Motor start niet meer.

Alle vragen over het electrisch systeem.
surfersjaak
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Dodge B300

Motor start niet meer.

Bericht door surfersjaak » 15 aug 2009 23:22

Beste forummensen,

moet me nog even voorstellen maar dit wil ik eerst even kwijt...

Heb vandaag mijn dodge Van B300 opgehaald (super blij). reed heerlijk op de weg naar huis, totdat ik op een gegeven moment een knal/plof hoorde bij het luchtfilter. (zit aan een backfire te denken) direct daarna begon de motor een beetje te haperen als je weer gas bijgaf. constante snelheid ging prima. auto even stil gezet met motor uit.

Weer geprobeerd te starten op lpg, lukte niet. op benzine starten lukte wel. weg vervolgd en al snel op lpg overgeschakeld en geen probleem.

Totdat ik met een beetje gas bijgeven tijdens inhalen weer een knal hoorde. daarna weer prima.

in de garage gezet en hij start nu helemaal niet meer. Heb op het forum over backfires gelezen en heb dus als eerste de ontsteking gecheckt.

het volgende trof ik aan:

Afbeelding
Het plaatje waar de contactpunten op zitten zat er scheef in.

Afbeelding
Weer op zijn plek gezet, zodat het er weer netjes in zit.

Afbeelding
Dit lag in de onsteking. Een afgebroken stukje metaal. Ik weet niet wat dit is.
En een rond borg clipje.

Afbeelding
Deze bout lag onder het luchtfilter op het motorblok.

Weet iemand wat er gebeurt kan zijn en of dit de oorzaak is van het niet starten? Hoe kan ik er voor zorgen dat ie weer gaat starten.
Groeten van Sjaak.
Dodge B300 1979

arnold58
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Ik rij een: Dodge B250

Re: Motor start niet meer.

Bericht door arnold58 » 15 aug 2009 23:40

Dat zal inderdaad de oorzaak wel zijn, nieuwe of gebruikte zoeken en erin zetten is de kortste klap denk ik.

j-king
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy g20

Bericht door j-king » 15 aug 2009 23:45

backfire is bijna altijd een ontstekings probleem bougies,kabels,verdelerkap en rotor.
die bout zou ik me geen zorgen over maken is waarschijnlijk ooit eens achter gebleven denk ik.
dat ijzer kan ik niet thuisbrengen maar zal toch wel in de verdeler horen kijk nog eens goed als je kan ontdekken waar het thuis hoort.
waarschijnlijk vonken je bougies niet meer en is er toch wat met je verdeler.
suc6 Jaap
gelukkig van grijs naar camper

Globemaster b.j 1988

Richstealth
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Ch-Van 5.7

Bericht door Richstealth » 15 aug 2009 23:47

die bout lijkt heel sterk op de bout die de waternek op zijn plek houdt en die zit onder je luchtfilter. want boven op het draadeind zit nog een stang naar je spanrol houder , althans bij mij zit dat zo. maar die bouten kwamen me bekend voor dus zou daar even kijken.wel raar dat ie er in zijn geheel uit is. want hij oogt niet afgebroken of is ie dat wel?

surfersjaak
Echte Vanner!
Echte Vanner!

Bericht door surfersjaak » 15 aug 2009 23:51

Richstealth schreef:die bout lijkt heel sterk op de bout die de waternek op zijn plek houdt en die zit onder je luchtfilter. want boven op het draadeind zit nog een stang naar je spanrol houder , althans bij mij zit dat zo. maar die bouten kwamen me bekend voor dus zou daar even kijken.wel raar dat ie er in zijn geheel uit is. want hij oogt niet afgebroken of is ie dat wel?
Aan een kant is de bout afgebroken of afgeslepen? De andere kant is zoals het hoort.

Wat betreft de ontsteking. Ik kan het afgebroken deeltje niet thuisbrengen. En waar dat metaal vijlsel vandaan komt heb ik ook geen idee van.
Het plaatje waar de contactpunten op zitten, hoort die met een boutje vast te zitten? Want je kan die zo optillen en draaien.
Dodge B300 1979

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 15 aug 2009 23:56

Het plaatje waar de contactpunten op zitten, hoort die met een boutje vast te zitten? Want je kan die zo optillen en draaien.
Wat bedoel je daarmee?
Want er zitten natuurlijk geen contactpunten in deze ontsteking.
Bedoel je misschien de veer op de rotor, die rust tegen het centrale contact in de verdelerkap?

Cor

surfersjaak
Echte Vanner!
Echte Vanner!

Bericht door surfersjaak » 16 aug 2009 00:06

Ik bedoel niet de veer op de rotor. Maar het plaatje waar het zwarte kastje op gemonteerd zit. (CDI kastje / Contactpunten?)
Het (grond)plaatje zit los.
Dodge B300 1979

j-king
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door j-king » 16 aug 2009 00:20

surfersjaak schreef:Ik bedoel niet de veer op de rotor. Maar het plaatje waar het zwarte kastje op gemonteerd zit. (CDI kastje / Contactpunten?)
Het (grond)plaatje zit los.
hoort niet op en neer te gaan en ijzerslijpsel is toch ook niet normaal dus er is iets mis
schuiven kan wel want dan word je ontsteking vroeger gezet.
kan je het geheel nu heen en weer schuiven dan is het los gebroken van je vervroeger
dat afgebroken plaatje zal misschien op de 1 of andere manier die plaat naar beneden gedrukt hebben gehouden of zoiets.

maak eens foto's zonder roter en ook van boven af
suc6 Jaap

Globemaster b.j 1988

surfersjaak
Echte Vanner!
Echte Vanner!

Bericht door surfersjaak » 16 aug 2009 11:07

Kan iemand zien of hier onderdeeltjes missen?
Wat zou ik het beste kunnen vervangen? Het zwarte kaste is namelijk ook ingesleten.

Afbeelding

De onsteking zonder rotor

Afbeelding
Een wat onscherpe foto van het vijlsel.

Afbeelding
Het gaatje rechts vanaf het middenpunt is leeg. Hoort dat leeg te zijn of moet daar een boutje in horen? Daarboven zit nog wel een stelschroefje.
Dodge B300 1979

surfersjaak
Echte Vanner!
Echte Vanner!

Bericht door surfersjaak » 16 aug 2009 12:23

Hoop dat iemand aan de hand van de foto's kan zien wat er mis is, want ik heb morgen een afspraak bj de rdw. Afzeggen zou jammer zijn want dit kost me een een vrije dag.

Nog beter: iemand in de buurt van utrecht die tegen een gepaste vergoeding (kratje pils ofzo) even wil komen kijken wat er nou mis is met die ontsteking?

krijg stress van een bus die niet loopt. :mrgreen:

Of iemand in de buurt van utrecht die een ontsteking heeft liggen?

moet hem aan de praat krijgen voor morgen...
Dodge B300 1979

Richstealth
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Ch-Van 5.7

Bericht door Richstealth » 16 aug 2009 21:48

die bout moet haast van je waternek zijn controleer even of er aan weerskanten een zit en als dat niet zo is weet je dat ie daarvan is. die onsteking ziet er niet best uit met dat slijpsel , ik denk dat ie teveel heeft weggevreten om nog naar behoren te functioneren. tenzij hij de rotor nog laat draaien? , dan zou het nog kunnen. maar echt goed is het niet. je zou hem enigzinds vrij kunnen maken van dat slijpsel enkijken of hij nog naar behoren ronddraait , dan kan je er in ieder geval mee naar de keuring.maar daarna toch eens op je gemak bekijken hoe dit heb kunnen plaats vinden. misschien verdeelkap te los? waardoor hij bepaalde dingen heeft stukgeslagen van binnen? iets anders zou ik direct niet kunnen bedenken.

j-king
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door j-king » 16 aug 2009 22:19

zie zo niks zou voor een nw. verdeler gaan of eerst even met een andere vergelijken de RDW word niks volgens mij
suc6 Jaap

Globemaster b.j 1988

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

Bericht door starcraft 1987 » 17 aug 2009 00:55

Welkom 8) lullige opmerking maar hoe is je koelvloeistof nivo? is deze te laag dan rijdt hij op gas beroerd of niet :? Kan soms simpel zijn 8)
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

surfersjaak
Echte Vanner!
Echte Vanner!

Bericht door surfersjaak » 06 sep 2009 11:16

Oja toch nog ff melden, tijdje geleden alweer een nieuwe ontsteking gekocht en geplaatst. starten lopen. Bij de oude was het een en ander los geraakt in het onderhuis vd ontsteking doordat een borgveertje los was gesprongen. Nu rijdt ie weer als vanouds!
Dodge B300 1979

arnold58
Doorgewinterde Vanner!
Doorgewinterde Vanner!
Ik rij een: Dodge B250

Bericht door arnold58 » 06 sep 2009 11:19

En, ook al gekeurd ?

Plaats reactie