Vraag aan de experts.
GMC Savana, 1997, 5.7 vortec.
Oliedruk baart me zorgen. Ik heb de sensor ontkoppelt en er een mechanische meter aangehangen om vervolgens de volgende test te doen.
Gemeten oliedruk bij starten: 10psi, bij stationair toerental van 650rpm.
Vervolgens RPM naar 2000: 20psi oliedruk
Vervolgens RPM naar 3000: 30psi oliedruk
Als laatst terug naar stationair, 650 RPM: 0psi oliedruk
Dat laatste is niet iets wat ik verwacht! Volgens mij is de druk op zich keurig, behalve bij het stationair draaien.
Is dit iets waar ik me zorgen over moet maken?
Is mijn stationaire toerental gewoon wat laag?
Valt hier iets aan in te stellen?
Hoor graag wat jullie er van vinden!
Oliedruk & toerental
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Oliedruk & toerental
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11376
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525i
- Locatie: Drenthe
Re: Oliedruk & toerental
Het lijkt mij dat het overdruk ventiel, meestal ingebouwd in de oliepomp, blijft hangen; hij gaat open als er te veel vloeistof wordt aangeboden, en daardoor de druk oploopt, dus overdruk ventiel opent, maar blijft daarna (deels) openstaan.
Je geeft niet aan wat er daarna gebeurt als je weer gas geeft, maar dat openstaande ventiel kan je niet hebben natuurlijk...
Toerental is goed.
Cor
Je geeft niet aan wat er daarna gebeurt als je weer gas geeft, maar dat openstaande ventiel kan je niet hebben natuurlijk...
Toerental is goed.
Cor
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Re: Oliedruk & toerental
Dank voor je antwoord Cor. De druk bleef laag, ook na verhogen toerental. Ik vermoedde dat warm geworden olie de oorzaak was, maar een openstaand drukventiel klinkt ook logisch. Het is overigens wel nieuw gedrag, dus ik ga even kijken of er een bepaalde trend waarneembaar is.
De aansturing van die oliepomp is een redelijk “dom” ding toch? Of wordt de sensorwaarde gebruikte voor de aansturing?
Oliepomp vervangen is niet makkelijk volgens mij, dus even kijken of ik er wel mee op vakantie kan …
De aansturing van die oliepomp is een redelijk “dom” ding toch? Of wordt de sensorwaarde gebruikte voor de aansturing?
Oliepomp vervangen is niet makkelijk volgens mij, dus even kijken of ik er wel mee op vakantie kan …
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11376
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525i
- Locatie: Drenthe
Re: Oliedruk & toerental
De " aansturing" van de pomp is nul, er zit een aftakking in de drukleiding, die dicht gehouden wordt door een kogel of een plunjer, die veer belast is; als de druk te hoog wordt dan zal de oliedruk die veerkracht (deels) overwinnen en gaat de olie weglekken naar de carterpan; dat is althans hoe het werkt op al die oude wagens.
Natuurlijk heb je ook steeds meer lek naar mate de olie warmer en dus dunner wordt, maar dan verdwijnt de olie dus niet door het overdruk ventiel, maar langs de lagers.
Extreem:
Als je bij een motor op toeren geen oliedruk meer hebt, dan is nog steeds het overdruk ventiel dicht, en verdwijnt alle olie via de lekkende lagers.
Natuurlijk heb je ook steeds meer lek naar mate de olie warmer en dus dunner wordt, maar dan verdwijnt de olie dus niet door het overdruk ventiel, maar langs de lagers.
Extreem:
Als je bij een motor op toeren geen oliedruk meer hebt, dan is nog steeds het overdruk ventiel dicht, en verdwijnt alle olie via de lekkende lagers.
-
- Echte Vanner!
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 06 mei 2019 21:47
- Ik rij een: dodge
- Locatie: Gouda
Re: Oliedruk & toerental
Is het olie peil wel op orde?
Ik heb bij een te laag oliepeil dat bij remmen tot stilstand en ook stationair m'n oliedruk meter zakt tot 0. incl.rode lampje. Gas erop houden gaat dan goed, maar dan moet ik echt gaan bijvullen. Daarna geen problemen meer.
Ik heb bij een te laag oliepeil dat bij remmen tot stilstand en ook stationair m'n oliedruk meter zakt tot 0. incl.rode lampje. Gas erop houden gaat dan goed, maar dan moet ik echt gaan bijvullen. Daarna geen problemen meer.
2000 Dodge b2500. 318cui.
1979 Dodge d150 clubcab
Gouda
1979 Dodge d150 clubcab
Gouda
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Re: Oliedruk & toerental
Goede tip! Olie en filter was net twee weken terug vervangen, dus vrij zeker dat dit niet het probleem is. Heb hem voor de zekerheid naar de Amerikanenman uit de buurt gebracht. Zal mij niet gebeuren dat ik in de file naar mijn vakantiebestemming het blok om elkaar draai 
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11376
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525i
- Locatie: Drenthe
Re: Oliedruk & toerental
Als dit probleem zich heeft aangediend, juist nàdat de olie en filter zijn vervangen, dan is dat juist wèl een mogelijke reden van dit probleem, bv doordat er te weinig olie is ingedaan.
Cor
Cor
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Re: Oliedruk & toerental
Volgens mijn vrouw, die het meest in de Van rijdt, heeft hij altijd het gedrag wel vertoond, maar niet zo extreem als nu. Geen idee of het direct na de beurt erger is geworden, ik laat weten wat het euvel is.
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
-
- Donateur
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Oliedruk & toerental
Kan het zijn dat er bij de olie wissel dunnere olie in gegaan is? Een fris blok daar kan gewoon 0w30 in. Maar als hij 3 ton gelopen heeft en hier en daar wat meer speling kan 20w50 uitkomst bieden
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se