Zoals het er nu uit ziet ga ik morgen mijn inlaatpakking vervangen. Ik heb een pakkingset van van FEL-PRO gekocht waar alle pakkingen, vloeibare pakkingen, bouten en O-ringen die ik nodig heb inzitten. Daarnaast heb ik het Haines werkplaatshandboek, waar in redelijk duidelijk staat wat er moet gebeuren. Ik heb genoeg bakjes om bouten systematisch in op te bergen, tape & markeerstiften om de sensoren e.d. mee te markeren.
Tips die ik op dit forum gelezen heb:
- Koelvloeistof niet via de kraan aftappen, maar gewoon de onderste slang lostrekken.
- Genoeg vloeibare pakking gebruiken aan de voor en achterkant, ook op de bouten. (deze man legt het haarfijn uit: https://www.youtube.com/watch?v=1wVL0cjGmdI)
- Stand van de ontsteking en de rotor goed markeren voordat die verwijderd wordt.
- Voorzichtig met de LPG slangtjes, ze even terughalen voordat ik de boel weer inelkaarschroef.
Ik ben ook van plan om de EGR, IAC-valve en de MAP sensor gelijk even goed schoon te maken.
Heb jullie nog andere tips? Zaken waar ik op moet letten, dingen die ik niet moet vergeten, zaken die ik gelijk "even" mee moet pakken, fouten die ik niet moet maken, etc.?
Forumposts die ik gelezen heb:
viewtopic.php?p=158849&hilit=pakking#p158849 (Thanks @RoelK5)
viewtopic.php?t=10892
Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
-
- Donateur
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
Je hebt je al goed ingelezen zie ik. Idd voorzichtig met die lpg slangetjes die door de kunststof kap heen gaan. Die kap is maar dun plastic, dus probeer dasr geen kracht op te zetten anders draait eventuele schroefdraad erin dol. Zoals je al weet heb ik epoxy gebruikt om het wst steviger te maken en eventuele lekkage te voorkomen.
Airco slangen niet los maken maar airco pomp opzij leggen.
Kijk gelijk of je multi riem nog goed is.
Egr slang kan goed best zitten, ik heb de mijne moeten vervangen.
Neem de tijd. Haastwerk voorhoogt de kans aanzienlijk dat je het 2x moet doen. Ik zou het niet in 1 dag kunnen.
Airco slangen niet los maken maar airco pomp opzij leggen.
Kijk gelijk of je multi riem nog goed is.
Egr slang kan goed best zitten, ik heb de mijne moeten vervangen.
Neem de tijd. Haastwerk voorhoogt de kans aanzienlijk dat je het 2x moet doen. Ik zou het niet in 1 dag kunnen.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Re: Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
Voor een leek als ik is tijd inderdaad best belangrijk. Dat Haines boek geeft goed richting, maar belangrijke details missen, helaas. Rustig aan doortuffen, komt vast goed!
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Re: Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
Helaas moet ik de strijd voortijdig staken: de poelie van de stuurpomp krijg ik niet los. De trekkers die ik heb krijg ik er niet lekker op. En om nou de volledige voorkant te demonteren gaat me op dit moment even te ver.
@RoelK5: welke trekker heb jij gebruikt?
Iemand anders nog tips?
Iemand nog tips?
@RoelK5: welke trekker heb jij gebruikt?
Iemand anders nog tips?
Iemand nog tips?
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
-
- Donateur
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 02 sep 2020 18:42
- Ik rij een: Chevrolet
- Locatie: Eindhoven
Re: Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
De stuurpomp poelie hoeft er niet af. De aluminium steun waar de pomp op zit kan je in zijn geheel eraf schroeven, dat is veel makkelijker.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Re: Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
Dat zou top zijn! Volgende keer even bekijken.
Laatste echte uitdaging die ik zie is de fameuze EGR slang, die zit GOED vast. Eens kijken of wat hitte icm een open ringsleutel wonderen doet!
Laatste echte uitdaging die ik zie is de fameuze EGR slang, die zit GOED vast. Eens kijken of wat hitte icm een open ringsleutel wonderen doet!
1997 - GMC Savana - 5.7 V8
-
- Mini Vanner!
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 04 apr 2022 18:10
- Ik rij een: GMC
- Locatie: Amsterdam e.o.
Re: Inlaatpakking vervangen, wat nog meer?
Het is gelukt!
Uiteindelijk twee dagen bezig geweest (met hulp) om de boel te demonteren, GOED schoon te maken om het vervolgens weer in elkaar te schroeven.
De EGR-slang heb ik los gekregen door middel van een 22mm open ringsleutel.
Zaken waar ik nog tegenaan liep:
- De bouten gebruikt in de Van zijn niet allemaal metrisch. Vaak kwam ik vast zittende bouten tegen waarbij een Engelse maat dop/ sleutel uitkomst bood.
- De Fel-Pro pakkingen die ik had leken goed te passen, tijdens het definitief monteren kwam ik er echter achter dat 1 van de 2 pakkingen een rubberen “pieletje” had waar in het blok geen uitsparing zat. Even afsnijden was de oplossing, maar wel even haasten aangezien de vloeibare pakking er al wel op zat.
Ben blij dat de klus erop zit, want het was wel een flinke! De oude pakkingen waren inderdaad flink vergaan en vielen spontaan uit elkaar tijdens het losmaken. Ik kan niet zeggen dat de Van beter loopt, maar fijn om te weten dat hij wat dit betreft weer even door kan.
Uiteindelijk twee dagen bezig geweest (met hulp) om de boel te demonteren, GOED schoon te maken om het vervolgens weer in elkaar te schroeven.
De EGR-slang heb ik los gekregen door middel van een 22mm open ringsleutel.
Zaken waar ik nog tegenaan liep:
- De bouten gebruikt in de Van zijn niet allemaal metrisch. Vaak kwam ik vast zittende bouten tegen waarbij een Engelse maat dop/ sleutel uitkomst bood.
- De Fel-Pro pakkingen die ik had leken goed te passen, tijdens het definitief monteren kwam ik er echter achter dat 1 van de 2 pakkingen een rubberen “pieletje” had waar in het blok geen uitsparing zat. Even afsnijden was de oplossing, maar wel even haasten aangezien de vloeibare pakking er al wel op zat.
Ben blij dat de klus erop zit, want het was wel een flinke! De oude pakkingen waren inderdaad flink vergaan en vielen spontaan uit elkaar tijdens het losmaken. Ik kan niet zeggen dat de Van beter loopt, maar fijn om te weten dat hij wat dit betreft weer even door kan.
- Bijlagen
-
- E11CC7A9-6896-465C-AF09-09DFA185E52C.jpeg (411.33 KiB) 563 keer bekeken
-
- FD44362F-A24D-46C4-A3A2-273E6EA5EBD1.jpeg (188.94 KiB) 563 keer bekeken
1997 - GMC Savana - 5.7 V8