Vanmorgen vroeg met de chevy de snelweg op, het was best fris buiten dus ik zet de blowerschakelaar op de onderste stand, de uitstand.
Op dat moment viel mij op dat er toch nog steeds wat buitenlucht uit de ventilatieroosters komt.
En dat zou toch niet moeten lijkt mij zo.
Wie heeft tips hoe dit opgelost te krijgen of heeft al eens met dit bijltje gekapt, ik hoor het graag.
Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11100
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525iE61
- Locatie: Drenthe
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
De blower schakelaar doet precies wat de naam zegt: hij schakelt de blower; die heb je nu uit gezet, maar ik wil wedden dat je de kachel hevels nog op de normale stand hebt staan, dus op 'vent' of 'heat' of AC.
Dus dat blijft de kachel gewoon doen, maar zonder de ventilator.
Als je het onderste kachel hendel nu eens op 'off' zet, (naar links dus) dan moet de klep dicht gaan, en krijg je geen buitenlucht meer naar binnen.
Als dat niet het geval is dan heb je een defect ergens, kan een vacuum probleem zijn, maar ook een individuele slag los of defect tussen de bedieningspaneel en de diverse kleppen van het kachel systeem.
Je kunt ook de blower uit laten, en de bovenste temperatuur hendel op een beetje warmer zetten,'t is maar wat je wilt.
Cor
Dus dat blijft de kachel gewoon doen, maar zonder de ventilator.
Als je het onderste kachel hendel nu eens op 'off' zet, (naar links dus) dan moet de klep dicht gaan, en krijg je geen buitenlucht meer naar binnen.
Als dat niet het geval is dan heb je een defect ergens, kan een vacuum probleem zijn, maar ook een individuele slag los of defect tussen de bedieningspaneel en de diverse kleppen van het kachel systeem.
Je kunt ook de blower uit laten, en de bovenste temperatuur hendel op een beetje warmer zetten,'t is maar wat je wilt.
Cor
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
Bedankt voor deze tip want ook al rij ik vanaf 2000 in een g20, dít wist ik dus niet.
Bij mij staat de kachelhevel inderdaad nog op Vent stand.
Zal morgenochtend die kachelhevel eens naar links schuiven(uitstand) en dan eens kijken of er nog buitenlucht naar binnenkomt.
Bij mij staat de kachelhevel inderdaad nog op Vent stand.
Zal morgenochtend die kachelhevel eens naar links schuiven(uitstand) en dan eens kijken of er nog buitenlucht naar binnenkomt.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11100
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525iE61
- Locatie: Drenthe
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
Tja, op "vent" doet hij dus wat het zegt: ventileren, met buitenlucht, maar zonder aanjager.....
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
met jouw tip ben ik weer een slimmere "vent" geworden
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
-
- Gevorderde Vanner!
- Donateur
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
ik ben er niet echt slimmer van geworden , voel me juist nu een beetje dom.
ik zie de off stand niet bij mij , ik moet als het kouder word de kachel er een beetje bij zetten want uit gaat de lucht stroming nooit .
zover ik het weet dan hoor
ik zie de off stand niet bij mij , ik moet als het kouder word de kachel er een beetje bij zetten want uit gaat de lucht stroming nooit .
zover ik het weet dan hoor

groet luc
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
Mijn schuivensysteem ziet er exact hetzelfde uit als bij jou.
De horizontale schuiven hebben geen 'off' stand.
Ik begreep van Cor dat zijn hevelschuif wel een off stand heeft, zou dat bij oudere modellen zijn?
Op zich is het geen probleem om met deze koude ochtenden een beetje warme lucht 'aan' te zetten maar ik ben er niet echt blij mee want....
Als het buiten heet is, en je zet de airco op volle kracht aan dan heb je eigenlijk een stukje verlies doordat er ongewild toch nog warme lucht van buiten mee naar binnen komt!
Dat geeft dus een negatieve werking op je koude aircolucht.
De horizontale schuiven hebben geen 'off' stand.
Ik begreep van Cor dat zijn hevelschuif wel een off stand heeft, zou dat bij oudere modellen zijn?
Op zich is het geen probleem om met deze koude ochtenden een beetje warme lucht 'aan' te zetten maar ik ben er niet echt blij mee want....
Als het buiten heet is, en je zet de airco op volle kracht aan dan heb je eigenlijk een stukje verlies doordat er ongewild toch nog warme lucht van buiten mee naar binnen komt!
Dat geeft dus een negatieve werking op je koude aircolucht.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11100
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525iE61
- Locatie: Drenthe
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
Oepppps, dat had ik dus niet verwacht: ik heb een Corvette en een camper van GM/Chevrolet, en beide hebben die "uit'' stand wel.
Dat is dus geen verbetering van de modellen reeks; maar het was wèl zo, ook op de G-vans: bijgaand een copie uit mijn GM werkplaatshandboek dat duidelijk aangeeft dat de betreffende illustratie óók voor de G-van geldt
Dat is dus geen verbetering van de modellen reeks; maar het was wèl zo, ook op de G-vans: bijgaand een copie uit mijn GM werkplaatshandboek dat duidelijk aangeeft dat de betreffende illustratie óók voor de G-van geldt
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 22 dec 2018 22:37
- Ik rij een: Chevy G20
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
Hoi Lucky,
Je hoeft je niet dom te voelen hoor.
Zal met de verschillende modellen te maken hebben?
Ik heb heb een Chevy Van uit 1989 en bij mij zit het kachelpaneel erin met de uitstand zoals op de tekening van Cor.
Jij kunt je blower uit zetten en bij mij blijft hij op stand 1 staan.
Ik heb er 4 standen op staan om harder te laten blazen.
Heb vandaag de kachel op de uitstand gezet zoals Cor het beschrijft en er komt geen lucht meer door de roosters.
Misschien zijn de kachelfrontjes wel uitwisselbaar?
Je hoeft je niet dom te voelen hoor.
Zal met de verschillende modellen te maken hebben?
Ik heb heb een Chevy Van uit 1989 en bij mij zit het kachelpaneel erin met de uitstand zoals op de tekening van Cor.
Jij kunt je blower uit zetten en bij mij blijft hij op stand 1 staan.
Ik heb er 4 standen op staan om harder te laten blazen.
Heb vandaag de kachel op de uitstand gezet zoals Cor het beschrijft en er komt geen lucht meer door de roosters.
Misschien zijn de kachelfrontjes wel uitwisselbaar?
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11100
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525iE61
- Locatie: Drenthe
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
Nee, dat klopt niet helemaal, want als je de kachel op A/C-MAX zet, dan voer je géén buitenlucht toe, maar circuleer je alleen de (al ten dele afgekoelde) lucht IN de van.powersofts schreef: ↑21 aug 2019 14:16 ................
Op zich is het geen probleem om met deze koude ochtenden een beetje warme lucht 'aan' te zetten maar ik ben er niet echt blij mee want....
Als het buiten heet is, en je zet de airco op volle kracht aan dan heb je eigenlijk een stukje verlies doordat er ongewild toch nog warme lucht van buiten mee naar binnen komt!
Dat geeft dus een negatieve werking op je koude aircolucht.
In de normale A/C stand (A/C NORM) voer je wèl buitenlucht toe, maar die wordt dan wèl eerst gekoeld en moet de airco een beetje harder werken, maar krijg je wel verse lucht en geen bedompte , gekoelde binnenlucht.
Cor
-
- Gevorderde Vanner!
- Donateur
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 13 mar 2013 17:18
- Ik rij een: GMC
- Locatie: nop
Re: Blower op UITstand laat toch wat buitenlucht door.
fijn dat het zo is dat er geen uitstand opzit , geeft toch een slimmer gevoel
.
zoals cor zo mooi uitlegt ervaar ik het ook , zodra de airco aan gaat kan het heel warm buiten zijn maar daar merk je dan weinig van het is bij mij wel zo dat als je even in de schaduw rijd de lucht uit de roosters , in de normale stand , kouder word omdat er minder warme lucht verwarmt hoeft te worden .
op max blijft ie koude lucht binnen pompen kan je na een korte tijd wel een jas aan trekken
ik heb zo'n goed koop temp metertje van de action met de voeler in het rooster hangen kan ik mooi zien hoe koud de airco is .
dit heb ik een tijdje geleden gedaan om te zien of de airco niet zijn kracht verliest en moet worden bijgevuld , maar hij zit nog steeds rond de 5 gr dus koud genoeg .
gr

zoals cor zo mooi uitlegt ervaar ik het ook , zodra de airco aan gaat kan het heel warm buiten zijn maar daar merk je dan weinig van het is bij mij wel zo dat als je even in de schaduw rijd de lucht uit de roosters , in de normale stand , kouder word omdat er minder warme lucht verwarmt hoeft te worden .
op max blijft ie koude lucht binnen pompen kan je na een korte tijd wel een jas aan trekken

ik heb zo'n goed koop temp metertje van de action met de voeler in het rooster hangen kan ik mooi zien hoe koud de airco is .
dit heb ik een tijdje geleden gedaan om te zien of de airco niet zijn kracht verliest en moet worden bijgevuld , maar hij zit nog steeds rond de 5 gr dus koud genoeg .
gr
groet luc