electrische stoel werkt niet meer

Alles over Amerikaanse Van's in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
lucky
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Donateur
Donateur
Ik rij een: GMC

electrische stoel werkt niet meer

#1 Bericht door lucky » 06 mar 2020 10:47

hallo allemaal
de elektrische stoel aan de bij rijders kant werkt zins kort niet meer , alle 3 de motoren willen niet .
er staat wel 12volt op de draden ,ook bij de motoren krijg ik 12 volt als ik de schakelaars op de stoel bedien .
ik heb nu 1 motor er af gehaald en met een losse draad er stroom op gezet , ik heb op de aansluiting + en - gezet maar ook toen gebeurde er niets .

heb de motor uit elkaar gehaald de koolborstels en het anker schoon gemaakt , deze zagen er nog netjes uit volgen mij , ook de magneten waren nog netjes en magnetisch .
de overbrenging draait ook dus zit ook niet vast .
de boel weer in elkaar gezet maar nog niks :evil: .

nu weet ik niet wat ik nu nog meer kan proberen , het is ook wel toevallig dat alle 3 de motoren er mee gestopt zijn , maar de bijrijdersstoel word ook niet veel verzet dus valt het minder op .

heeft iemand nog een idee , kan ik eventueel nog wat doormeten of is het einde motor
groet luc

lucky
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Donateur
Donateur

Re: electrische stoel werkt niet meer

#2 Bericht door lucky » 06 mar 2020 19:13

even een laatste update
ben van alles gaan proberen , heb op een zeker moment het onder frame met de motoren op de kabel aangesloten van de bestuurdersstoel daar werkt hij wel op :?:
heb met mijn multimeter de kabel gemeten terwijl hij aangesloten zat , zonder wat te doen 12,7 volt en zodra er stroom gevraagd word 0,4 volt .
dacht eerst aan massa dus een aparte massakabel aangesloten niks .
een stroomkabel bij de andere stoel vandaan gehaald en hij doet het .
de aansluiting van de originele kabbel goed schoon gemaakt maar nog geen goede stroom .
weet niet waar dit aan kan liggen maar zal morgen alles los halen om te zien waar de kabel heen gaat en of hij ergen slecht is of slecht contact maakt .
weet niet of de twee kabels ergen samen komen en dan door naar de zekering gaan of dat ze apart gaan .
ben wel blij dat het niet in de motoren zit :D .
groet luc

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#3 Bericht door Cor » 06 mar 2020 21:43

heb met mijn multimeter de kabel gemeten terwijl hij aangesloten zat , zonder wat te doen 12,7 volt en zodra er stroom gevraagd word 0,4 volt .
Dat betekent dus, dat er wel spanning op dat meetpunt staat, maar geen energie kan leveren. Het defect zit dus in de spanning toevoer, bv een slechte zekering, of een bijna doorgesleten/gebroken + verbinding, ergens.
Ga eens meten met een gloeilamp, bv van een remlicht, of een koplamp, dan weet je zeker of jouw spanningsbron inderdaad ook stroom kan leveren, steeds verder stroom opwaarts meten, dan moet je het probleem vinden.
En dat de DVM wel een spanning meet, komt omdat die ontzettend weinig stroom verbruikt, vandaar mijn advies om te testen/zoeken met een redelijk sterke lamp.

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

#4 Bericht door Patrick G20 » 06 mar 2020 22:09

Zou het inderdaad kunnen zijn omdat je de bijrijdersstoel bijna nooit gebruikt dat er ergens de draad of contact is geoxideerd?
Is de stoel ook een draaibare? Misschien door het draaien dat ie ergens draadbreuk heeft.
Succes.
Chevy Van G20 5.7 V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.

lucky
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Donateur
Donateur

#5 Bericht door lucky » 06 mar 2020 22:17

cor .
ik ga het morgen gelijk proberen met een lamp.
als het goed is zitten alle twee de stoelen op de zelfde zekering dus dat zou dan al uitgesloten zijn .

patrick
de stoel is jammer genoeg niet draaibaar :( , ik ga morgen de draad zien te volgen heb totaal geen idee hoe of hij loopt en of er onderweg nog aansluitingen zitten
groet luc

lucky
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Donateur
Donateur

#6 Bericht door lucky » 07 mar 2020 19:44

het probleem is opgelost \:D/
eerst met een lamp getest , bijrijderskant niks bestuurderskant goed .
nu blijkt dat de twee stoelen en de bank allen apart met 30 amp gezekerd zijn in het zekeringskastje onder de motorkap ( weet niet of dat bij elk type zo is)
de zekering van de bijrijderskant was heel slecht de pootjes waren half eraf en de rest was zwart , een nieuwe zekering en alles schoongemaakt en de stoel doet het weer.
de rest ook maar gelijk gecontroleerd zat ook wel genoeg oxidatie op :oops:
weer bedankt voor de tips
tot de volgende keer
groet luc

Patrick G20
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: Chevy G20

#7 Bericht door Patrick G20 » 07 mar 2020 20:06

Is mooi om te horen.
Had bij mij ook een hoop elektrische storingen, de zekeringskast goed schoongemaakt en bijna alles werkte weer naar behoren.
Chevy Van G20 5.7 V8 1989.
Chevrolet Caprice 5.0 V8 1987.
Suzuki gsxr1100w 1995.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#8 Bericht door Cor » 07 mar 2020 20:31

@Lucky: weer wat geleerd!!!

Cor

lucky
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Donateur
Donateur

#9 Bericht door lucky » 08 mar 2020 21:05

zo word ik steeds weer een stukkie wijzer 8)
weer een onderhoud missertje :-k waar waarschijnlijk niet veel over nagedacht word terwijl het onder de motorkap best wel bloot gesteld word aan vocht/vuil .
groet luc

Vrrrroem8
Echte Vanner!
Echte Vanner!

#10 Bericht door Vrrrroem8 » 11 mar 2020 22:52

Ik test dat soort dingen altijd meteen direct met een acculader op de motor.
Al is alle 3 in 1 keer natuurlijk al wel een telltale op zich. Scheelt je iig de tijd van het uit elkaar halen volgende keer. Op die uitzondering na dat de kracht van een acculader het slecht wordende onderdeel toch net over de brug helpt. Bij twijfel kun je dan nog even ohms meten.

Ook een goede voor het vinden voor de flessenhals in kracht op de kabel. Nu bijvoorbeeld tussen stoel en fuse meten. Oneindig is dat deel oke. Voor na Zekering meten indien ok dan tussen schakelunit en zekeringkast. Dat ok dan tussen voor en na schakelunit. Dat ok dan voedingsbron en schakelunit. Zo vind je relatief snel je knelpunt.
Chevy 20 '90 5.7 v8
Jeep wj 4.7 v8
Harley 48
Harley Streetglide

Plaats reactie