Trillingen boven 95km/u wordt het echt te gek voor woorden

Stel hier je vragen over de remmen en de stuurinrichting.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
GerVenlo
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: G20 4100cc

Trillingen boven 95km/u wordt het echt te gek voor woorden

#1 Bericht door GerVenlo » 03 apr 2022 13:40

Hoi,

Betreft:
Chevy Van G20 6 cilinder in lijn
Automatenbak TH350
bouwjaar 1981
Brandstof: alleen LPG (benzine tank en leidingen zijn er niet)

de bus trilt een heel klein beetje bij iedere snelheid, echter boven de 95km/u is het net of je in een massage stoel zit. die trilling is niet een een constante hoeveelheid maar noem het maar in een golfbeweging.
twee weken terug mee naar Luxemburg gereden (autobaan) bergop, bergaf gewoon vlak geen verschil merkbaar, maar op het moment dat ik het gas pedaal los laat is het direct weg ook dat maakt niet uit bergop of af of gewoon vlak stuk autosnelweg het is gelijk volledig weg.
Dus mijn vermoeden iets in de aandrijflijn.

Oja schakelen van de bak doet i lekker soepel, geen nare geluiden of schokken.

gisteren maar eerst de motor en bak steunen vervangen door nieuwe, die waren ook echt op. wat mij wel opviel is dat de bak steun die er onder zat en nu dus ook (omdat de originele niet past) niet voor een TH350 is maar voor de tH400 (de originele past ook niet op de dwarsbalk zijn de twee gaten er niet voor). ook aan de montage beugels van de motor steunen is gewerkt en zijn er veranderingen aan gebracht. hier is aan gelast, andere gaten bij geboord e/o slopgaten gemaakt en er waren diverse bouten los en twee niet meer aanwezig. zullen wel los gekomen zijn door de trillingen.

net een testrit gemaakt maar helaas er is niet veel veranderd. ja oke in andere toeren / snelheids gebieden is het iets minder geworden.
motor steun kl.jpg
motor steun kl.jpg (97.13 KiB) 122 keer bekeken
Bak steun kl.jpg
Bak steun kl.jpg (65.08 KiB) 122 keer bekeken
Is voor mij de eerste auto met automaat, tast een beetje in het donker nu. voor mijn gevoel moet het ergens zitten wat niet meer mee doet bij gas los, omdat het dan helemaal weg is.

Maar net als de banden, remschijven (Krom) e.d. lijkt mij toch niet omdat het bij gas los gelijk weg is. en die draaien dan toch nog even lekker rond.

Graag jullie mening en of ervaring.

Groet,
GerVenlo
Goed passend gereedschap is het halve werk.
En met geweld n..k je een olifant (dat zeg ik zonder er ervaring in te hebben) niet je gelieve 4 wieler.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525iE61

Re: Trillingen boven 95km/u wordt het echt te gek voor woorden

#2 Bericht door Cor » 04 apr 2022 11:50

Cardan as nagezien? ruimte op de kruisjes?
als het een meer-delige is, kan die uit elkaar getrokken zijn en verkeerd weer in elkaar (op de splines dus)?
Radiale ruimte op de pinion as, dus ingaande as van de achteras?

gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC 2500

#3 Bericht door gmc-fans haarlem » 04 apr 2022 20:26

Olie van de automaat niet heel oud? Geeft trillingen bij gas geven doordat de omvormer niet lekker werkt als hij te veel belasting moet verwerken. Heb je ook die trillingen als je in een lagere versnelling veel gas geeft tijdens optrekken?
GMC Vandura 5.7V8 TBI 1993, kampeerbus, met vast bed en loeizwaar ambulancedak; kan 130 L LPG, 125 L benzine en 10 L drinkwater meenemen.

GerVenlo
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door GerVenlo » 06 apr 2022 15:05

Hoi,
Dank voor de reacties,
De kruisjes kan ik mij haast niet indenken ik voel daar echt geen speling, en hij is uit een deel. De kruiskoppeling en staan netjes tegenover elkaar.

Ouwe bak olie zou zomaar kunnen. Ja in de lage snelheden ook wel ietsje, maar dan is het nog niet irriterend. Liefde heeft i denk ik al lang niet meer gehad. De spullen voor een beurt zijn ook al onderweg. en een haynes werkplaatshandboek ook (hoop ik) de eerste kreeg ik na drie weken te horen dat ze hem niet konden leveren. Dus toen maar via andere besteld.
En met geweld n..k je een olifant (dat zeg ik zonder er ervaring in te hebben) niet je gelieve 4 wieler.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#5 Bericht door RoelK5 » 06 apr 2022 15:15

De diff olie zeker ook wisselen. Het differentieel zou ook de oorzaak kunnen zijn. Hoor je ook een brom? Een differentieel gaat meestal brommen als we tandwielen aan het verslijten zijn.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

GerVenlo
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#6 Bericht door GerVenlo » 06 apr 2022 22:48

Nee kan niet zeggen dat ik een brom hoor.
Maar goed de geluiden van zoon bus ken ik ook nog niet. Heb hem nu net 1mnd in bezit en is ook de eerste voor mij, überhaupt de eerste usa car.
Maar ik ga die differentieel olie ook mee pakken.
Dankje voor de tip.

Wil hem ook echt in orde krijgen en veilig.
Al 1x bij de RDW geweest voor het kenteken van 2p naar 6p (dubbele cabine) te krijgen. Dat is al goedgekeurd. Er zal of lag een slaapbank los achterin bij de koop. Nu nog terug voor het vin Nr opnieuw laten in ponsen. Dus nu krijgt u de TLC wat i vermoedelijk al jaren gemist heeft.

Groeten,
GerVenlo

GerVenlo
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door GerVenlo » 22 apr 2022 13:46

Hoi,

Even een update.
Heb nu vervangen.
* Motor en versnellingsbak steunen.
* Nieuwe olie en filter versnellingsbak.
* Nieuwe differentieel olie.
* Nieuwe filter + motorolie.
* Bougies en de kabels.
* Stabilisator stang rubbers (4x).
Dit gaf iedere keer een kleine verbetering.

Gisteren de cardanas gedemonteerd en weg gebracht voor hem op nieuw te laten balanceren.
Hij heeft hem gericht (was krom en hij heeft een deukje en gebalanceerd.
Bij visuele inspectie bleek ook een stukje uit de slip yoke weg te zijn (vermoedelijk door eerdere niet juist monteren van een nieuw kruisstuk) dus de slip yoke en dan ook maar gelijk de kruisstukken laten vervangen. Vanmorgen weer opgehaald en gemonteerd.
Wow dit heeft een giga verschil gemaakt. Maar hij doet het nog een heel klein beetje. Daar had de cardanas firma mij al voor gewaarschuwd door de zeer slechte conditie van de cardanas zou het kunnen zijn dat het bronzen lager bus waar die slip home in draaide (einde versnellingsbak uitgeslagen zou kunnen zijn.
Bijlagen
IMG20220422114330.jpg
IMG20220422114330.jpg (107.89 KiB) 33 keer bekeken
IMG20220422114322.jpg
IMG20220422114322.jpg (116.54 KiB) 33 keer bekeken
IMG20220422114310.jpg
IMG20220422114310.jpg (143.33 KiB) 33 keer bekeken

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525iE61

#8 Bericht door Cor » 22 apr 2022 14:47

Tja, een kromme cardan as heeft een hele grote invloed, meer dan lagers of kruisstukken.
Dat deukje in die buis was dan wel een tell-tale, kennelijk ergens iets geraakt op de weg, maar goed, het is voor het belangrijkste deel opgelost, want je gaat ook niet zomaar de klok uit elkaar halen, die moer op het pinion lager zit knalvast, en er is altijd wel wat beweging in het geheel als je zou proberen het onder de auto los te halen.
Plezier er mee nu!
Cor

Plaats reactie