Chevrolet express 1500 stottert ineens

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy van

Chevrolet express 1500 stottert ineens

#1 Bericht door Michel78 » 23 jan 2022 15:47

Hallo beste forumleden,

Vandaag ging ik een stukje rijden(ongeveer 30 km) met mijn chevy en in het begin liep hij normaal. Hij start op benzine en als hij warm wordt schakelt hij over naar lpg, toen hij overschakelde naar lpg bleef hij ook gewoon netjes lopen en op de snelweg was er ook niks aan de hand. Toen ik de snelweg weer afging en voor een stoplicht stond begon hij al onregelmatig te lopen en het optrekken werd al iets minder, na ongeveer 5 minuten werd het langzaam steeds erger en tijdens het optrekken begon hij ook erg te stotteren, ik dacht eerst dat het aan de lpg installatie lag maar op benzine deed hij precies hetzelfde en toen ik thuis voor de deur stond sloeg hij af en wilde haast niet meer starten. Tijdens mij ritje ben ik ook nog even gestopt en heb hem uitgezet, ik heb 5 minuten gewacht en daarna weer gestart in de hoop dat dit iets zou doen maar dat was niet het geval. 2 maanden geleden zijn er 2 nieuwe cilinderkoppen opgegaan (lpg geschikt)en nieuwe bougies met kabels en verdeelkap met rotor. Hij heeft 2 maanden heel netjes gelopen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Groeten Michel

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: Chevrolet express 1500 stottert ineens

#2 Bericht door RoelK5 » 23 jan 2022 17:40

Kan van alles zijn. Heb je hem al uitgelezen met een obd2-lezer?
Het kan zoiets simpels zijn als dat je verdeler kap los zit.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

#3 Bericht door Patrick G20 » 23 jan 2022 18:42

Kunt ook even alles nalopen wat er toen is vervangen, zoals bougiekabels en rotor. Kunt ook alle stekkerverbindingen na lopen. En wat Roel zegt, uitlezen, succes
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door Michel78 » 23 jan 2022 20:36

Alvast bedankt voor de reacties, ik heb gelijk zo'n obd2 lezer besteld want ik heb zomaar het vermoeden dat ik die vaker nodig ga hebben dus zodra die binnen is ga ik opzoek. Ik heb geen zin om hem bij de garage uit te laten lezen want dat kost meer dan dat ding om uit te lezen. Zodra ik wat weet zal ik het hier posten.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door Michel78 » 25 jan 2022 16:24

Vandaag de obd2 lezer binnen en heb hem uitgelezen. Ik krijg de foutcode p0300. 2 maanden geleden zijn de bougies, verdeelkap en rotor vervangen. Ik heb toen ook gevraagd of de bougiekabels vervangen moesten worden maar volgens de garage waren die in orde. Wat is jullie advies voor een goed plan van aanpak? En wat is zelf te doen of moet ik weer naar de garage? Ik hoor graag van jullie.
Bijlagen
20220125_154253.jpg
20220125_154253.jpg (72.45 KiB) 151 keer bekeken

RoelK5
Donateur
Donateur

#6 Bericht door RoelK5 » 25 jan 2022 21:55

Was het nat weer toen je problemen kreeg? En heb je hem sindsdien weer eens laten lopen? Slechte bougie kabel geven namelijk vooral problemen bij vochtig weer omdat de isolatie minder is geworden waardoor ze doorslaan. Dat kan je ook zien als het donker is, dan zie je de vonkjes overspringen, vooral als je er dan water op spuit met een planten spuit.
Als het dat niet is zou ik toch maar eens naar de verdeler kap en de rotor gaan kijken. De rotor kan los gelopen zijn waardoor hij niet altijd of op het verkeerde moment volgt. En de verdeler kap bevestiging van de laatste versie small block is nogal gammel. De schroefjes iets te hard aandraaien en de bevestiging breekt af. Maar als je ze te los laat kunnen ze los lopen. Beide resulteren is misfires doordat de verdeler kap los zit. Gelukkig is dat op te lossen met een paar tie wraps (dat heb ik bij de mijne gegaan) of je kan metalen plaatje kopen om het op te lossen. Daar is genoeg info over te vinden op internet.

Mooie uitlezer trouwens.
Succes,
Roel

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door Michel78 » 25 jan 2022 22:46

Hoi Roel, de problemen begonnen bij droog weer. Ik heb vanmiddag even gereden toen ik de obd2 lezer binnen had.(25 euro op marktplaats, nieuw in doos :D ). Hij starte moeilijker dan anders maar nog wel vrij vlot en liep toen hij koud was redelijk goed tot mijn verbazing. Ik heb hem gelijk uitgelezen maar hij gaf geen foutcode op dat moment, na ongeveer 2 minuten rijden en voor het eerste stoplicht begon het gestotter weer. Op lpg slaat hij dan uit zodra ik stil sta en op benzine kan ik hem net draaiend houden en op dat moment heb ik hem uitgelezen en zag ik deze foutcode. Ik wil morgen gaan kijken of ik bij de verdeelkap en de rotor kan komen, zodra ik weer wat weet zal ik het melden. Bedankt voor je reactie.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#8 Bericht door Michel78 » 26 jan 2022 16:26

Vandaag de verdeelkap en de rotor er tussenuit gehaald en even leek het probleem daar aan te liggen, de contactpunten waren vies en het koperen plaatje op de rotor was geoxideerd en was ook best vies. Het leek dus logisch dat daar het probleem zou zitten. Toen ik alles weer in elkaar had ben ik een stukje gaan rijden en in het begin ging alles best goed, hij starte weer snel en hij stotterde niet, tot ik bij een stoplicht kwam en moest wachten toen begon hij weer onregelmatig te lopen maar reed wel iets beter dan gisteren. Het moment van optrekken ging even een beetje moeilijk maar daarna kon ik gewoon gas geven en stotterde hij niet meer dus ik denk dat het toch het nut heeft gehad om de verdeelkap en de rotor schoon te maken. Met lage toeren/lage snelheid bijvoorbeeld als je een hoek omgaat en dan gas wil geven dan stottert hij en daarna gaat het weer soepel. Toen ik weer voor de deur stond en hem in de P had gezet begon hij een beetje te schudden tijdens het stationer lopen, ik heb hem uitgelezen maar er waren geen foutcodes meer. Hij wilde niet meer stationer blijven draaien zowel op benzine als op lpg, ik heb daarna niet meer kunnen rijden omdat hij steeds afslaat dus ik weet niet wat hij doet tijdens het rijden maar als ik gas gaf dan stotterde hij alleen in de lage toeren en niet in de hoge toeren. Ik heb hem verschillende keren uitgelezen maar geen foutcodes gevonden. Als iemand nog een idee of tip heeft dan hoor ik dat graag.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#9 Bericht door Michel78 » 28 jan 2022 13:20

Vandaag bezig met de bougiekabels, er zaten 3 kabels tegen elkaar aan. Ik heb de kabels van de eerste 4 cilinders, die je van binnenuit kunt doen, opnieuw maar dan netjes en vrij van elkaar weer terug geplaatst en toen ik ging rijden was het een heel stuk verbeterd. Hij bleef rustig lopen zonder af te slaan maar nog wel een beetje onregelmatig en tijdens het rijden als ik veel gas gaf leek het wel alsof ik wat vermogen miste. Wat is handig om nu te doen gezien de dingen die ik ben tegengekomen? Bougiekabels vervangen? Verdeelkap en rotor ook vervangen, aangezien deze niet nieuw zijn?

RoelK5
Donateur
Donateur

#10 Bericht door RoelK5 » 28 jan 2022 14:51

Hoi Michel,

Goed gevonden! Het advies is idd de kabels niet tegen elkaar te leggen vanwege de magnetische velden. Je kan er afstandhoudertjes voor kopen of een beetje handig vlechten met tie-wraps.
Even kijken bij rock auto:
Een ac delco verdeelkap kost €32,-
Een ac delco rotor kost €7,30
Ac delco bougie kabels €43,75
Komt nog €40,- aan verzendkosten en BTW bij. Ik zou het allemaal in 1 keer vervangen, dan ben je daar voorlopig weer vanaf.
Je zou ook nog voor €35,- een ac delco bobine kunnen overwegen. Voor rijden op lpg is de ontsteking de achilis hiel.

Roel
Ps) ik heb geen aandelen bij rock auto. En ik wil graag de bedrijven in nederland ondersteunen. Maar als ik zie wat Nederlandse bedrijven soms voor nieuwe en gebruikte Amerikaanse onderdelen durven te vragen dan snap ik waarom zij een nieuwe Amerikaan rijden en ik een 24 jaar oude.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#11 Bericht door Michel78 » 28 jan 2022 19:17

Hoi Roel,

Ik ga gelijk de onderdelen bestellen en neem ook de bobine mee, goede tip. Hopelijk rijdt hij dan weer als een zonnetje. Ik vind de Nederlandse prijzen ook een beetje belachelijk dus ik ben blij met Rock. Zodra de spullen binnen zijn ga ik ze er zo snel mogelijk opzetten en zal ik laten weten wat het resultaat is.

Michel78
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#12 Bericht door Michel78 » 04 feb 2022 14:00

Gisteren de onderdelen binnen gekregen en vanochtend alles vervangen. Het was een beetje klooien om de achterste 4 kabels te vervangen maar uiteindelijk is het gelukt, alle kabels netjes en los van elkaar geïnstalleerd. Hij starte direct en loopt weer als een zonnetje, ook het rijden gaat lekker soepel en het lijkt alsof hij meer vermogen heeft. Bedankt Roel, ik ben weer blij.

RoelK5
Donateur
Donateur

#13 Bericht door RoelK5 » 04 feb 2022 15:04

👍

Plaats reactie