dubbel lucht op een enkel lucht as ?

Alle vragen over banden, velgen en wat er nog meer bij komt kijken.
Plaats reactie
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

dubbel lucht op een enkel lucht as ?

Bericht door dree » 07 mar 2008 10:20

In "banden en velgen" staat een onderwerp over spoorverbreders. Ik hoef niet meer spoorbreedte, maar het lijkt me veiliger in geval van een klapband, en bij zware belasting (op vakantie, helemaal afgeladen) Kan iemand me zeggen of ik mijn enkele wielen kan vervangen door dubbele ? Zal afhangen van hoeveel ruimte ik nodig heb/beschikbaar heb.

Je ziet wel eens van die iveco-busjes met vrij kleine maar dubbele banden op de achteras. Heb ik daarvoor ook een zwaardere as nodig, met meer wielbouten ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

j-king
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy g20

Re: dubbel lucht op een enkel lucht as ?

Bericht door j-king » 07 mar 2008 19:40

weet niet hoe het bij een Ford is dat weet Cor wel
maar ik zou het zelf met de standaard as niet doen je wielen komen erg naar buiten waardoor er erg veel krachten vrij komen ook als je door de bocht moet.
een breder wiel wringt meer dan een smaller.
als je eens wist hoe je steekassen in het diff vast gezet zijn dan durf je haast niet meer te rijden.
ik heb het nu over een chevy G20 een G30 heeft zwaardere assen.

8)
suc6 Jaap
gelukkig van grijs naar camper

Globemaster b.j 1988

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 07 mar 2008 19:58

Gewoon niet aan beginnen Dree!
Je spoorbreedte wordt noodgedwongen veel groter, en de achteras constuctie is soortgelijk als de Chevy, zeker niet geschikt om ver naar buiten uit te bouwen.

In Amerika zijn er ombouwsets te koop, voor de Chevy, maar dat gaat dan wel om de G30, en het primaire doel is een grotere zijwaardse stabiliteit met veel passagiers.

Kost zelfs daar nog vele duizenden, en hier kan je de onderdelen gewoon niet krijgen.

Als je het primair doet om een klapband te voorkomen, investeer dan, tegen een fractie van de kosten, in een paar goede kwaliteits banden.
Ik denk niet dat je de amerikaanse maten hier kan kopen als "C" banden, zoals die hier op de busjes liggen, ik denk aan Transporter, Sprinter e.d.
Die 'C' banden hebben een veel groter draagvermogen, maar hebben dus ook hogere luchtdruk.
Let dan op dat jouw velgen die hogere luchtdruk wel mogen hebben!
Cor

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

Bericht door dree » 08 mar 2008 12:38

okee, dan blijf er beter vanaf. Ik begrijp dat het slechts zou kunnen als ik een zware as zou plaatsen , die daarvoor geschikt is.
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Che-v-8vanner
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Che-v-8vanner » 08 mar 2008 16:38

Hoi. :roll:

Idd, die amerikanen passen dubbellucht eigenlijk nooit toe onder een Van, alleen onder chassis/cabine's. Je hebt er idd een zwaardere as voor nodig, zoals die onder een F350 dually. Verder, zoals Cor al aangaf, met banden van een gangbaar merk en de juiste spanning loop je al weinig risico. Wil je, voor je gevoel, op zeker gaan, kies dan voor C (commercial) banden. Ik rijd al jaren op de Michelin Achilis en ben er uitermate tevreden over. Goede jaarrond band, hoge load index en geen slechte invloed op het rijcomfort. Ik heb verder niets met Michelin, dit is dus geen reclame, slechts een voorbeeld en mijn ervaring. Nog een voorbeeld? Ambulance's wegen uitrukkings klaar zo'n 4 ton, die doen het ook met enkellucht.
Keep On Vannin' : Paul
Chevy G20 '83 6.2D TH700R4

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Bericht door Vulcanwizzard » 27 dec 2008 12:12

Afbeelding
Afbeelding

Ziet er wel gaaf uit vind ik :wink: :-k
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

bo-duke
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: dodge b200

Bericht door bo-duke » 27 dec 2008 13:10

Het ziet er wel grappig uit maar ik denk dat je je met deze bus wel een beetje vergist.Ik schat zo in dat deze koets kompleet is overgezet op het chassis van een F350 super duty pick up zoals dit

Afbeelding

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 27 dec 2008 17:15

Dat zou kunnen Bo, maar hoeft niet; er zijn op het net [in de USA] uitvoerige discussies over de stabiliteit van de vans met enkel lucht achter, en meerde ombouwen naar een dually achteras.
Is op dit forum ook al eerder aan de orde gekomen, een jaar of 2 geleden denk ik.

Maar je kan ook wel gelijk hebben, omdat ook op de foto duidelijk is dat de vooras ook de dually rims heeft zitten, dus dat vereist dan ook een andere of aangepaste vooras.

Cor

bo-duke
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: dodge b200

Bericht door bo-duke » 27 dec 2008 17:58

Ik weet het,die discussies zijn al jaren aan de gang en ook over de 15 passenger Vans met nog één hele bank achter de achteras en alle banken aan de linkerkant en dus klapbanden en onverklaarbare ongelukken :wink: Maar deze Van ziet er zo kant en klaar uit dus vandaar dat ik vermoed dat deze zo is overgezet op misschien een schade pickup.

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Vulcanwizzard » 29 dec 2008 00:29

Hi, Ik heb de foto's ook ergens van een pagina over vans en trucks. Ik weet de achtergrond dus ook niet. Er stonden ook vans op op een F650 base! Daar heb ik ook fotoos van?!! Machtig mooi spul, maar dat krijg je hier niet eens de weg op denk ik??
maar het ziet er wel cool uit vind ik!! 8)
Andre

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Vulcanwizzard » 29 dec 2008 00:47

Afbeelding

Afbeelding

Hier wordt ik nou stil van :shock:

Plaats reactie