u bolds en verhogings blokjes vervangen.

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
saenskoekie
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Forde150

u bolds en verhogings blokjes vervangen.

Bericht door saenskoekie » 31 mar 2012 10:03

ik heb vorige week mijn blokjes vervangen deze waren van aluminium en na het bleek dat mijn achteras los zat.
ik vond mijn bus erg kwispelen en ja hoor mijn dif kon wat kantelen. #-o
ik heb toen meteen 2 rvs blokken van 30 mm bij 120x60 gemaakt en toen bleek dat 3 van de 4 ubolds braken bij het lostrekken had ik een probleem.
ik heb toen meteen 4 nieuwe gemaakt van 46(hardheid) staal gemaakt 12mm dik.en alles gemonteerd na wat pas en meet en draaiwerk.
hij is weer stabiel en stevig (pffff)maar nadat alles los was was ik wel geschrokken hoe erg het boeltje was ingesleten.
dus de moraal van dit verhaal nooit meer alu verhogings blokjes nemen staal of rvs.
p.s. de verhogings blokjes waren ooit door een vorige eigenaar gemonteerd en waren originele blokjes dus meer alumoeheid zal maar zeggen.
ik zal ff kijken om er even foto's van te maken en te plaatsen. :-"
Smal name big car
Ford ka 1.3 1992
Ford E150 Econoline 1992

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Re: u bolds en verhogings blokjes vervangen.

Bericht door Vulcanwizzard » 08 apr 2012 21:51

ja daar ben ik erg benieuwd naar?? verhogings blokjes??
die wil ik ook!! :-k
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 24 dec 2012 00:17

Beetje mosterd na de maaltijd, maar goed. Ik heb deze zomer ook blokken geplaatst (tussen chassis en verenpakket) en en passant ook nog een extra bladveer (zo'n kit die je er zo bij schroeft). Die verhogingsblokken heb ik gekocht bij Tyra en die zijn verkrijgbaar in allerlei hoogtes. Ik heb tot nu toe niet meer gekeken hoe het er nu bij staat maar ik voel ook geen gezwabber of gewiebel. Maar inderdaad moet ik ook zeggen dat het materiaal mij wat onvolwaardig voorkwam. Die blokken wegen niks, ze zijn ook niet massief dus je kunt je bijna niet voorstellen dat je het gewicht van je halve VAN hierop kan laten rusten. Voor m'n gevoel zou ik ook liever RVS blokken er tussen zetten maar deze alu-dingen zijn er wel speciaal voor gemaakt. Misschien dat de materiaaleisen voor dit soort dingen in Amerika iets anders zijn. Voor de extra bladveren geld namelijk hetzelfde. Het materiaal van de veer zelf ziet er wel solide uit, maar de beugeltjes en de boutjes en moertjes waarmee de boel om de bestaande veer wordt getrokken is gewoon standaard verzinkt spul van de Gamma zullen we maar zeggen. Als ik dan kijk naar hoe dat hele veren pakket de achterkant van de auto draagt geeft mij dat ook niet bepaald een gevoel van veiligheid: strikt genomen wordt de hele carrosserie aan de achterkant met de achteras verbonden met 4 bouten en moeren aan voor en achterzijde van het bladveerpakket. De achteras zit alleen maar aan het bladverenpakket vast. Dat betekent dat alle zijdelingse krachten (bij het nemen van bochten) moet worden opgevangen door die ene bladveer die verbonden is aan die bouten. Ik wordt er toch niet goed van als ik er aan denk wat er kan gebeuren als ik vol beladen een bocht in zeil en zo'n bladveer breekt af. Want breekt er een kant, dan gaan ze allemaal..................!

Groeten, Guus

ps. Ik heb sinds ik me dit heb gerealiseerd mijn rijstijl in de bocht wel enigszins aangepast.
ps. Ik zal nog eens uitrekenen hoeveel torsiekracht die bladveren te verduren krijgen bv. op een gemiddeld klaverblad. Ik ben bang dat ik dat helemaal niet wil weten. :(
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

chevy35
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy van

Bericht door chevy35 » 26 dec 2012 00:44

alluminium 7075 gebruiken dan .
is hoogwaardig vliegtuig alluminium.
chevy van camper
5.7tbi 1993
lpg.

Plaats reactie