G20 (bijna) oldtimer project

Hier kan je foto's laten zien van je Van, zowel binnen- als de buitenkant.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ronald_elfferich
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Chevy G20

G20 (bijna) oldtimer project

#1 Bericht door ronald_elfferich » 27 aug 2020 20:43

SInds kort heb ik samen met mijn zoon een G20 camper in huis, die bijna de respectabele leeftijd van 40 jaar heeft bereikt. Nu nog tegen campertarief, straks tegen AOW tarief in de wegenbelasting. Maar er moet nog wel veel aan gebeuren, ik zal hier af en toe wat voortgang bijhouden.

Eerste probleem wat we hebben aangepakt was de versnellingsbak, hij wilde niet meer achteruit of in derde versnelling. Na complete revisie van de bak (door experts) is dat probleem uit de wereld. Dat was ongeveer tijdens de hittegolf, we hebben toen zonder problemen redelijk wat gereden.

Afgelopen weken ook in de regen gereden, en dat was wat minder. Door een niet te ontwijken diepe plas gegaan, en gelijk stilgevallen. Naar een parkeerplaats geduwd, en de wegenwacht maar eens gebeld. Dat duurde even en ondertussen was de zon weer gaan schijnen. Weer geprobeerd te starten en zowaar, leven in de brouwerij. Wegenwacht maar weer afgebeld.

Een week later echter hetzelfde, nu tijdens een bui op de A10. Vluchtstrook, wegenwacht, parkeerplaats etc. Accu was nu ook behoorlijk leeg, en er bleek ook flink wat rotzooi om de plus pool te zitten. Ook bleek (uiteindelijk) een zekering (30A) door te zijn gebrand. Na die vervangen te hebben en met startaccu van WW was er na aantal pogingen weer een draaiende motor. Kan me overigens niet voorstellen dat die zekering er iets aan heeft bijgedragen, als er al een elektronische regelunit inzit zal die vast geen 30A trekken... Dus nog maar eens uitzoeken waar die wel voor is.
Tweede nadeel van de regen is dat de bus nogal lekt, de rubbers van beide voorportieren zijn compleet verdwenen of vergaan. Daar zijn nieuwe voor besteld en die gaan er als eerstvolgende actie op. En dan maar eens beginnen met de volgende stappen...

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525iE61

Re: G20 (bijna) oldtimer project

#2 Bericht door Cor » 27 aug 2020 22:48

DAt zijn dus wat "ouderdomsgebreken" Ik voel met je mee, ik heb hier 2 wagens staan van 39 1/2 jaar :-({|=

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#3 Bericht door Patrick G20 » 29 aug 2020 18:23

Je hebt inderdaad een (leuk) project. En je zult misschien wel meer tegen komen. Maar daar heb je een Amerikaan voor. Rijden en sleutelen :D
Zolang het maar leuk blijft.
Ik heb 2 Amerikanen en ben regelmatig aan het klussen.
Technisch zijn ze in orde. Is meer kleine prul dingen.
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.

RoelK5
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: K5 Blazer

#4 Bericht door RoelK5 » 05 sep 2020 17:05

Als een auto of motor afslaat door een plas water en na 5 minuren weer start is het bijna zeker het hoogspanningsgedeelte van de ontsteking. Als die oud wordt komen er haarscheurtjes in je verdeler kap, bobine, bougiekabels en bougie doppen. Als er dan water overheen komt slaat de isolatie door en heb je de vonkjes overal en nergens behalve waar je ze wilt hebben. Maar de motor is lekker warm en na 5 minuten is alles opgedroogd en start de motor weer alsof er niks gebeurt is.
Je zou eens in het donker de motor kunnen laten lopen en met een plantenspuit wat water over de bobine, Verdelerkap en bougiekabels kunnen vernevelen. Dan zul je hier en daar wat vonkjes zien. Bij rockauto.com koop je de hele handel nieuw voor een 100-150 euro en ben je voorlopig van het probleem af.

ronald_elfferich
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#5 Bericht door ronald_elfferich » 05 sep 2020 22:44

Hi RoelK5,
Dank voor je info! Ik vermoedde al zoiets maar dit helpt wel om concreet actie te ondernemen. J beschrijft idd precies wat er gebeurde dus denk dat vervanging aanstaande is

Vandaag bezig geweest om nieuwe rubbers om het rechterportier te plaatsen. Oude waren er al niet meer, enige wat restte waren de oude klemmetjes. Nieuwe plaatsen ging prima, alleen deur afhangen is nog beetje uitdaging. Hij hing overigens ook al niet goed. Ben beetje bang dat het dashboard eraf moet om ook de scharnieren aan de carrosserie te stellen, met alleen de stelopties aan de deur lijkt het niet te lukken.
Morgen nog maar eens kijken...

ronald_elfferich
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#6 Bericht door ronald_elfferich » 14 sep 2020 22:17

Zo, weer aantal acties uitgevoerd:
Bougies, bougiekabels, verdelerkap en bobine vervangen (wel raar dat bij de nieuwe verdelerkap geen deksel was bijgeleverd, is dat standaard?) Daar de oude maar weer opgezet. Ook gezien dat een bougiekabel gescheurd was, dus die was echt af.
Alles werkt, alleen lijkt de verdeler nu iets meer geluid te maken. Nu maar eens kijken hoe het rijdt in een regenbui, daar was het allemaal om begonnen.

Verder slot vervangen van achterdeur, zodat nu eindelijk weer alle sloten een werkende sleutel hebben en de bus dus mooi afgesloten kan worden.

En experimentje aan het starten om de bekleding van de deuren te vervangen, zowel de houten platen als de bekleding hebben hun beste tijd wel gehad. Bovendien willen we de bus vooral gaan gebruiken voor kitesurfen, dus hoe minder water er opgenomen kan worden hoe beter. Zal wel iets van vinyl/kunstleer gaan worden.

Weer veel geleerd en gezien dat er nog veel gedaan kan worden ;-)

ronald_elfferich
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#7 Bericht door ronald_elfferich » 20 sep 2020 20:45

En weer een keer stil... Na het vervangen van de hoogspanningsdelen leek het allemaal zo mooi. Maar gisteren, terwijl we voor de bekleding naar IJmuiden gereden waren, geen sjoege bij het starten. Startmotor draaide wel, maar geen succes. Uiteindelijk onze gele vrienden er weer bij gehaald en weer draaiend gekregen (accuklemmen nog een keer goed schoongemaakt en extra prik van de ANWB). De goede man gaf wel aan dat de startmotor zijn beste tijd wel gehad heeft. En ja, daar had hij wel een punt. Weer thuis nog een keer geprobeerd te starten, maar niks. Startmotor draait niet meer rond, je hoort nog wel de tik. Dus deze week hele handel maar vervangen. Nog wel benieuwd waarom dit nu zo optreedt. Hierbij een aantal dingen die ik heb gevonden die er aan de hand zouden kunnen zijn:
- startmotor vastgelopen, zou met tik van hamer te verhelpen moeten zijn maar is niet gelukt
- Slechte massa verbinding tussen startmotor en accu (geprobeerd met extra startkabel tussen minpool en motorblok, zoals ook beschreven in dit artikel: viewtopic.php?f=10&t=13375&hilit=startmotor)
- startrelais stuk (niet getest)

Het zal zoals vaak wel een combinatie zijn, dus maar even wat hulp in schakelen om de bus snel weer te laten rijden.

Nog wel positief nieuws: bij Willem van http://www.willemusacars.nl/ geweest afgelopen week en daar twee G20 emblemen voor op het spatbord gevonden. Dus die komen er binnenkort weer op te zitten. Leuke plek om eens langs te gaan, echte chevy oldtimer liefhebber die man.

Enfin, komende week de startmotor dus...

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#8 Bericht door Patrick G20 » 20 sep 2020 21:13

Je ziet wel, je blijft prullen aan die oude meuk.
Ben benieuwd, maar vermoed dat het je starmotor is.
Is geen groot karwei dus dat is vlug gefikst.
Chevy Van G20 5.7 TBI V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.

marcel-bea
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: lincoln

#9 Bericht door marcel-bea » 21 sep 2020 12:42

startmotor is op
mijn auto lekt geen olie maar tekent zijn territorium af

gr marcel

ronald_elfferich
Mini Vanner!
Mini Vanner!

#10 Bericht door ronald_elfferich » 22 sep 2020 16:50

Zo, gefixed!
Jullie hadden gelijk, de startmotor was op. Vandaag nieuwe eronder gehangen en starten... als een zonnetje! \:D/
Daar word je spontaan vorlijk van.

Overigens startmotor gehaald bij leuke garage: Cor Wilkes. Die heeft wel wat kennis over startmotoren en dynamos, en ook grote voorraad.
Inderdaad geen grote klus geweest, wel onhandig als de bus gewoon op straat geparkeerd staat.

Van t weekend maar weer verder met de deurrubbers, de weersvoorspellingen maken dat wel nodig.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525iE61

#11 Bericht door Cor » 22 sep 2020 17:29

En dit adres is nu dus opgenomen in de "Handige adressen"...
Cor

Plaats reactie