Trillende Remmen

Stel hier je vragen over de remmen en de stuurinrichting.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RedRamVan
Mini Vanner!
Mini Vanner!

Trillende Remmen

#1 Bericht door RedRamVan » 31 jan 2006 23:13

Mannen der Techniek.

Ik heb sinds kort een Dodge Ramvan 2.5 TD, bj 10-"99.
Wereldwagen, ik heb er alleen een klein problemmpje aan ontdekt en dat ik dat ik het rempedaal voel trillen/vibreren bij het remmen, zoals je ook een beetje de ABS voelt.
Het is echter een versie zonder ABS....

Wat kan dit zijn en hoe los ik het op en is het ernstig, of is er iets ontzet/ onwricht?

Graag uw wijze raad,

Groet

Serge

TheHobo
Echte Vanner!
Echte Vanner!
Ik rij een: Chevy

#2 Bericht door TheHobo » 01 feb 2006 19:01

Hallo,
Het is heel goed mogelijk dat je kromme schijven hebt, deze kun je laten afdraaien nadat eerst advies is verkregen bij de vakman.
Het kan natuurlijk al een keer gebeurd zijn zodat de schijven al aan de afkeurmaat zijn en het niet meer mogelijk is om af te draaien.
Ik zou op mijn beurt nieuwe schijven monteren want... de schijven worden er niet sterker op eerder zwakker waardoor de schijven wederom krom kunnen geraken.
Remschijven kunnen krom gaan door diverse oorzaken, o.a het heel bruusk remmen op het moment dat de auto bijna stilstaat, hierdoor komen enorme krachte vrij, als dit gebeurd na b.v van de berg afgereden te hebben met voetje op de rem (dan zijn ze lekker heet ) en dan als de auto bijna stilstaat nog even hard remmen.
Om te voorkomen dat dit gebeurt is het verstandig om het rempedaal vloeiend telossen op het moment dat de auto bijna stilstaat. ( je wordt dan ook niet met je hoofd in de hoofdsteunen gedrukt op het moment dat de auto stilstaat.) Ik hoop dat mijn uitleg een beetje overkomt.......

Groetjes Theo.
loud pipes safe lives
Chevrolet G20 Cargo. '94 350tbi LPG.

Martin Weelink
De Behulpzame
De Behulpzame

#3 Bericht door Martin Weelink » 01 feb 2006 20:12

Ja idd afdraaien kan maar is geen langdurende oplossing.
Het kan ook zijn dat er een braampje op je remcylinder zit waardoor ie niet symetrisch remt.
Het kan ook een stukje onbalans zijn...kortom het kan heel veel oorzaken hebben.
Trilt ie ook als je steviger remt???

Grt

Martin
Voor een ieder staat vragen vrij
06-25386027

95 er Chevy G20 Mark3

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525iE61

#4 Bericht door Cor » 01 feb 2006 22:38

Denk ook aan een 'slingerende ' remschijf.
Niet ernstig op de korte termijm, maar wel zo irriterend, dat je er toch vanaf wilt.
Kan gemakkelijk op de wagen gemeten worden met een micrometer klok, na het demonteren van de voorwielen., meten aan beide kanten, want het kan ook komen door een plaatselijke verdikking/verdunning, hoewel onwaarschijnlijk.
Neem tenminste aan, dat het de voorwielen zijn, want de achterwielen doen niet zo veel.
Voel je het alleen in het pedaal, of ook in de wagen, of laat ik dit anders stellen, voelt een passagier het ook?
Zo ja, dan kan je eerst proberen hoe het met de achterremmen staat, door de parkeerrem te bedienen. Ik ga er hierbij vanuit dat een Dodge de parkeerrem op de achterwielen heeft, en niet op de uitgaande as van de transmissie, zoals mijn P30 Chevy.
Cor

j-king
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy g20

#5 Bericht door j-king » 02 feb 2006 22:22

het gebeurt ook wel eens met nw schijven hoor

mijn garage kan ze op de auto afdraaien dan zijn ze echt perfect uiteraard tot de juiste maat zijn ze te dun dan worden het nw. schijven.

suc6 Jaap
suc6 Jaap
gelukkig van grijs naar camper

Globemaster b.j 1988

Plaats reactie