Oververhit LPG

Alles over Amerikaanse Van's in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC 2500

Oververhit LPG

#1 Bericht door gmc-fans haarlem » 10 feb 2020 12:25

Laatst gereden met een thermostaat die traag reageerde op normale opwarming van de motor na koude start. Peil in radiateur was in orde, dus bleef falende thermostaat over. Op weg naar de garage voor vervanging van de thermostaat liep de temperatuur volgens de meter op tot voorbij het rode vlak. De wijzer tikte de 2 aan voordat de thermostaat openging en de temperatuur terugliep. Soort laatste stuiptrekking, dacht ik. Met kloppend hart stelde ik vervolgens vast dat de motor niet lekker liep. Hij stotterde, bij 80 km/h in Overdrive. Ik schakelde terug naar Drive, toerental liep op naar 2000 en zo reed ik verder. Je kon horen dat het stotteren niet weg was. Ca. 5 km verder en op autoweg weer naar Overdrive geschakeld om te controleren hoe het was: stotteren was weg. Geen problemen meer en na vervanging thermostaat blijft de temperatuur keurig aan de goede kant van de middenstreep. Geen vermogensverlies dus ik ben een dure reparatiedans ontsprongen.
Maar ik wil graag weten waardoor de motor ging stotteren. Wat gebeurt er in de verdamper als die geen koelvloeistof van ca 90 graden maar van 120 graden krijgt aangeboden? Stuurt hij dan warm/heet gas naar de motor? En wat is het effect daarvan op het mengsel? Of was de hete kop verantwoordelijk voor de slechte verbranding: te vroege ontsteking? Of beide zaken?
Terwijl de temperatuur terugliep, bleef het stotteren doorgaan. Dat verbaasde me. Misschien ophoping van warmte in gietijzeren kop en in lamellen van de verdamper waardoor het even duurde voor ze de normale temperatuur van 90 graden weer hadden?
Ik wil begrijpen wat er gebeurde, wie denkt mee? Op internet kon ik hierover niets vinden. Veel over bevroren verdampers, niks over oververhitte exemplaren.
Nico
GMC Vandura 5.7V8 TBI 1993, kampeerbus, met vast bed en loeizwaar ambulancedak; kan 130 L LPG, 125 L benzine en 10 L drinkwater meenemen.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: Oververhit LPG

#2 Bericht door Cor » 10 feb 2020 22:02

Die verdamper kan je wel vergeten, dacht ik in eerste instantie, wat de oorzaak betreft:
De verdamper dient er voor te zorgen dat de LPG van vloeibare vorm overgaat in damp vorm.
Dat gebeurt eigenlijk vanzelf, als de druk van de vloeistof vorm er af gaat, maar daarbij wordt dan wel (veel ) warmte onttrokken uit de omgeving.
Als dat binnen een hele kleine ruimte gebeurt, dan zal die ruimte ver onder de omgevingstemperatuur dalen, en vanwege de in de lucht aanwezige waterdamp, gaan bevriezen.
Omgekeerd gebeurt er in eerste instantie niets: hoe warmer de verdamper, hoe makkelijker de LPG in de gasvorm kan overgaan.
MAAR:
Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat het gas in dampvorm te vèr opwarmt, en dus dunner wordt, ofwel er zijn minder calorieën aanwezig in hetzelfde volume mengsel, waardoor het mengsel (te) arm zou kunnen zijn.

Cor

Vrrrroem8
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#3 Bericht door Vrrrroem8 » 10 feb 2020 22:56

Of te heet wordt en zelfontbrand in de cilinder voor bdp. Maar dan zou die marge wel erg krap zijn. Misschien een waarde luchttemp sensor en te warme inlaatlucht dat de ecm hem “knijpt”?
Chevy 20 '90 5.7 v8
Jeep wj 4.7 v8
Harley 48
Harley Streetglide

gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur

#4 Bericht door gmc-fans haarlem » 11 feb 2020 21:04

Motor is uit 93 (TBI) en heeft volgens mij geen sensor voor de luchttemperatuur die gekoppeld is aan de ECM. Aangezogen lucht bij mij komt niet onder de motorkap vandaan maar vóór de radiateur, en heeft dus een redelijk lage temperatuur.
Ik kan goed meegaan met Cor als die stelt dat warme LPG-damp meer volume inneemt dan koele damp en zo bij gelijke luchttemperatuur een armer mengsel creëert. Dat heeft een hogere verbrandingstemperatuur, terwijl het al bloedheet is in de cilinderkop door de weigerende thermostaat. Ja, dan wil het mengsel wel te vroeg ontsteken en gaat de motor stotteren.
Een andere gedachte is: Zowel motor als kop zijn van gietijzer. Dat heeft de eigenschap langzaam op te warmen en ook langzaam af te koelen. Denk aan gietijzeren houtkachels. Dat is misschien ook een reden dat het gestotter aanhoudt terwijl de koelvloeistof al een normale waarde heeft bereikt. Duurt even voor de vele kilo's oververhit gietijzer weer een normale temperatuur hebben bereikt.
GMC Vandura 5.7V8 TBI 1993, kampeerbus, met vast bed en loeizwaar ambulancedak; kan 130 L LPG, 125 L benzine en 10 L drinkwater meenemen.

gmc-fans haarlem
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Donateur
Donateur

#5 Bericht door gmc-fans haarlem » 07 apr 2020 12:20

De thermostaat is vervangen, koelvloeistof blijft keurig op temperatuur maar het gestotter is gebleven. Dus is er geen relatie met de oververhitte motor, maar wat dan wel? Heb nog een suggestie: onlangs is een lager van een geleidingswiel van de aandrijfriem vervangen. Dat ga je merken, zei de garage na reparatie. Dat was ook zo, maar garage heeft niets gezegd over aanpassing van brandstofmengsel nu er opeens minder weerstand is te overwinnen. In juni moet hij komen voor APK en grote beurt en dan stellen ze hem af voor APK. Tot die tijd ga ik zelf de hoeveelheid LPG op 'gevoel' terugregelen, want het lijkt me logisch dat het mengsel te rijk staat afgesteld.
Ik meld me binnenkort met de resultaten

boyanka
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Dodge

#6 Bericht door boyanka » 11 apr 2020 22:10

Even de co meter er aan hangen
Dodge Ram Van B250 '85 en B300xl' 79, B250 '83. Allen lowtop.

Plaats reactie