Centrale deurvergrendeling vervangen voor "universele "

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy van

Centrale deurvergrendeling vervangen voor "universele "

#1 Bericht door Michel78 » 08 mar 2022 19:56

Beste forumleden,

Ik heb maar één afstandsbediening voor mijn centrale deurvergrendeling en na 24 jaar heeft hij het ineens opgegeven, hij blijft maar opslot klikken. Ik heb hem al eens opengemaakt en schoon gemaakt omdat de drukknoppen nauwelijks werkte, ik heb toen aan de onderkant van de drukknoppen een heel klein stukje aluminiumfolie gedaan en dat heeft een half jaar goed gewerkt tot vandaag. Ik heb ook de batterij vervangen maar dat heeft geen effect. Ik heb wel bij Rock autoparts een nieuwe zender gezien maar die moet dan nog opgestuurd worden en daarna nog in Nederland bij de dealer geprogrammeerd worden, gezien de kosten en het verzenden vroeg ik me af ofdat ook goedkoper kan, ik heb wel "universele" gezien maar uiteraard komen de kleuren van de kabels niet overeen. Heeft iemand hier een schakelschema van of ervaring mee? Het betreft een Chevrolet express 1500 uit 1998. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten Michel

MagisterKrss
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy

Re: Centrale deurvergrendeling vervangen voor "universele "

#2 Bericht door MagisterKrss » 23 mar 2022 14:17

Als je de originele ontvanger weet te vinden kan het niet zo moeilijk zijn om deze te vervangen door een afther market. deze zit onder het dashboard

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#3 Bericht door Michel78 » 23 mar 2022 19:18

Ik ben maar een leek op dat gebied dus voor mij is het iets moeilijker, heb je misschien iets van tips? Ik heb de originele ontvanger gevonden.

MagisterKrss
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy

#4 Bericht door MagisterKrss » 24 mar 2022 12:45

Je zou altijd kunnen proberen om een originele sleutel te bekomen 2dehands of nieuw. Die zou je dan kunnen laten inleren
Wil je een aftermarket oplossing:
Als je de connector lostrekt kan je meten wat de plus en de min is en welke draden de deuren openen en sluiten. Deze kan je dan gebruiken voor de nieuwe ontvanger.
er is in sommige deuren een schakelaar om alle deuren te openen en te sluiten. zoek ook deze draden op de ontvanger of anders waar deze naartoe lopen
Er zouden drie draden naar de deuren moeten lopen. een massa draad en een draad om de deur te openen en een om deze te sluiten beide zijn plus draden vermoedelijk. Meet de polariteit met een multimeter.
heb je soms een workshop manual van Haines hierin staan elektrische schema's met de kleurcodes anders meet je de draden uit. Als volgt:
neem de deur panelen weg: deze zitten rond de vensters vast met clipsen die nijpen op het plastic van de deurpanelen, er zitten schroeven in de handvaten die soms achter een bescherm kapje zitten die je er met een fijne schroevendraaier uit frunict. Als je de clipsen en de schroeven los hebt gemaakt hef je de panelen die met 6 haken vast zitten in de deur op en komen ze uit de deur. Sorry je moet ook de elektrische verbindingen losmaken al naar gelang je een voordeur of zijdeur losmaakt.
als je de ontvanger stekker hebt losgemaakt en ook deze aan de deur kan je de draden uit bellen. d.w.z. dat je de draden met een ohm meter op de ene stekker en de andere op de stekker van de deur uit leest normaal gezien zijn de kleuren aan de deur en deze aan de stekker van de ontvanger dezelfde die doe je alleen om niets stuk te maken als je de sloten activeert. op het deur slot zelf plaats je een draad aan de massa aansluiting die je verbindt met de carrosserie en een plus met de andere contacten nu kan zie je welke draad de deur opent en welke de deur sluit. je kan dit sneller doen door gewoon de plus te zetten op de stekker van de ontvanger en de deuren niet open maken doch als je je mist riskeer je kortsluiting en extra brokken. Als je eenmaal hebt uit gedoktert wat de draden doen is het aansluiten van de nieuwe ontvanger kinderspel

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door Michel78 » 24 mar 2022 23:23

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik zal er volgende week even voor gaan zitten en kijken of ik de juiste kleurcodes kan vinden en dan kijken of ik die kan vertalen naar een aftermarket setje. Zodra ik wat meer weet zal ik het laten weten.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#6 Bericht door Michel78 » 23 apr 2022 21:14

Even een kleine update, het heeft even geduurd voordat ik weer verder kon met de centrale deurvergrendeling want mijn andere auto wilde ook wat aandacht. Ik heb enige tijd op internet gezocht naar alternatieven en kwam ineens bij aliexpress een buitenkant tegen voor 3,60 inclusief verzendkosten. Dat is nog een leuke prijs om te kijken of het iets zou zijn en ik was toch even met mijn andere auto bezig dus heb die besteld. Het duurde wel even voordat het binnen kwam maar toen het er was heb ik alleen de printplaat van de oude afstandsbediening overgezet en toen werkte het weer als nieuw \:D/ ik heb daarna nog even verder gezocht bij aliexpress en vond nog een complete afstandsbediening met printplaat met de juiste code voor nog geen 11 euro inclusief verzendkosten. Zodra deze binnen is zal ik laten weten of het werkt.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door Michel78 » 01 mei 2022 19:13

De nieuwe afstandsbediening is ook binnen gekomen en deze was binnen 2 minuten ingesteld, ik heb nu 2 goede afstandsbedieningen :D

@MagisterKrss bedankt voor de duidelijke uitleg, ik heb even gekeken of ik de draaden kon vinden maar dat is voor een leek als ik teveel werk. Mocht het in de toekomst toch nodig zijn dan weet ik in ieder geval hoe het moet.
Bijlagen
20220501_185854.jpg
20220501_185854.jpg (27.46 KiB) 16 keer bekeken

Plaats reactie