Dimlicht altijd aan

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
k-van
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 sep 2019 10:56
Ik rij een: GMC Savana

Dimlicht altijd aan

#1 Bericht door k-van » 22 nov 2022 16:03

Goedemiddag,

Ik ben druk bezig met het aanpakken van verschillende problemen en stoorzenders in of aan mijn van. Nu is het zo dat zodra ik mijn contact aanzet de dimlichten automatisch aan gaan maar op ongeveer 60%/70% van de kracht als wanneer ik de schakelaar op dimlicht zet. Als de schakelaar op de eerste stand zet gaan de knipperlichten voor en de achterlichten aan, zet ik hem op de 2e stand dan ook de koplampen op 100%. Als ik de hand/voet rem erop zet dan gaan de koplampen dus wel uit als de schakelaar van de verlichting ook uit is. Zodra het icoontje brand in m’n dashboard van de handrem dan gaan de koplampen uit, tenzij ik de schakelaar dus omzet. Ik ken meerdere mensen met een chevy of gmc die dit niet hebben. Wat ik er over kon vinden is dat in de usa in sommige delen dagrijverlichting verplicht is en het er daarom waarschijnlijk zo op zit. De lampen flikkeren ook als de schakelaar uit staat, ik denk omdat het dimmen niet geschikt is voor de lampen. Ik heb gekeken maar er lopen veel draden over en weer en kan niet overal even makkelijk bij met een spanningsmeter. Het liefst heb ik de lampen gewoon uit en pas aan als ik dat zelf wil. Iemand enig idee waar ik zou moeten beginnen en of het überhaupt mogelijk is? #-o Gaat om een GMC savana 2001
GMC Savana hightop ‘01
VW Crafter 2020

Elektrisch rijden doe je op de kermis ;-)

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 11277
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: Dimlicht altijd aan

#2 Bericht door Cor » 22 nov 2022 17:52

Klopt, in sommige staten was het verplicht om overdag de dimlichten aan te hebben tijdens het rijden, dat noemden ze de DDL: Daylicht Driving Lights, en zoals je hebt geconstateerd, was dit dan niet de volle dimlicht, maar dipdim, ook weer zo'n term wat gereduceerd dimlicht betekende.
Er is een (korte) periode geweest dat dit ook in Engeland verplicht is geweest, maar daar zijn ze toen terug gefloten door de EU, die dit niet toestond, want de eisen voor nieuwe wagens moesten in de hele EU hetzelfde zijn. Daar werd dit dipdim bereikt door een PWM (Puls Width Modulation) schakeling, waarbij de lampen ca 300 x per seconde aan en uit gingen, iets langer aan dan uit. Dit voorkwam dat de lampen gelig licht gingen uitstralen, dus gereduceerd wit dimlicht was het resultaat.

In Amerika waren er ook Staten die vereisten, dat verlichting overdag werd gevoerd, maar alleen als het regende; dat werd geautomatiseerd door de dim verlichting te laten branden als je de ruitenwissers aan zette!
Hoe al die schakelingen werken verschilde dan ook weer van bouwjaar en de staat waarin de wagen oorspronkelijk naar de verkopende dealer ging, maar voorraden wisselen natuurlijk wel per dealer, dus werd een wagen achteraf omgebouwd...

Een heel verhaal waaraan je weinig hebt om het origineel te maken, maar je wel een idee geeft van het hoe en waarom, dus daar ligt een uitdaging voor jou. #-o #-o
Cor

k-van
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 sep 2019 10:56
Ik rij een: GMC Savana

Re: Dimlicht altijd aan

#3 Bericht door k-van » 22 nov 2022 21:36

Bedankt voor je heldere uitleg Cor! :D Ik ga me er wat verder in verdiepen, mocht ik er uit zijn dan zal ik delen :)
GMC Savana hightop ‘01
VW Crafter 2020

Elektrisch rijden doe je op de kermis ;-)

rene78chevy
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 mei 2020 18:18

Re: Dimlicht altijd aan

#4 Bericht door rene78chevy » 22 nov 2022 22:14

grappig allemaal , nooit geweten

Plaats reactie