achter mistlicht

Alle vragen over het electrisch systeem.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
1chevyfred2
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: dodge ram

achter mistlicht

#1 Bericht door 1chevyfred2 » 04 nov 2021 12:09

hey , #-o
gisteren een nieuwe stekkerdoos laten plaatsen op de trekhaak ,de oude was geroest ,en slecht contact ,
nu moet ik naar de keuring met de caravan , het mist licht op de auto brand en ook op de caravan ,
nu het vervelende is dat het op de auto ook blijft branden ,het onderbreekt het contact niet meer ,
ze is aangesloten van aan het stuur met een schakelaar ,naar achter,
moet deze draad eerst in de stekkerdoos en dan via het onderbreek contact naar de mistlamp op de auto ???
van de electra ken ik niet teveel ,en deze die ze geplaats heeft weet het ook niet ?????????
HELP met de juiste aansluiting =D>
Mvg. freddy

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

Re: achter mistlicht

#2 Bericht door RoelK5 » 04 nov 2021 12:54

Hoi Freddy,

Ik kan wel verschillende oplossingen bedenken die werken. Maar wat bedoel je met 'onderbreek contact'? Bedoel je dat er een schakelaar op stekkerdoos zit die detecteert dat er een stekker in zit?
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

1chevyfred2
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#3 Bericht door 1chevyfred2 » 04 nov 2021 14:24

hey ,Roelk5
als U de stekkerdoos omdraai ziet U soms een blokje met twee draadjes aan ,die moeten het schakelen instellen ,
dus niet meer op de auto maar wel op de caravan ,en bij een stekkerdoos heeft u dat waar er contacten zijn die dat onderbreken
twee lamelletjes die gesloten zijn als als de stekker niet aangesloten is ,
als de stekker aangesloten is duwt hij de contactjes open en zo brand het niet meer op de auto .
ik ga morgen de keuring doen en haal het lampje uit het licht van de auto ,alle twee mogen niet branden , RODE kaart .
stel maar een oplossing voor ;
Mvg. Freddy

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#4 Bericht door RoelK5 » 04 nov 2021 20:12

Ik heb het even opgezocht. Er zijn 2 type stopcontacten. Die met het witte blokje en die met het koperen stripje. De manier van aansluiten is het zelfde. Dat witte blokje en de koperen strip zijn beide een schakelaar.
Die schakelaar is normaal gesproken gesloten waardoor je auto mistlamp en pin 2 van het stopcontact stroom krijgen. Als je de caravan stekker erin steekt gaat de schakelaar open en krijgt alleen pin 2 stroom.
Je moet hem dus als volgt aansluiten:
IMG_20211104_200747_copy_547x729.jpg
IMG_20211104_200747_copy_547x729.jpg (37.66 KiB) 1433 keer bekeken
Je moet dus de draad van de mistschakelaar naar het mistachterlicht doorknippen. Dan de doorgeknipte draad van de mistschakelaar aansluiten op pin 2 en de doorgeknipte draad van de mistlamp op dat extra pinnetje 2a aansluiten.

Zo te lezen op fora komt het vaker voor de de auto mistlamp toch aan gaat terwijl alles goed is aangesloten. Dit komt dan doordat het pinnetje op de caravan stekker niet lang genoeg is om de schakelaar in het stopcontact te stoppen. Daar schijnt een universele oplossing voor te zijn - > de mistlamp van de auto afplakken met duct tape...... :-)

Wat ze in mijn bus hebben gedaan is een 2e mistschakelaar erin gezet voor de caravan. Je kan de mistlampen dus apart aanzetten.

Succes!
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

1chevyfred2
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#5 Bericht door 1chevyfred2 » 04 nov 2021 21:17

hey Roelk5 , \:D/
dat is wat het zou moeten zijn ,
bedankt voor het voorbeeld .zal dat aan de persoon voorleggen ,en dan zien we wel wat hij gaat doen ?
Freddy =D>

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#6 Bericht door Cor » 06 nov 2021 11:27

Volgens mij mogen ze op de auto èn op de caravan tegelijk branden, maar omdat een caravan meestal wit is, geeft de reflexie een vervelend beeld in de linker buitenspiegel, en bij personenwagens, in de binnen spiegel. Daarvoor is die oplossing met de schakelaar in het stopcontact van de auto.
Nog even ten overvloede, want het is niet allemaal helemaal duidelijk in sommige tekst hierboven: die schakelaar moet dus worden opgenomen in het circuit van de mistlamp van de auto!, dus de draad naar die lamp doorknippen, verlengen naar het stopcontact en weer terug naar de mistlamp van de auto.

1chevyfred2
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#7 Bericht door 1chevyfred2 » 06 nov 2021 11:31

hey ,
iedereen bedankt voor de oplossing. =D> =D>
Mvg. Freddy

Plaats reactie