Velgen econoline

Alle vragen over banden, velgen en wat er nog meer bij komt kijken.
stef
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: Ford e150

Velgen econoline

Bericht door stef » 29 jan 2010 20:27

Weet iemand of velgen ook een draag vermogen hebben? Ik wil heel graag lichtmetalen wieltjes op m'n van.
Maar 1 ik weet welke maat velg e.d. ik zou moeten hebben? (behalve 16" dan)
En 2 ik zou niet weten waar ik ze kan kopen?
Ik heb al wat bedrijven gemaild uit de "handige adressen" lijst, maar die hebben allemaal het oude model velg (waaier model). Niet met rechte spaken, nieuw model.
Een alternatief is om velgen van een ander merk te kopen, maar zijn alle passende velgen wel geschikt? Ik sprak iemand die Vitara velgen onder zijn econoline had geprutst, maar een vitara weegt hooguit 1600kg da's heel wat minder als een van. En ik belaad m'n van vaak op vol gewicht (en meer).
Zou een velg niet kunnen breken/scheuren onder dat gewicht?
Waar kan ik de goeie alu wielen kopen? Welke zaken hebben er echt verstand van of kunnen de nieuwe ford oem velgen leveren?

groet, dank, Stef.

bo-duke
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: dodge b200

Re: Velgen econoline

Bericht door bo-duke » 29 jan 2010 20:40

Als jij hem echt zo af en toe tot op z'n max aflaad en zelfs meer dan dat raad ik aan om alleen de originele Ford velgen te gebruiken,tis maar een tip hoor en misschien niet mooi maar wel zo veilig

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 29 jan 2010 20:41

Ik kan je zo niet adviseren hierin, maar je bent wel goed bezig!

behalve de diameter 15", 16" soms zelfs 17"
heb je te maken met de velgbreedte in " vanaf 6, tot ca 9"

En dan heel belangrijk, de ET waarde [=Eindruck Tiefe] of in Engels de off-set.

Dat is de maat van het hart van de velgbreedte tot het aanlegvlak op de wielnaaf.

Er zijn al meerdere malen handige sites voorbij gekomen, die dat mooi late zien in een tekening; misschien kunnen anderen hier verder mee helpen.
Een mooie site dichtbij is http://www.dealsforwheels.be

Succes.
Cor

stef
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

Bericht door stef » 29 jan 2010 20:57

Hoe bedoel je Cor? "goed bezig"???

Ik weet dat ik moet letten op et waarden e.d. Maar wat ik mij afvraag is of alle velgen wel stevig genoeg zijn? Iedereen zet altijd zomaar wat lichtmetaal onder zijn auto. Ik ken geen verhalen van velgen die onder teveel gewicht gescheurd zijn, maar zoals b.v. een vitara velg sluit alleen aan op de boutgaten en niet op de asnaaf. Dat lijkt mij niks, dat wil ik niet.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 29 jan 2010 23:15

stef schreef:Hoe bedoel je Cor? "goed bezig"???
.
Dat je niet over 1 nacht ijs gaat en geen onnodige risico's neemt.
Mag toch wel gezegd worden?

En wat die pasrand van de naaf betreft, die is niet echt essentieel. Het wiel wordt gecentreerd door de conus van de bouten of moeren.
Het is natuurlijk wel lekker handig als de naaf redelijk centreerd, maar dat is alleen maar voor het opzetten van de velg op de naaf, dan komen de boutgaten al bijna uit .
Cor

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Bericht door Vulcanwizzard » 30 jan 2010 01:43

Hoi Cor, het ligt ook aan de moeren of bouten wat betreft centreren hoor?? Mijn velgen centreren alleen op de moeren, die van mijn aanhanger ook, maar er zijn velgen die exact aan de naaf centreren en dan zijn de moeren of bouten vaak met een bolvormig of vlak pas vlak uitgerust?
Laatst gewijzigd door Vulcanwizzard op 30 jan 2010 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Bericht door Vulcanwizzard » 30 jan 2010 01:46

stef schreef:Hoe bedoel je Cor? "goed bezig"???

Ik weet dat ik moet letten op et waarden e.d. Maar wat ik mij afvraag is of alle velgen wel stevig genoeg zijn? Iedereen zet altijd zomaar wat lichtmetaal onder zijn auto. Ik ken geen verhalen van velgen die onder teveel gewicht gescheurd zijn, maar zoals b.v. een vitara velg sluit alleen aan op de boutgaten en niet op de asnaaf. Dat lijkt mij niks, dat wil ik niet.
Ik wist niet dat vitara velgen pasten??? Volgens mij is dat niet goed?? :? Niet alleen kwa gewicht, maar alleen al pasmaat van de boutmaten (inch en cm) maar ook et waarde helemaal fout? Als je teveel naar buiten gaat met je wielhart gaan je lagers eraan!?
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: G20 250 S6

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 03:19

Als je velg TE ver naar buiten komt, wordt bij een 'naaf' lager het lager inderdaad verkeerd radiaal belast... Maar met een achteras heeft dit minder invloed, alleen worden de bouten, of tapeinden ook meer belast. Als je wielhart naar binnen gaat, komt de velg meer naar buiten.
Velgen worden altijd gecentreerd door de bouten of moeren en dragen daar ook op. Stel dat een velg goed lijkt te passen op de asnaaf, dan nog heb je misschien een paar tiende mm verschil (ruimte) Dit zou dan resulteren in een onbalans in het wiel als de bouten niet zouden centreren.
Dat zou wat zijn. Ook al zit er dus een centreerring in, uiteindelijk trek je met de bouten het wiel in het midden.
Een Vitara velg is prima, alleen puur uit praktisch oogpunt, zou ik persoonlijk voor een paar mooie stalen velgen gaan, als je je Van regelmatig vollaadt...
Maar hej... Alles kan stuk! Ook stalen wielen... ;) Het enige nadeel is dat ze zwaarder zijn.
Oh ja, als je een alu velg kromrijdt, kost het even wat meer om te maken dan een stalen, zeker als 't een collectors-item is ;)
Ik zal eerder letten op de belastbaarheid van de band en de hoogte daar van. Als je breder wil, worden meestal je banden ook lager ( smoelt beter ) maar dan vangen ze minder klappen op en krijgt de velg meer te verduren.

De 'loadcapacity' moet aan de binnenkant van de velg staan. De 5 of 6 gats velgen die er bestaan voor jouw Van, kunnen de last wel dragen, anders zat je al aan 8 gats naven en velgen... ( waarbij de 8 gats velg sterker zal zijn als een 5 gats.)

Kijk hier ff... Staan een paar leuke omrekentabellen in... ;)

stef
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

Bericht door stef » 30 jan 2010 11:42

Bedankt voor de reactie's!
Ik ga de boel is even uitzoeken als ik de tijd ervoor kan vinden. Inderdaad zouden stalen velgen ook volstaan, maar ik heb 't idee dat m'n van er 10 jaar jonger van wordt (smoelt) als ie een paar alu wielen krijgt.

En even of-topic: "knapestaart, hoe maak jij die actieve linkjes in je posts? Zoals van je motor, en klik hier enzo." :D

arnold82
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: dodge b250

Bericht door arnold82 » 30 jan 2010 11:48

als het goed is moeten de velgen van de dodge grote steek ook op een furd passsen

arnold
dodge b250 bj 92 globemaster mark 3
dodge b250 bj 85 custom

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 30 jan 2010 17:43

stef schreef:En even of-topic: "knapestaart, hoe maak jij die actieve linkjes in je posts? Zoals van je motor, en klik hier enzo." :D
je typt de adresnaam en zet daarvoor dus als volgt[url=adresnaam] HIER
Simpel en toch eenvoudig, niet? :)
Cor

knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: G20 250 S6

Bericht door knapestaart » 30 jan 2010 18:10

@Stef: citeer m'n post en lees de codes ;)
Zoals Cor al zei...

stef
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

Bericht door stef » 30 jan 2010 20:21

Nooit aan gedacht.... citeer de post.. :-s .......... soms is het zo makkelijk....... haha ](*,)
Ik ga het proberen, dan zet ik ook even m'n bromfiets in 't onderschrift

stef
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

Bericht door stef » 30 jan 2010 20:46

Wordt niks. De url is 1 meter te lang zegt ie..... :( :cry:

stef
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!

Bericht door stef » 30 jan 2010 21:06

En wat die pasrand van de naaf betreft, die is niet echt essentieel. Het wiel wordt gecentreerd door de conus van de bouten of moeren.
Het is natuurlijk wel lekker handig als de naaf redelijk centreerd, maar dat is alleen maar voor het opzetten van de velg op de naaf, dan komen de boutgaten al bijna uit .
Cor"
Dit las ik op de site die knapestaart mij stuurde;
Centre spigot size
This is a tricky one. The wheel bolts or studs are there to hold the wheel laterally on to the axle, but they're not really designed to take vertical load - ie. they're not designed to take the weight of the car. That's the job of the centre spigot - the part of the axle that sticks out and pokes through the hole in the middle of the wheel (blue in the image here). It's the load-bearing part of the axle and the wheel, as well as being the assembly that centres the wheel on the axle. For the most part, the centre spigot on aftermarket alloy wheels is much larger than that of the car you want to put them on to. When this happens, the best solution is a spigot locating ring (also called a hub-centric ring) which is essentially a steel or hard plastic doughnut designed to fit snugly on to your axle spigot and into the wheel spigot.

Het zal (misschien) wel niet essentieel zijn, maar zeker met veel gewicht is het toch wel verstandig als ik dit verhaal zo lees. Ik ga toch opzoek naar velgen die exact passen.

groet

Plaats reactie