Onderhoud 4l60e

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Michel78
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Chevy van

Onderhoud 4l60e

#1 Bericht door Michel78 » 31 jul 2022 13:45

Beste forumleden,

Daar is tie weer met de volgende vraag :D Eindelijk heb ik geen foutmeldingen meer tijdens het rijden en kon ik even genieten van het rijden zonder vage problemen. Helaas weer van korte duur, ik heb ongeveer 600 km gereden en toen begon, op de snelweg, de koppeling te slippen bij de 3e en 4e versnelling, ik kon gelukkig vrij snel de snelweg af en ben toen binnendoor, met maximaal 60 km/h, naar de dichtstbijzijnde automaterialen zaak gereden om daar een toevoeging te kopen tegen het slippen en bonken en zo. Het schakelen ging ook niet meer van harte. Na het toevoegen van het goedje ben ik rustig aan binnendoor richting huis gereden en na een km of 10 begon ik wat verandering te merken, ik kon soms even 80 rijden zonder dat hij begon te slippen totdat ik weer voor iets moest stoppen. Het ene moment was het slippen heel erg en soms heel licht en soms gewoon weg, soms schakelde hij hard en soms heel soepel. De problemen kwamen het meeste voor bij de 3e en 4e versnelling maar soms ook bij de 2e. Ik was al van plan om de versnellingsbak olie en filter te gaan vervangen ergens volgende maand maar dat ga ik nu vervroegen naar volgend weekend. Het olie peil is goed, de kleur alleen wat minder rood maar nog niet zwart. Ik wil het onderhoud via de onderkant doen door de oliepan te verwijderen. Ik heb al veel onderdelen besteld die ik gewoon uit voorzorg wil gaan vervangen omdat ik er dan toch bij kan. Ik ga o.a. de schakel solenoids vervangen, en de accumulator en de boost valve. Ik heb zo'n schakel upgrade setje besteld met heel veel nieuwe veertjes, ringetjes en weet ik veel wat nog meer. Alles wat ik tegen kom en kan vervangen dat ga ik vervangen zodat ik daarna, hopelijk meer dan 600 km kan rijden. Voordat ik ga beginnen wil ik een atf flush toevoeging erin gooien en een kwartier laten draaien en schakelen zodat het goedje door de meeste kanalen is geweest voordat ik de oliepan los haal om zo, hopelijk, het meeste vuil eruit/los te krijgen. Ik denk zelf dat ik een mooi plan gemaakt heb, aangezien het de eerste keer gaat worden dat ik zoiets ga doen, hebben jullie misschien iets van tips of trucs of andere dingen om rekening mee te houden? Alles is welkom :D

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: Onderhoud 4l60e

#2 Bericht door RoelK5 » 01 aug 2022 00:17

Dat je 3 en 4 slippen komt doordat de druk op koppelings zuigers te laag is. Dit is een veel voorkomend probleem bij de 4l60e doordat de route die de olie neemt om de 3 en 4 koppeling te bekrachtigen nogal lang is via vele afdichtingen die allemaal een beetje kunnen lekken. Bij elkaar opgeteld heb je dan zoveel lekkage dat de koppelingen gaan slippen.
Als je geluk hebt kan een toevoeging die de afdichtingen en beetje op laat zwellen een tijd helpen. Daarna is het complete revisie van de bak.....

Sorry... Ik heb mijn bak ook moeten reviseren om die reden. Hopenlijk zit jou filter gewoon verstopt en valt het dus mee.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

Michel78
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#3 Bericht door Michel78 » 01 aug 2022 09:17

Ik hoop ook dat het meevalt. Ik ben benieuwd wat ik tegen ga komen. Ik zal het hele proces zo goed mogelijk proberen te fotograferen en zodra ik klaar ben zal ik proberen om een mooie update te maken. Wordt vervolgd.

RoelK5
Donateur
Donateur

#4 Bericht door RoelK5 » 01 aug 2022 18:56

Je bent er in ieder geval vroeg bij. Ik zou een toevoeging zoeken die rubber seals een beetje op laat zwellen. De seals van de 3 en 4 zuigers zijn namelijk de grootste lekkage veroorzakers.
Als je je pan eraf hebt en zo te horen haal je je de valve body eruit. Dan zou ik ook gelijk de pressure regulator valve van de pomp kunnen vervangen. Die gaat in loop van tijd om lekken en druk wordt wat lager als de veer slaper wordt.

Michel78
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#5 Bericht door Michel78 » 01 aug 2022 19:25

Ik ga alles goed bekijken ;-) ik heb deze besteld dus ik hoop dat ik daarmee de problemen kan tackelen.
Bijlagen
Screenshot_20220801-191639_Outlook.jpg
Screenshot_20220801-191639_Outlook.jpg (71.08 KiB) 57 keer bekeken
Screenshot_20220801-191619_Outlook.jpg
Screenshot_20220801-191619_Outlook.jpg (99.65 KiB) 57 keer bekeken
Screenshot_20220801-191656_Outlook.jpg
Screenshot_20220801-191656_Outlook.jpg (59.84 KiB) 57 keer bekeken

RoelK5
Donateur
Donateur

#6 Bericht door RoelK5 » 01 aug 2022 22:41

Ok, vervanging van de valves en de valve body zal ook effect hebben op interne olie lekkage.
Maar een aantal onderdelen zoals de clutch springs en de pump came rings kan je alleen monteren als je de bak demonteerd. Maar die onderdelen ze toch niet relevant voor je slippende koppelingen.
Ik hoop voor je dat het geen verspilde geld en moeite is.
[-o<

Michel78
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#7 Bericht door Michel78 » 01 aug 2022 23:48

Dat hoop ik ook niet. Het zou fijn zijn als ik na dit eindelijk kan gaan genieten in plaats van problemen op te lossen. Ik ga vrijdag al een beginnetje maken en als het goed is zijn dinsdag de onderdelen binnen en kan ik hopelijk gelijk beginnen.

Michel78
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#8 Bericht door Michel78 » 13 aug 2022 16:38

Helaas mocht het niet baten, het was een leuke klus om te doen en het proefritje ging goed dus ik had er wel vertrouwen in. Heel enthousiast heb ik de chevy volgeladen om lekker een weekje op vakantie te gaan samen met mijn zoon. We reden de snelweg op en alles ging nog goed, hij schakelde goed en na een paar kilometer ging ik even tanken langs de snelweg en daarna begon het slippen weer, ik kon niet harder meer dan 80 en hij wilde niet meer van 3 naar 4 schakelen dus ik gelijk de snelweg af in de hoop dat het maar een tijdelijk probleem was. Na even stilgestaan te hebben ging ik weer een poging wagen en nu begon hij al in z'n 2 te slippen en wilde hij alleen overschakelen naar 3 als ik heel veel toeren maakte. Ik heb uiteindelijk huis gehaald door helemaal binnendoor te rijden. Het gaat dus toch een complete bak revisie worden. Ik wil dit rustig aan op mijn gemak gaan doen dus moet nu plek zien te vinden waar ik hem kan stallen en waar ik de bak eronder vandaan kan halen dus als iemand nog iets weet dan hoor ik dat graag.

Rusty Ann
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: 1974 E200

#9 Bericht door Rusty Ann » 13 aug 2022 18:25

tjonge , wat een geklooi zeg

jammer dat je niet eens een weekendje weg kan he.

ik hoop dat het snel voor elkaar krijgt, succes !!!

Andre

Michel78
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#10 Bericht door Michel78 » 13 aug 2022 22:00

Het is een behoorlijk geklooi, tot nu toe alleen nog maar problemen gehad. De vorige eigenaar heeft er weinig tot geen onderhoud aan gedaan en daar pluk ik nu de vruchten van. Het is de bedoeling dat ik samen met mijn vrouw de komende jaren weekendjes kan gaan dus ik zie het ook als een soort project. Ik ga mijn best doen om hem zo goed mogelijk te maken en daar waar mogelijk nog beter te maken, ik heb er al genoeg geld ingestoken dus het is zonde om hem nu te laten gaan. Er komt een tijd..... ooit..... dan kan ik er wel van gaan genieten en kom ik meerdere liefhebbers tegen ergens op een meeting.

RoelK5
Donateur
Donateur

#11 Bericht door RoelK5 » 15 aug 2022 18:28

Balen. Zelf reviseren is een hele preciese maar leuke klus. En op youtube staat een hele goeie uitleg. Zoek maar eens op: transmission bench project 4L60E

Michel78
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#12 Bericht door Michel78 » 15 aug 2022 22:39

Ja het was behoorlijk balen, helaas komt het nu op een laag pitje te staan. Ik ga pas aan de versnellingsbak beginnen als ik de stalling geregeld heb en dan wil ik gaan proberen om hem in de schuur te reviseren en op mijn gemak. Ik heb de filmpjes op YouTube gezien en het lijkt mij een erg interessante
klus, gelukkig heb ik de onderkant al aangepakt dus dat scheelt weer. Voorlopig niet meer rijden dus ik zal voorlopig ook stil zijn op het forum.

Plaats reactie