Airco pomp schavend geluid

Hier kan alles worden besproken over het koelsyteem en de airo/verwarming
Plaats reactie
Bericht
Auteur
madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

Airco pomp schavend geluid

#1 Bericht door madmonk76 » 21 feb 2021 00:50

Een goede.....nacht mede forumleden,

Vanmiddag reden we weg, lekker met de kids genieten van de zon, meteen hoorde ik een soort schavend tjilpend geluid onder de motorkap uit komen.

Ik kijken kwam er luid geluid af van de driehoek waar ik de pijl naar toe heb gezet op de foto, dat ding draait volgens mij apart van de rest van die pomp.

Toen we weg reden was er zo goed als geen geluid meer over.
Is het misschien iets om er teflon spray (droge smering) op te spuiten zo ook op de multi riem en op alles wat flexibel en draait.
Ik zal morgen vroeg een foto maken onder de motorkap.
20210221_001825.jpg
20210221_001825.jpg (35.66 KiB) 24 keer bekeken

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525iE61

Re: Airco pomp schavend geluid

#2 Bericht door Cor » 23 feb 2021 17:13

Dat is de clutch van de pomp: als de airco niet is ingeschakeld, dan draait de poelie om de stilstaande as; daarom zit er een kogellager in die clutch, en ik vermoed dat dat kogellager nu versleten is. Als je airco werkt, dan kan je dat controleren door hem, als die lawaai maakt, in te schakelen. Als het lawaai dan weg is, dan weet je het zeker, want dan draait dat lager niet, en geeft dus geen lawaai.
Maar dit is niet te repareren voor zover ik weet; je kunt wel een complete koppeling kopen voor de airco compressor, en dan hoeft de druk er niet af, als je het lukt dit op de auto te doen.
Cor

madmonk76
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

Re: Airco pomp schavend geluid

#3 Bericht door madmonk76 » 23 feb 2021 20:03

Oke Cor dank je wel voor de info ik ga sowieso ff checken of ik zo'n koppeling kan vinden op internet en ga ook wat jij schreef proberen met de airco aan uit te zetten

Plaats reactie