G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 dec 2018 22:37
- Ik rij een: Chevy G20
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Ik hoop voor je dat het probleem dan is verholpen en ben benieuwd.
Ik rij al jaren een caprice 5.0 V8 uit 87 en sinds dik 2 jaar ook een Chevy Van G20 5.7 tbi uit 89 en beide op benzine en ik tank altijd 98 en het liefst van een bekend merk. Dit ivm de ethanol die in de 95 zit.
Heb laatst in Duitsland met vakantie zelfs een keer 102 octaan getankt.
Merkt wel dat ie dan wat beter loopt.
Maar ik weet niet waar mijn ontsteking op staat?
Maar ben heel benieuwd naar jouw resultaat.
Ik rij al jaren een caprice 5.0 V8 uit 87 en sinds dik 2 jaar ook een Chevy Van G20 5.7 tbi uit 89 en beide op benzine en ik tank altijd 98 en het liefst van een bekend merk. Dit ivm de ethanol die in de 95 zit.
Heb laatst in Duitsland met vakantie zelfs een keer 102 octaan getankt.
Merkt wel dat ie dan wat beter loopt.
Maar ik weet niet waar mijn ontsteking op staat?
Maar ben heel benieuwd naar jouw resultaat.
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11100
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525iE61
- Locatie: Drenthe
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Sorry, maar dat begrijp je dus verkeerd: het heeft niets met het octaan getal te maken, dat is bepalend voor het 'kloppen'' of 'pingelen'.powersofts schreef: ↑12 apr 2019 19:38
Ik was me helaas niet bewust dat een hoger octaangehalte een ander ontstekingstijdstip vraagt, dus euro95 heb je een vroeger tijdstip ten opzicht van usa met het regular 87.
Wat ik wel wist was dat men in amerika 0 graden voorontsteking voorschrijft. Sinds vandaag snap ik dat met euro95 het ideale tijdstip VROEGER moet zijn, dus 6graden voorontsteking.
Gelukkig dat ik dit nu begrijp.
Dat is dus een soort zelf ontsteking, dat eerder voorkomt bij lage octaan getallen, en hij hogere compressieverhoudingen.
Dat LPG een vroeger ontstekingstijdstip nodig heeft, komt omdat LPG langzamer verbrandt dan benzine, en daarom meer tijd nodig heeft om alle gas op tijd te verbranden voordat de zuiger aan het einde van zijn slag is. Als nog niet alles verbrandt is, gaat een deel van het vermogen letterlijk de uitlaat in, dat kost je dus vermogen en geld.
Cor
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 dec 2018 22:37
- Ik rij een: Chevy G20
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Bedankt voor de uitleg Cor. Is voor mij nu duidelijker hoe het zit met de ontsteking.
Mijn auto's hebben nooit op gas gelopen.
Mijn auto's hebben nooit op gas gelopen.
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Hallo Cor,
Bedankt voor je opmerking, ik had deze 'onjuiste' kennis over regular 87 en euro95 hier opgedaan:
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505
Hoger octaangetal:
Wat men kan doen is benzine met een hoger octaan gaan gebruiken.
Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen. Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.
Bedankt voor je opmerking, ik had deze 'onjuiste' kennis over regular 87 en euro95 hier opgedaan:
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505
Hoger octaangetal:
Wat men kan doen is benzine met een hoger octaan gaan gebruiken.
Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen. Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
vanmorgen met heb ontstekingstijdstip van mijn chevy bezig geweest om hem op 6graden voorontsteking te krijgen.Hij stond op 0 graden en kwam uit op het diepste punt van de eerste tand, dat is de wijdste vertanding en ook tevens de eerste tand.Het probleem is dat ik geen cijfers erop heb staan want dat zou het meest handig zijn geweest. We hebben hem nu gezet op het diepste punt van de tweede tand. Op het internet lees ik dat dát 6graden voorontsteking zou moeten zijn.
Nadat het was ingesteld en de bruine kabel weer aangesloten was een testritje gemaakt.
Ik merk nu dat de chevy nu véél meer vermogen heeft, echt een enorme verbetering in kracht, optrekken.
Echter, denk ik dat we nu toch iets teveel vervroeging hebben want als ik 65km/h/ 70km rijd op constante snelheid. Als ik dán heel weinig gas geven hoor ik de bekende 'knikkers' in de motor.pingelen?!
Als ik dan meer gas geef verdwijnt het pingelen gelijk en trekt de wagen enorm op, zit je zo op dik 100km/h.
Omdat de tijd helaas ontbrak moesten we het hier nu bij laten.
Ik denk dat het tijdstip dus ietsje teruggezet moet worden naar 5graden voor of 4graden voor.
Hebben jullie nog tips? of kan hier een vacuumlekje oorzaak zijn voor het knikkergeluid op sommige momenten.
Nadat het was ingesteld en de bruine kabel weer aangesloten was een testritje gemaakt.
Ik merk nu dat de chevy nu véél meer vermogen heeft, echt een enorme verbetering in kracht, optrekken.
Echter, denk ik dat we nu toch iets teveel vervroeging hebben want als ik 65km/h/ 70km rijd op constante snelheid. Als ik dán heel weinig gas geven hoor ik de bekende 'knikkers' in de motor.pingelen?!
Als ik dan meer gas geef verdwijnt het pingelen gelijk en trekt de wagen enorm op, zit je zo op dik 100km/h.
Omdat de tijd helaas ontbrak moesten we het hier nu bij laten.
Ik denk dat het tijdstip dus ietsje teruggezet moet worden naar 5graden voor of 4graden voor.
Hebben jullie nog tips? of kan hier een vacuumlekje oorzaak zijn voor het knikkergeluid op sommige momenten.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
-
- Gevorderde Vanner!
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 15 okt 2016 09:06
- Ik rij een: Chevy Van
- Locatie: almkerk
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Je hebt 8 tanden toch?
Dan is 1 tand wel meer dan 6 graden denk ik, aangezien alle tanden bij elkaar opgeteld 360 graden moeten zijn.
Dan is 1 tand wel meer dan 6 graden denk ik, aangezien alle tanden bij elkaar opgeteld 360 graden moeten zijn.
Chevy Van G30 6.5 1995
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Ik heb echt geen 8tanden erop zitten,ook zie ik geen cijfers erop.hier een voorbeeldje hoe het er bij mij uitziet.
Rechts van de 0 heb ik geen tanden.
Links van de 0 heb ik voor zover ik zie nog 2 V's (tanden).
Deze foto lijkt dus erg op mijn timingplaat, echter kan ik geen cijfers zien.
Voorzover ik het kan zien heb ik maar 3 V's , de eerste V (meeste brede V) zou de 0 grd moeten zijn.Rechts van de 0 heb ik geen tanden.
Links van de 0 heb ik voor zover ik zie nog 2 V's (tanden).
Deze foto lijkt dus erg op mijn timingplaat, echter kan ik geen cijfers zien.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
-
- Gevorderde Vanner!
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 15 okt 2016 09:06
- Ik rij een: Chevy Van
- Locatie: almkerk
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Mijn fout....
Chevy Van G30 6.5 1995
-
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 22 dec 2018 22:37
- Ik rij een: Chevy G20
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Is mooi om te horen dat er flink wat verbetering is geboekt.
Kwestie van testen met je ontsteking?
Kwestie van testen met je ontsteking?
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
maandag of dinsdag weer verder met chevy.hoop dat het pingelen eruit gaat door hem iets minder vroeg te zetten.ook kijken naar een lamp waarbij je het gewenste tijdstip op de lamp kan instellen.dat werkt beter dan een lamp die je niet kan instellen.mocht dat allemaal weinig opleveren zou ik evt ook nogeens op euro98 gaan rijden.met dat hogere octaan getal.
Laatst gewijzigd door powersofts op 13 apr 2019 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11100
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525iE61
- Locatie: Drenthe
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Nou, op die kleine foto zie ik dus wèl cijfers staan, en tamelijk duidelijk: 0,4,8en 12!
download/file.php?id=673
Op het 2e puntje van onder staat de 4, op het 3e puntje staat de 8 en op het 4e puntje staat 12!
Toch?.
En wat jij lijkt te herkennen als pingelen, dat betwijfel ik sterk, want pingelen komt met name het eerst naar voren bij zware belasting/ sterk optrekken, en dan doet hij het gewoon prima, zoals je zegt. dus ik denk dat je bij normaal/constant rijden/lichte belasting iets anders hoort, wàt weet ik niet.
Cor
download/file.php?id=673
Op het 2e puntje van onder staat de 4, op het 3e puntje staat de 8 en op het 4e puntje staat 12!
Toch?.
En wat jij lijkt te herkennen als pingelen, dat betwijfel ik sterk, want pingelen komt met name het eerst naar voren bij zware belasting/ sterk optrekken, en dan doet hij het gewoon prima, zoals je zegt. dus ik denk dat je bij normaal/constant rijden/lichte belasting iets anders hoort, wàt weet ik niet.
Cor
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
cor, de foto die ik geplaatst heb is niet een foto van mijn timingtab , het is een foto gehaald van internet. zoals ik schreef staan er bij mij geen cijfers bij.
mijn timingtab ziet er echter wel het zelfde uit, echter dan zonder de cijfers.
Ja, het is inderdaad vreemd dat de soort van 'knikkers' die ik hoor , zich alleen laten horen bij hele lichte belasting(dus laag toerental, minimaal gasgeven) bij snelheid van 65/70km/h. Bij het dieper intrappen van het gaspedaal verdwijnen de knikkers.het geluid doet zich niet voor als ik met maximaal intrappen gaspedaal accelereer.
Kan er bij mij dan sprake zijn van detonatie?
--------------------------------------------------------------------------
eerdere tekst:
Links van de 0 heb ik voor zover ik zie nog 2 V's (tanden).
Deze foto lijkt dus erg op mijn timingplaat, echter kan ik geen cijfers zien.
mijn timingtab ziet er echter wel het zelfde uit, echter dan zonder de cijfers.
Ja, het is inderdaad vreemd dat de soort van 'knikkers' die ik hoor , zich alleen laten horen bij hele lichte belasting(dus laag toerental, minimaal gasgeven) bij snelheid van 65/70km/h. Bij het dieper intrappen van het gaspedaal verdwijnen de knikkers.het geluid doet zich niet voor als ik met maximaal intrappen gaspedaal accelereer.
Kan er bij mij dan sprake zijn van detonatie?
--------------------------------------------------------------------------
eerdere tekst:
Links van de 0 heb ik voor zover ik zie nog 2 V's (tanden).
Deze foto lijkt dus erg op mijn timingplaat, echter kan ik geen cijfers zien.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
- Cor
- Bewezen Vanner
- Donateur
- Berichten: 11100
- Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
- Ik rij een: BMW525iE61
- Locatie: Drenthe
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Staan er geen cijfers op je vliegwieldemper?
-
- Echte Vanner!
- Donateur
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 12 mar 2005 01:15
- Ik rij een: Chevy
- Locatie: Brabant
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
we kunnen geen cijfers vinden helaas.
Chevy van G20 TBI 1995 'american vans'.
- boyanka
- Bewezen Vanner
- Berichten: 2938
- Lid geworden op: 16 dec 2008 19:18
- Ik rij een: Dodge
- Locatie: Terneuzen
Re: G20 '95 trekt niet lekker op benzine&lpg, geen vol vermogen
Iets terug zetten dan en nog eens testen
Dodge Ram Van B250 '85 en B300xl' 79, B250 '83. Allen lowtop.