Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
- boyanka
- Bewezen Vanner
- Ik rij een: Dodge
Re: Wat heb ik vandaag aan mijn Van gedaan ( deel 6 )
Ik heb destijds nog een imperiaal gemaakt voor op het dak, neem ook wel eens een kajak mee voor de vrouw. Tevens bezigheid als er te weinig wind staat
Dodge Ram Van B250 '85 en B300xl' 79, B250 '83. Allen lowtop.
-
- Mini Vanner!
- Ik rij een: GMC
Vandaag alle vier de lambdasensoren vervangen. Er zaten een flink aantal foutmeldingen in de boordcomputer omtrent de sensoren en issues die ermee te maken kunnen hebben (o.a. System too rich).
Zoals jullie kunnen zien zat er flink wat aanslag op de sensoren, vermoedelijk waren zijn ze nog origineel, dus vervangen is geen overbodige luxe. Twee vragen.
1. Kijkend naar de aanslag, is dit normaal? Het lijkt me vrij rood. Ik heb wel eens iets gelezen dat de kleur van de koelvloeistof (in mijn geval rood) zich kan afzetten op de sensoren. Een teken dat èèn of meerdere pakkingen niet meer fris zijn.
2. Als jullie kijken naar de grafiek
zien jullie dat Het voltage van Sensor 2 op bank 1 een heel laag voltage geeft. Klopt dit? De oude sensoren gaven het volgende beeld.
Zoals jullie kunnen zien zat er flink wat aanslag op de sensoren, vermoedelijk waren zijn ze nog origineel, dus vervangen is geen overbodige luxe. Twee vragen.
1. Kijkend naar de aanslag, is dit normaal? Het lijkt me vrij rood. Ik heb wel eens iets gelezen dat de kleur van de koelvloeistof (in mijn geval rood) zich kan afzetten op de sensoren. Een teken dat èèn of meerdere pakkingen niet meer fris zijn.
zien jullie dat Het voltage van Sensor 2 op bank 1 een heel laag voltage geeft. Klopt dit? De oude sensoren gaven het volgende beeld.
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Ik rij een: BMW525iE61
Ik heb geen idee wat goed/slecht is; en heb jij RODE koelvloeistof?
Ik heb 1 x een sensor vervangen van een Passat, en die had een licht bruine kleur, net zoiets als een goede bougie, verder geen ervaring. Mijn Chevy was een 454 , en het laatste bouwjaar met een carb.
Ik heb 1 x een sensor vervangen van een Passat, en die had een licht bruine kleur, net zoiets als een goede bougie, verder geen ervaring. Mijn Chevy was een 454 , en het laatste bouwjaar met een carb.
-
- Donateur
- Ik rij een: Chevrolet
Als me niet vergis is een constant voltage uit een lambda sensor niet goed. Dan is de sensor stuk. Maar het zou natuurlijk ook een gebroken draad of losse stekker kunnen zijn.
Je hebt een Savana uit 97. Moet je wel eens Koelvloeistof bijvullen? Is de inlaatpakking al een keer vervangen?
Je hebt een Savana uit 97. Moet je wel eens Koelvloeistof bijvullen? Is de inlaatpakking al een keer vervangen?
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Mini Vanner!
Constante voltage leek mij ook niet juist. Vandaag had ik geen tijd meer om de boel na te lopen. Morgen maar weer eens losmaken en kijken of er iets te meten valt.RoelK5 schreef: ↑25 apr 2022 17:54 Als me niet vergis is een constant voltage uit een lambda sensor niet goed. Dan is de sensor stuk. Maar het zou natuurlijk ook een gebroken draad of losse stekker kunnen zijn.
Vwb inlaatpakking: ik heb een nieuwe set thuis liggen. Nu even een goed de tijd vinden om de boel te vervangen.
Rode vloeistof inderdaad (je mag het ook roze noemen). Is dat heel vreemd?Cor schreef: ↑25 apr 2022 17:53 Ik heb geen idee wat goed/slecht is; en heb jij RODE koelvloeistof?
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Ik rij een: BMW525iE61
Roze niet.....
-
- Mini Vanner!
Vandaag overigens wat zaken opnieuw bekeken. O.a. Door even wat gas te geven tijdens de meting. Daar zie ik de voltages van alle vier de sensoren keurig op reageren. Wanneer ik de motor vervolgens stationair laat lopen geven de vier sensoren een wat voorspelbaarder beeld.El Largo schreef: ↑25 apr 2022 16:47 Vandaag alle vier de lambdasensoren vervangen. Er zaten een flink aantal foutmeldingen in de boordcomputer omtrent de sensoren en issues die ermee te maken kunnen hebben (o.a. System too rich).
Zoals jullie kunnen zien zat er flink wat aanslag op de sensoren, vermoedelijk waren zijn ze nog origineel, dus vervangen is geen overbodige luxe.
ED715683-6B3D-4F72-A277-1D5E03548785.jpeg
Twee vragen.
499B5503-2EF3-4164-B7B8-26F2C4930759.png
CA2DAA76-F884-4FE3-BCEC-E7870E46F2AE.png
Voor nu de fuel trims maar even in de gaten houden. Die geven nu iig keurige waardes (helaas geen waardes opgeslagen met de oude sensoren)
Fraai stuk omtrent fuel trim is hier te vinden: https://www.mvwautotechniek.nl/fuel-trims/
-
- Gevorderde Vanner!
- Donateur
ben maar weer een keer begonnen met de periodieke onderhoud .
sommige dingen waren er een tijdje achter gebleven .
luchtfilter vervangen
bougies schoon gemaakt wat bij 2 echt hard nodig was , ik had het een jaartje overgeslagen
maar bougie 6 en 8 waren weer heel smerig .
er komt altijd op die twee een wit grijze aanslag terwijl de rest allemaal mooi roest / koffie bruin zijn en schoon .
de aanslag is er met een staalborsteltje zo af te halen dus ik maak er geen probleem van
.
had gelijk gezien dat de vacuum slangetje van het blok naar het potje er ook hard aan toe is om te vervangen , deze is hard aan het verteren.
binnenkort de rest zoals olie , filter en controle van de standaard dingen en alle nippels weer een beetje vet .
sommige dingen waren er een tijdje achter gebleven .
luchtfilter vervangen
bougies schoon gemaakt wat bij 2 echt hard nodig was , ik had het een jaartje overgeslagen

er komt altijd op die twee een wit grijze aanslag terwijl de rest allemaal mooi roest / koffie bruin zijn en schoon .
de aanslag is er met een staalborsteltje zo af te halen dus ik maak er geen probleem van

had gelijk gezien dat de vacuum slangetje van het blok naar het potje er ook hard aan toe is om te vervangen , deze is hard aan het verteren.
binnenkort de rest zoals olie , filter en controle van de standaard dingen en alle nippels weer een beetje vet .
groet luc
-
- Donateur
- Ik rij een: Chevrolet
Ik had altijd van die dingen die min of meer los door de bus slingerde. Daarom vandaag een kastje gemaakt waarop de bedbank in de slaapstand af kan steunen en waar 4 kratjes onder passen om spullen in te doen. En de koelkast past er mooi bovenop.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Mini Vanner!
- Ik rij een: dodge
Nieuwe schokdempers eronder gezet. Voor en achter. Rode koni verstelbaar in de uitgaande slag. Op zn zwaarst gezet en man wat een verschil.
Eerst monroe gas magnum gehad en die zijn na zo'n 3 jaar behoorlijk op. Voorzijde ging nog wel, maar achter niks meer.
Eerst monroe gas magnum gehad en die zijn na zo'n 3 jaar behoorlijk op. Voorzijde ging nog wel, maar achter niks meer.
2000 Dodge b2500. 318cui.
Gouda
Gouda