Velgen econoline

Alle vragen over banden, velgen en wat er nog meer bij komt kijken.
Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: Velgen econoline

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 21:56

De velgen hebben een vaste centreerring als ze zijn gemaakt voor een bepaalde auto, meestal uit de fabriek. De sterkte van de velgen (draagkracht) hangt daarom voor een groot deel van het aantal boutgaten af... verschil tussen G30 en G20 bijvoorbeeld.
Kijk eens op WIKI, hier staat dat ook. Zoeken op wheelsize en alloy wheels...
Als de centreerring zo belangrijk was, dan zouden de G30 Vans ook gewoon 5 gaten hebben... Dus de bouten dragen zeker wel ;)

Gebruikersavatar
chevy astro
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 686
Lid geworden op: 22 mei 2009 19:05
Ik rij een: Astro Van
Locatie: Gemert

Re: Velgen econoline

Bericht door chevy astro » 30 jan 2010 21:58

Wiki is niet heilig hè Arjen..
Er stond ooit op dat Chevy de Astro pas in 1986 op de markt zette maar dat was toch echt al in 1985 ;)
If you can't fix it with a hammer you've got an electrical problem.

Gebruikersavatar
chevy astro
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 686
Lid geworden op: 22 mei 2009 19:05
Ik rij een: Astro Van
Locatie: Gemert

Re: Velgen econoline

Bericht door chevy astro » 30 jan 2010 22:01

@ stef:

Wat je citeert van die site is onzin.
Dat gedeelte helpt alleen bij het centreren het draagt verder niks van gewicht.
Waarom zouden ze er anders nog 5, 6 of zelfs 8 wielbouten bij zetten?

Ik had op m'n Corsa VW velgen zitten, Opel heeft een naafgat van 56,6mm en VW van 57,1mm.
Hier waren geen centreerringen voor te krijgen wat als nadeel had dat ik een soort hoogte slag kreeg maw tijdens het rijden voelde het alsof de wielen wiebelde.
If you can't fix it with a hammer you've got an electrical problem.

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: Velgen econoline

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 22:04

chevy astro schreef:Wiki is niet heilig hè Arjen..
Er stond ooit op dat Chevy de Astro pas in 1986 op de markt zette maar dat was toch echt al in 1985 ;)
Dat zeg ik toch? Dat op Wiki ook die onzin staat?
chevy astro schreef:Wat je citeert van die site is onzin.
Dat gedeelte helpt alleen bij het centreren het draagt verder niks van gewicht.
Waarom zouden ze er anders nog 5, 6 of zelfs 8 wielbouten bij zetten?
Dat zeg ik ook net in m'n vorige post... :shock:
De centreerring heet niet voor niets "centreer"ring ;)

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: Velgen econoline

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 22:07

chevy astro schreef:
Ik had op m'n Corsa VW velgen zitten, Opel heeft een naafgat van 56,6mm en VW van 57,1mm.
Hier waren geen centreerringen voor te krijgen wat als nadeel had dat ik een soort hoogte slag kreeg maw tijdens het rijden voelde het alsof de wielen wiebelde.
Onzin, de velg bepaald of je conische moeren of bouten gebruiken moet. Deze centreren de velg!
BMW, Opel enVW zijn allemaal uitwisselbaar, heb je geen vul ring voor nodig en als die er wel zijn, zijn deze van kunststof en dragen dus geen f***.
Zelfs stalen velgen worden gecentreerd door de moeren!
;)

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: Velgen econoline

Bericht door Cor » 30 jan 2010 22:18

En ze schrijven in hetzelfde bericht tegenstrijdigheden, want hoe kan je nu verwachten dat een kunststof ring de last opneemt??
the centre spigot on aftermarket alloy wheels is much larger than that of the car you want to put them on to. When this happens, the best solution is a spigot locating ring (also called a hub-centric ring) which is essentially a steel or hard plastic doughnut designed to fit snugly on to your axle spigot and into the wheel spigot

Bovendien, zelfs machines met platte wielmoeren houden de velg op zijn plaats door middel van klemming , dus frictie.
Het wagentje in m'n avatar heeft op alle assen 12Ton druk, in werkomstandigheden tot het dubbele, en die velgen zitten vast op de klem!
Geen conus op bout of moer, en een centreer rand, om het wiel te kunnen monteren.
Cor

Gebruikersavatar
chevy astro
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 686
Lid geworden op: 22 mei 2009 19:05
Ik rij een: Astro Van
Locatie: Gemert

Re: Velgen econoline

Bericht door chevy astro » 30 jan 2010 22:20

Ik zal dat ding eens van de sloop trekken dan moet je er maar eens mee rijden. (als ie nog niet weggerot is :lol: )
Moest elke keer zeer zorgvuldig de wielbouten aandraaien anders had ik er een hoogteslag in zitten.
If you can't fix it with a hammer you've got an electrical problem.

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: Velgen econoline

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 22:27

Als je een velg goed monteert (kruiselings, op koppel, wat jij zeker kan, daar twijfel ik niet aan) dan heb je geen hoogte slag als je conische bouten en moeren gebruikt...
Lijkt me ook onwaarschijnlijk om een velg 'na' te 'stellen' met conische bouten of moeren...
Ik kan er helemaal naast zitten... :?

Gebruikersavatar
chevy astro
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 686
Lid geworden op: 22 mei 2009 19:05
Ik rij een: Astro Van
Locatie: Gemert

Re: Velgen econoline

Bericht door chevy astro » 30 jan 2010 22:28

Nou dan ga maar eens goed op je stoel zitten :P
Want VW wielen op een Opel geeft dat probleem.
Maarja VW en Opel liggen mekaar toch niet zo :lol: :lol:
If you can't fix it with a hammer you've got an electrical problem.

chevy57bert
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 584
Lid geworden op: 03 aug 2006 22:41
Ik rij een: Astro
Contacteer:

Re: Velgen econoline

Bericht door chevy57bert » 30 jan 2010 22:29

.
Laatst gewijzigd door chevy57bert op 01 feb 2010 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: Velgen econoline

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 22:31

@Dirk:

Ik wou al zeggen, dat ligt dan aan de Opel, want mijn 17" zitten bij m'n vriendin onder d'r Mazda en m'n andere 15" VW-wielen zitten onder een Ascona... en een Caddy... :shock: Ik heb nog een hoop setjes velgen bedenk ik me ineens :lol:

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: Velgen econoline

Bericht door Cor » 30 jan 2010 22:38

Ik denk wel dat je een probleempje krijgt, zelfs met conische moeren , als je 4,5" velgen monteerd op een 112 mm naaf; gegarandeerd hoogte slag :?
Maar dat Opel en VW naven, van dezelfde maat [bv beide 100 mm of 112 mm] niet verwisselbaar zijn qua steek, dat lijkt me ruig.

Cor

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: Velgen econoline

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 22:42

VW, Opel, Mazda en BMW hebben op de oude modelletjes allemaal steek 100, dus dat is geen probleem. De velgen die ik heb, hebben allemaal conische moeren nodig, dussss......
Dit staat los van de maat van de naaf... Maar dit wordt weer zo'n eindeloze discussie ;)

Gebruikersavatar
stef
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 jan 2005 09:48
Ik rij een: Ford e150
Locatie: Westerbork (Dr)

Re: Velgen econoline

Bericht door stef » 01 feb 2010 20:28

Zo, druk weekend gehad, weinig tijd.
Jullie hebben gelijk, het verhaal op de site zal onzin zijn :^o . Ik heb er eens even op gelet en inderdaad, mijn tandemasser heeft ook alleen de moeren om te centreren. En dat ding heb ik ook al zo zwaar misbruikt O:) zonder problemen te krijgen met de velgen/naven. En nu ik erop let zie ik dat het veel vaker zo is.
Ik ga eerst is even duidelijk uitzoeken wat voor een maat ik exact nodig heb en dan maar weer eens mailen naar de nodige bedrijven en kijken wat ze te bieden hebben. Iedereen bedankt voor de reacties!

Groeten Stef

Plaats reactie