nieuwe koplampen

Alles over Amerikaanse Van's in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
lucky
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC

nieuwe koplampen

#1 Bericht door lucky » 05 jan 2023 20:56

hallo allemaal
ten eerste allemaal de beste wensen voor 2023 , dat het een fijn jaar word om lekker met je Van bezig te zijn .
het liefst zonder al te veel grote problemen [-o< .

ik heb eindelijk toch een paar nieuwe h4 koplampen gekocht :D .
nu heb ik een paar vragen die waarschijnlijk logisch zijn maar ik toch zeker wil weten voor ik aan de inbouw begin als het weer beter word.

ik wil de orginele draden van de koplampen vervangen voor nieuwe, is dan 4mm dik genoeg , de plus rechtstreeks van de accu via een relais naar de lamp.
Kan ik de oude bedrading gebruiken om de relais aan te sturen .
waar hoort de zekering in de nieuwe bedrading te zitten , ik heb gehoord zo dicht mogelijk bij de accu maar komt deze dan voor de relais of net achter de relais te zitten .
mag ik de - draad combineren met groot en dim licht of is het beter om voor elk een eigen aardedraad te maken .
kan ik de + draad aftakken halvewege om op 1 draad alletwee de lampen aan te sluiten of is hier het ook beter om naar elke lamp een aparte draad te leggen .
is een zekering van 15 amp voldoende voor 2 lampen , 1x voor dim en 1x voor grootlicht .

ik denk dat ik wel goed heb maar zou graag toch even weten of dit klopt voor ik de boel verkeerd aansluit en problemen krijg .
zou niet de eerste zijn die met verbrande bedrading sta , dat wil ik graag voorkomen .
alvast bedank
groet luc

Rusty Ann
Donateur
Donateur
Ik rij een: 1974 E200

Re: nieuwe koplampen

#2 Bericht door Rusty Ann » 06 jan 2023 11:22

kijk hier kan ik ook eens wat zinnigs zeggen (hoop ik)

eerst een weetje, P= U x I dat wil zeggen, WATT (wattage van lamp) = Spanning (12 Volt) x Stroom.

De Lamp is 55 watt (?) gedeeld door 12 Volt = 4,6 ampere (stroom), dat valt nog best mee

maar je hebt er twee dus das al 110 watt, dus zo'n 9 ampere . hoemeer lampen in deze groep hoe hoger het totale wattage.

Het is belangrijk dat je draad voldoende dik is voor de totale stroom op 12 volt. (als de motor draait is de spanning hoger dus de stroom wat lager. (edit dit is niet waar, zie reactie RoelK5)

Dan heeft een draad van 4mm2 een bepaalde weerstand die is lager als een draadje van 0,75mm2 , maar dan wordt de lengte weer een factor, daar is ook rekenfactor voor maar dat boeit nu niet.

de zekering voor je totale groep op je relais plaats je het dichts bij de accu (in dit geval) of verdeelpunt en voor het relais, dit is eigenlijk alleen om de draad te beveiligen, kies dan de juiste zekering waarde voor de totale stroom, maar nooit een te hoge waarde.
Wat misschien een belangrijk punt is, als 1 zekering klapt heb je geen licht meer, misschien kun je na het relais een linker en een rechter groep maken, dan blijft bij een sluiting de andere kant gewoon aan.

Het is misschien wat overdreven maar eigenlijk heb je dan 3 zekeringen nodig, 1 hoofdzekering voor de hoofdvoeding naar het relais en na het relais per kant een zekering vlak na het relais.

deze tabel maakt het heel makkelijk.

Afbeelding

Over het aftakken of aparte draden , eigenlijk is het net wat mooier is , ik zou de massa's apart maar op 1 punt per kant maken.
en ik zou vanaf het relais aparte draden maken (met zekering) naar de linker en rechter kant.(je kunt dan ook misschien dunnere draden gebruiken (zie tabel)
door de plus en min draden loopt per verbruiker evenveel stroom , dus gebruik ook voor de min de juiste dikte

Als je het zo maakt werkt het goed en veilig

Andre
Laatst gewijzigd door Rusty Ann op 06 jan 2023 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

lucky
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC

#3 Bericht door lucky » 06 jan 2023 18:04

hoi andre
dank je hier heb ik wat aan =D> .
dat van de aparte zekering is wel een hele goeie , is wel fijn als er wat gebeurt er toch een lamp blijft branden .
als ik het nu zo lees is een zekering van 15 amp eigenlijk al een beetje aan de hoge kant maar kan wel als hoofd zekering dienen .
als ik twee aparte draden maak dan zouden die dus met 10 amp goed gezekerd zijn .
de oude draden gebruiken voor het aansturen van de relais lijkt mij geen probleen dar komt verder niks op te staan .
ik kan er mooi mee aan de gang als het weer beter weer word .
ik laat het weten hoe het gelukt is ;-)
zo zie je iedereen heeft wel wat zinnigs te zeggen :)
groet luc

Rusty Ann
Donateur
Donateur

#4 Bericht door Rusty Ann » 06 jan 2023 20:42

Ja hoor, als je het zo maakt is veilig en goed.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#5 Bericht door RoelK5 » 06 jan 2023 20:55

Andre,
Goed stuk geschreven.
Er staat wel een foutje in. "(als de motor draait is de spanning hoger dus de stroom wat lager.)"
Een lamp gedraagt zich het zelfde als een weerstand. Als de spanning omhoog gaat gaat de stroom ook omhoog en neemt het vermogen dus toe. Dat is ook de reden dat een lamp feller gaat branden als je de spanning (voltage) verhoogt.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

Rusty Ann
Donateur
Donateur

#6 Bericht door Rusty Ann » 06 jan 2023 21:34

Nou, dat geloof ik meteen , sorry ,haha

zal er even een correctie achter zetten (niet wissen)

Plaats reactie