100km/u stotteren

Alle vragen, die niet in de andere categorieën geplaatst kunnen worden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

100km/u stotteren

#1 Bericht door madmonk76 » 16 feb 2021 23:59

Beste forumleden een goede avond,

Van de 47 pagina's heb ik er 9 bekeken, maar hier toch nog mijn vraag.
Rond de 100km/u lijkt wel, wind tegen viaduct op lijkt het wel of de motor begint te stotteren, puh.....puh puh.....puh ...niet snel achter elkaar maar wel dusdanig dat je het merkt door dat de bus schud.
Schakel ik terug blaast hij net zo snel weer door en heeft hij nergens last van, ik heb het alleen ervaren op LPG nog niet of nauwelijks op benzine gereden.
En de keren dat ik wel op benzine reed was hier in Eindhoven (max snelheid 70km/u) en ik moet dan ook wel zeggen dat er redelijk wat kracht verschil inzit.

Iemand een idee wat het ....puh......puh puh.....puh kan zijn, en misschien ook hoe het komt door dat kracht verschil.

Met vriendelijke groet Mike

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Re: 100km/u stotteren

#2 Bericht door Patrick G20 » 17 feb 2021 10:38

Met gas weet ik niet maar op benzine kan het aan de kwaliteit liggen. Tegenwoordig met die benzine vertrouw ik niet helemaal.
Daarom tank ik altijd super plus 98.
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.

RoelK5
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevrolet

#3 Bericht door RoelK5 » 17 feb 2021 11:01

Als je lpg en benzine hebt altijd testen of het bij beide optreed. Dan weet je in ieder geval of het aan 1 van de 2 ligt of de gemeenschappelijke systemen.
Is het alleen bij lpg, dan zou ik naar de ontsteking kijken en lpg afstelling. Bij lpg is de ontsteking kritischer. Lpg ontbrandt minder makkelijk waardoor het een echt goede sterkte vonk nodig heeft. Dus Bougies, kabels en verdeler onderzoeken. Zit het er allemaal al vele jaren in, dan gewoon alles vervangen, dan ben je in ieder geval lang van dat gedonder af.
Kan ook gewoon je carburateur afstelling zijn. Dat is het beste te controleren met een wide band lambda sensor. Of bijvoorbeeld bij autobedrijf Huubs kampers langs gaan op de Greefstraat in Eindhoven. Die heeft mijn Blazer wel eens afgesteld. Het zou ook nog aan je Ontstekings moment kunnen liggen, die zou je ook eens kunnen controleren met een lamp.
Ik zou willen zeggen, kom bij mij langs, ik woon in Woensel, maar ik heb mijn wide band lambda sensor kapot getrokken, dus je carb afstelling kan ik niet controleren.
'96 Chevrolet Express 1500 Transcar 2000 se

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#4 Bericht door madmonk76 » 17 feb 2021 17:16

Roel bedankt voor alle info...als ik van de week tijd kan vrij maken dan stuur ik je wel ff een privé bericht om te vragen of je ook tijd hebt.
Is Huub niet met pensioen volgens mij wel, ik ben daar begin vorig jaar geweest en toen zei hij dat hij met pensioen ging.

Ik merk het alleen op LPG, ik heb het bij een andere topic gelezen over het afstellen van een ontsteking naar -10 vervroeging ivm verbranding van LPG ... Ik durf dat zelf nog niet te ondernemen, als ik het ooit iemand heb zien doen... misschien dan wel.

RoelK5
Donateur
Donateur

#5 Bericht door RoelK5 » 17 feb 2021 17:40

Huub werkt gewoon nog, ik kom er nog wel eens. Is 200m van mijn huis.
Lpg timing is nogal een ding. Is best wel anders dan bij benzine. Zie bijvoorbeeld https://fuelsforum.rasoenterprises.com/ ... .php?t=130
Voor mijn Blazer heb ik alleen de initial timing op 8 graden gezet zodat hij goed start en niet te veel timing krijgt bij hogere toeren. Eigenlijk moet je er slappere veren in zetten en de maximale vervroeging beperken op een 45 graden. Dan wel 98 tanken om pingelen te voorkomen bij lage toerentallen bij veel gas geven. 98 tanken is sowieso een goed idee angezien de benzine lang in je tank blijft zitten.

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#6 Bericht door madmonk76 » 17 feb 2021 17:56

Voor mijn Blazer heb ik alleen de initial timing op 8 graden gezet zodat hij goed start en niet te veel timing krijgt bij hogere toeren. Eigenlijk moet je er slappere veren in zetten en de maximale vervroeging beperken op een 45 graden.......nou praat je een soort Russisch Japans Afrikaans.......ik dat ik veel wist en kon.....maar dat nog net niet.

Oke dus de toko van Huub is gewoon open voor de V8 usa gezelschap dan, dan ga ik er van de naar toe om een afspraak te maken voor dat stotteren en me P-R-N-D schakelen probleem

RoelK5
Donateur
Donateur

#7 Bericht door RoelK5 » 17 feb 2021 18:16

Huub kam hem in ieder geval zo afstellen dat hij goed loopt.

Als je er meer over wil weten heb ik er nog wel een heel mooi document over. De ideale timing hangt af van de verbrandingssnelheid en je toerental. Logisch dat je Ontsteking vroeger moet zijn bij hogere toerentallen omdat je je verbrandingspiek op het juiste moment wil hebben nadat de zuiger over het hoogste punt is. Dit wordt geregeld door de centrifugaal vervroeging. Dat zijn de gewichtjes en veertjes in de verdeler.
Echter daar zijn we er nog niet mee want de verbrandingssnelheid is variabel. Bij volgas is je verbranding sneller dan wanneer je met bijvoorbeeld kwart gas rijdt. Dus als je plank gas optrekt heb je minder vervroeging nodig dan wanneer je met 100k/h over de snelweg rijdt met 1/4 gas. Dit komt doordat er bij vol gas veel meer brandstof en zuurstof in je Cylinder zit. Hoe voller je cilinder hoe sneller de verbranding. Werkt het zelfde als een bosbrand, als de bomen dicht op elkaar staan dan verplaatst het vlamfrot zich veel sneller dan als de bomen ver uit elkaar staan. Daarom is vacuüm vervroeging bedacht. Weinig gas geven->veel vacuum->veel vervroeging. Volgas->weinig vacuum->weinig vervroeging. Dit zorgt er dus voor dat je lekker zuinig rijdt op de snelweg maar niet gaat pingelen bij plankgas.

boyanka
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Dodge

#8 Bericht door boyanka » 25 feb 2021 21:54

Wat ook een mogelijkheid is dat je een foutieve luchtstroming hebt die je lpg uitblaast om het zo maar te verwoorden
Dodge Ram Van B250 '85 en B300xl' 79, B250 '83. Allen lowtop.

Plaats reactie