bokken en vermogenverlies

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
buzzy10719
Mini Vanner!
Mini Vanner!

bokken en vermogenverlies

#1 Bericht door buzzy10719 » 25 aug 2022 00:27

Hey,

Ik zit met een probleempje met men VAN die ik recent gekocht heb.
Ik denk wel dat ik de oplossing hier al gelezen heb maar wil toch nog eens de wijze raad van jullie als experts horen.
Ik heb het zelf op de Van nog niet kunnen controleren en ga proberen dit morgen te doen.

Soms (niet altijd dus) heb ik bij het optrekken vermogenverlies; als ik even de gas los en dan terug gas geef helpt het meestal wel om toch deftig weg te geraken.
Bij het bergop rijden heb ik het meestal wel dat hij echt moet werken om boven te geraken (en dit hoeft echt niet heel stijl te zijn.).
Ik heb ook al enkele keren meegemaakt dat de motor af slaat (steeds bij het niet gas geven).
Als hij stationair draait draait hij wel mooi tot hij plots begint te bokken en te schudden, even gas geven dan helpt, doe ik dit niet dan dreigt de motor af te slaan.

Voor zover ik hier gelezen heb zou het waarschijnlijk aan de ontsteking liggen (kabels, verdelerkop, bougie, bobijn, enz) of ben ik de verkeerde richting op aan het kijken?
Vandaar mijn vraag dus, zit ik op het goede spoor (vermoedelijk)?

alvast bedankt.

buzzy10719
Mini Vanner!
Mini Vanner!

Re: bokken en vermogenverlies

#2 Bericht door buzzy10719 » 25 aug 2022 00:34

Bijkomende info die misschien belangrijk is.
Het is een Chevy Express gladiator met een V6 blok.
Het is niet de originele blok en bak, deze zijn er 4 jaar geleden in gestoken.
Wat ik ook raar vind is dat het volgens de papieren een V6-5.7L blok is met 209PK maar vind nergens info over deze blok.
Als ze ergens anders over een V6 spreken is het steeds een 4.3L of 5.3L blok.
Kunnen jullie me daar ook mee helpen?

buzzy10719
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#3 Bericht door buzzy10719 » 26 aug 2022 08:42

Vraagje voor de kenners.
Technisch sta ik wel sterk en heb wel veel technisch inzicht, dit forum is dan ook een zeer goede hulp met de tips die ik hier al gelezen heb.
De automatische bak is wel iets nieuw voor mij qua techniek (nog nooit aan gewerkt) maar al doende leert men e.
De vraag die ik nu ga stellen heeft te maken met het schijnbaar vermogenverlies en onvoldoende olie op de bak.
Ik had enkele dagen geleden hier gevraagd of ik in de goede richting aan het zoeken was ivm vermogenverlies dat ik ondervond.
Gisteren echter heb ik de olie nagekeken in de bak (met draaiende warme motor/bak) en stelde vast dat er onvoldoende olie op was wat ik vermoedde door volgende symptomen, ruw schakelen tussen 1 en 2 en in hoge toeren gaan voor het schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4.
Ik heb er in totaal 1,5l olie bij gedaan om het oliepeil op punt te krijgen.
Hij schakelt veel soepeler nu maar raar genoeg heb ik ook geen last meer van vermogenverlies.
Ik heb even zitten denken hoe dit kan komen en de enige uitleg die ik kan verzinnen is dat door onvoldoende olie op de bak hij niet/onvoldoende terugschakelde bij het afremmen of tot stilstand komen waardoor hij nog in zijn 2e of 3e "versnelling" stond.
Dan heeft men het effect zoals bij een handgeschakelde dat men in 2e of 3e zet om te vertrekken, hierbij moet men dan goed met de koppeling kunnen spelen. Daar het een automaat is heeft men geen koppeling en moet eerst de weerstand overwonnen worden om dan te kunnen optrekken.
Zou die redenering van mij wat kloppen is nu mijn vraag.
Zo ja, een tip dan voor wie ook soms een bokkige motor of vermogenverlies vaststelt, kijk het oliepeil na van je bak.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#4 Bericht door RoelK5 » 26 aug 2022 18:13

Goed gevonden! Ik heb wel vaker gelezen dat de motor slecht kan lopen door bak problemen, maar zelf nooit veel over nagedacht.
Ga zo door!
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

rene78chevy
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door rene78chevy » 26 aug 2022 20:51

precies , eigenlijk ben je een beetje met slippende koppeling aan het rijden , een 3 traps automaat is eigenlijk niet veel anders dat 3 trommels met koppelingsplaten

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

#6 Bericht door Patrick G20 » 31 aug 2022 20:01

Prima opgelost. Met bak problemen eerst het niveau van de olie controleren. Meestal ligt het aan een te laag olie niveau.
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.

buzzy10719
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door buzzy10719 » 01 sep 2022 23:39

Thanks. Stapje per stapje leren we hem beter en beter kennen.
Dit forum heeft me wel al flink geholpen om me op het goede spoor te brengen.

Plaats reactie