hoge toeren in P en N
Heb al wat opgezocht en al wat getest.
Afgelopen weekend moest ik niet werken en heb ik me even bezig gehouden met de hoge toeren van de VAN.
Vandaag heb ik na de werken voor de eerste keer een "langer" traject afgelegd en blijken de toeren zich te normaliseren, enkel de afterburners zijn er nog maar wel in mindere mate en ook minder last van het vermelde vermogenverlies.
Ik heb gevonden hoe ik de stekker van de "idle air control valve" kon uittesten en deze bleek in orde te zijn.
Ik had wel al een setje van nieuwe valve en stekker besteld en dat was ondertussen toegekomen.
Vervolgens heb ik de valve vervangen door de nieuwe. (ook al werkte de oude blijkbaar nog toen ik ze achteraf uittestte.
Welke werken heb ik dus gedaan?
-De IAC-valve vervangen
-de gasklep gereinigd en de doorvoer van lucht aan de IAC-valve gereinigd.
Toen ik hem tstartte bleven de toeren hoog maar had er nog niet mee gereden.
Na vandaag een rit van ongeveer aan half uur bleken de toeren bij stationair draaien op een normaal toerental te zitten (nog niet met tester gemeten maar op gehoor vast gesteld).
Ik had ook ergens gelezen dat me na het plaatsen van een nieuwe IAC men er even een ritje moet mee maken en dat blijkt dus te kloppen tot nu toe.
Ik heb wel nog afterburners en heel af en toe het gevoel van vermogenverlies maar denk dat dit misschien ligt aan de ontstekingspluggen of aan de kabels.
Dat is het volgende werkje.
Hier komt nog een vervolg als ik de afterburners kunnen oplossen heb.
Afgelopen weekend moest ik niet werken en heb ik me even bezig gehouden met de hoge toeren van de VAN.
Vandaag heb ik na de werken voor de eerste keer een "langer" traject afgelegd en blijken de toeren zich te normaliseren, enkel de afterburners zijn er nog maar wel in mindere mate en ook minder last van het vermelde vermogenverlies.
Ik heb gevonden hoe ik de stekker van de "idle air control valve" kon uittesten en deze bleek in orde te zijn.
Ik had wel al een setje van nieuwe valve en stekker besteld en dat was ondertussen toegekomen.
Vervolgens heb ik de valve vervangen door de nieuwe. (ook al werkte de oude blijkbaar nog toen ik ze achteraf uittestte.
Welke werken heb ik dus gedaan?
-De IAC-valve vervangen
-de gasklep gereinigd en de doorvoer van lucht aan de IAC-valve gereinigd.
Toen ik hem tstartte bleven de toeren hoog maar had er nog niet mee gereden.
Na vandaag een rit van ongeveer aan half uur bleken de toeren bij stationair draaien op een normaal toerental te zitten (nog niet met tester gemeten maar op gehoor vast gesteld).
Ik had ook ergens gelezen dat me na het plaatsen van een nieuwe IAC men er even een ritje moet mee maken en dat blijkt dus te kloppen tot nu toe.
Ik heb wel nog afterburners en heel af en toe het gevoel van vermogenverlies maar denk dat dit misschien ligt aan de ontstekingspluggen of aan de kabels.
Dat is het volgende werkje.
Hier komt nog een vervolg als ik de afterburners kunnen oplossen heb.
-
- Echte Vanner!
- Ik rij een: dodge
Heb je geen vacuumlek? Ik kamp met hetzelfde probleem alleen dan bij een dodge. Ook de iac vervangen en computer gereset maar geen resultaat. Mijne loopt heel slecht bij een koude start, ben nu op zoek naar inlaatlek.
2000 Dodge b2500. 318cui.
Gouda
Gouda
-
- Mini Vanner!
Door de IAC te vervangen heeft hij een goede week vlot gelopen maar daarna zijn de toeren terug omhoog gegaan. Ik ga nu ook zoeken naar een vacuumlek.
-
- Echte Vanner!
- Ik rij een: Chevy
Ik zat je berichten te lezen. Is het inmiddels opgelost?
Ik had dezelfde problemen(en een heleboel andere
) De temperatuursensor voor op het blok kan ook(deel van) het probleem zijn. Deze geeft nl aan je computer door of de motor warm of koud is en is dus onder andere bepalend voor het toerental stationair.
Daarnaast was bij mij de EGR stuk, dus een groot vacuumlek. De IAC was bij mijn van ook stuk, dus die heb ik ook moeten vervangen.
Ik had dezelfde problemen(en een heleboel andere

Daarnaast was bij mij de EGR stuk, dus een groot vacuumlek. De IAC was bij mijn van ook stuk, dus die heb ik ook moeten vervangen.
Chevy van G20 '90
Skoda Octavia 1.6FSI 2006
Skoda Octavia 1.6FSI 2006