Olie tussen blok en bak

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Gebruikersavatar
robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 nov 2010 00:04
Ik rij een: Ford
Locatie: Waspik

Olie tussen blok en bak

Bericht door robboons » 03 sep 2011 21:31

Omdat hij dinsdag gekeurd gaat worden, leek het me handig ook nog even een ritje te maken om te tanken.
Toen ik daar weg reed, na het tanken, zag ik in de spiegel wel wat olie liggen.
Bij me thuis aangekomen, leek het me wel handig er iets onder te leggen. Dit doe ik ook bij de stalling.
Kortom ik weet dat er wat olie uitkomt, maar het lijkt nu dus ook meer te zijn, wanneer wat verder gereden te hebben.
Even voor de duidelijkheid, ik kom meestal niet verder van stalling tot huis (500m) en soms rondje dorp, aangezien ik nog aan het opknappen ben. En dit staat ook op mijn lijstje van TO DO.

Ik vind de lokatie waar de olie uitkomt ook niet echt veel belovend.
Het lijkt bij het vliegwiel (misschien andere term) te komen.
Zie hierbij wat foto's van de lokatie waar de olie eruit druppelt.

Afbeelding
De dikke buis aan linkerzijde is de uitlaat.
Zoals je ziet is het bescherm kapje/plaatje eraf, om te kijken wat erachter zat.

Afbeelding
misschien wat lastig te zien, maar nu dus zonder klepje en zicht op vliegwiel (misschien andere term).

Afbeelding
Hier het klepje wat ik schoon heb gemaakt.
Het lijkt er ook op, dat het ook bedoeld is, dat overbodige olie eruit kan druppelen, dmv dat gootje in het midden onderin.

Ik heb al een jaar geen olie in de bak gedaan, vorige maand heb ik nog gekeken en zat hij nog vol. Kan het zijn dat dit probleem (dus misschien geen) door te veel olie in de bak?
En dat het op deze manier de overtollige olie eruit gegooid wordt?

Wat me ook opvalt, is wanneer ik heb verander van GEAR, de Van een schok krijgt. Alsof je bij een brommer de koppeling niet goed genoeg inknijpt bij het in zijn 1 zetten. Kan dit er ook mee te maken hebben, of is dit niet echt een probleem of een ander?

Ik hoor het graag weer.
Groeten,
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door Cor » 03 sep 2011 22:07

Als er teveel olie in de bak zit, dan komt het er daar niet uit, maar uit het overloop pijpje, dat ergens bovenop de bak zit.
KAN natuurlijk wel, als de front seal eruit ligt, maar dan lekt hij ook als er voldoende olie in zit.
Probeer uit te vinden wat voor olie het is: motorolie is gelig en wordt op den duur zwart, transmissie vloeistof is rood, en kan bruin worden, en dan stinkt het verbrand.

Motorolie komt aan de voorkant van de starterkrans weg, en transmissievloeistof komt meestal via de bellhousing naar buiten gedruppeld.
Even verder zoeken dus.
Cor

Gebruikersavatar
robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 nov 2010 00:04
Ik rij een: Ford
Locatie: Waspik

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door robboons » 03 sep 2011 23:08

Dan lijkt het motor olie, de olie die ik opving was zwart van kleur.
Maar het komt wel uit dat gedeelte wat ik op de foto laat zien.
Ik zal morgen dubbelchecken van de kleur olie en geur, maar dit wordt dus een grote uitdaging...
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door Cor » 03 sep 2011 23:14

Dan is dat dus je achterste krukas lagerseal :-k
Cor

Gebruikersavatar
robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 nov 2010 00:04
Ik rij een: Ford
Locatie: Waspik

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door robboons » 03 sep 2011 23:25

Bedankt Cor voor je antwoorden. Dit is dus mooi klote...dit is dus niet zomaar verholpen...:(
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door franky » 04 sep 2011 10:06

ken ook je carter pakking zijn !!!, maar het meeste waarschijnlijk is je lagerseal zoal cor al vertelde, hiervoor moet je cartenpan eronderuit dat is te doen alleen zal je je motorblok op moeten krikken, hebt het laast nog bij de c10 gedaan, dus motersteunen los, blok opkrikken en carterpan eronder uit.
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

franky
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2530
Lid geworden op: 26 dec 2009 04:36
Ik rij een: chevy G20
Locatie: nieuwegein

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door franky » 04 sep 2011 10:06

oeps zie net dat het een ford is en ehhhh kweenie hoe dit bij een ford zit ????
chevy van G20 1984-chevy van G20 1987-chevy pickup 3100 1950-chevy g10 1965
citroen 2cv-VW lupo 3L 2006-VW golf E 2018
harly shovelhead 1979

http://www.facebook.com/frank.vandenberg.585

Gebruikersavatar
robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 nov 2010 00:04
Ik rij een: Ford
Locatie: Waspik

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door robboons » 04 sep 2011 11:34

Toch bedankt Franky, voor het meedenken.

Als iemand nog tips heeft, altijd welkom, beter te veel info dan te weinig.
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

Gebruikersavatar
knapestaart
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 6442
Lid geworden op: 12 aug 2009 19:15
Ik rij een: G20 250 S6
Locatie: Zaandam

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door knapestaart » 08 sep 2011 18:26

Het kan ook je klepdekselpakking zijn....

Gebruikersavatar
robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 nov 2010 00:04
Ik rij een: Ford
Locatie: Waspik

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door robboons » 08 sep 2011 18:53

Ja kan indd. Die staat wel op t lijstje van todo.. Helaas is dit lijstje ook door de afkeuring alleen maar langer geworden...dit is een topic apart. Oh wat ben ik pissst op de oude eigenaar...en ja natuurlijk had ik wat meer zelf moeten checken, maar een APK keuring zou toch genoeg moeten zeggen. Er was geen een aantekening. Ik heb dit jaar 75km gereden en daarvan 60km van de koop naar huis. Deze punten zijn niet in dit jaar gebeurd.
Wordt vervolgd.. Ik zit nu lekker op Tarifa (Spanje) voor een windsurfvakantie ;). Even ontspannen.
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door dree » 15 sep 2011 11:51

Hoi daar ,

is idd je achterste krukas seal. In de oudere 302 (5.0 liter) motoren zat nopg een tweedelige keerring, dat zal hier wel al een ééndelige keerring zijn. Dat kun je zien door je carter er af te halen. Dat heeft iemand al eens gedaan, want er zit nog blauwe siliconenpakking aan de carterpan. Of iemand heeft geprobeerd de lekkage op te lossen door er gewoon siliconen RTV tegenaan te kwakken...

Als je de carterpan er af haalt, monteer die dan terug met de nieuwe voorgevormde rubber pakking. Uit één stuk, Die sluit beter af.
Als je dan tot de conclusie komt dat het een keerring uit één stuk is, dan moet de bak los van het blok:
- aandrijfas los,
- stangetjes en leidingen van bak los,
- blok en bak licht achterover kantelen (bak ietsje laten zakken- fan aan de voorkant er af halen)
- bak losschroeven van blok (6 bouten, weinig ruimte)
- bak tijdelijk ondersteunen (kilo of 70 !!)
- bak naar achter schuiven terwijl blok ondersteund is.
- koppelomvormer er af
- vliegwiel er af
- keerring vervangen
- evt ook gelijk de keerring voorin de bak vervangen
- alles terug in elkaar zetten

Jezelf een schouderklopje geven ! =D>
Dit kun je eigenlijk niet zonder brug/smeerput en niet zonder hulp.

Veel succes !

PS: wat is de km stand ? Laatste grote beurt ? Wat heb je er zelf aan gedaan, qua onderhoud motor ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 nov 2010 00:04
Ik rij een: Ford
Locatie: Waspik

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door robboons » 15 sep 2011 14:26

Beste Dree,
Bedankt voor je tips en stappenplan.
Dit klinkt indd als een hele onderneming. Ik moet even kijken hoe en wanneer ik dit ga doen.
Nog wel een vraag: Is er nog speciaal gereedschap voor nodig?
Ik heb wel een set met doppen voor de inches.
Bedankt.
Groeten,
Rob
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door dree » 16 sep 2011 09:26

Nee,

echt speciaal gereedschap heb je niet nodig, wel een goeie engelse doppenset, voor de bouten van het vliegwiel en de koppelomvormer. De rest is bijna allemaal metrisch.

Wel voorzichting werken, want blok en bak zijn loeizwaar !

Verder nodig:
- een carterpakking,
- vloeibare pakking op de scherpe hoeken,
- keerringen (achterkant blok, voorkant bak)
- en wat ze noemen 'elbow grease' (bloed, zweet en tranen)
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1930
Lid geworden op: 07 nov 2010 00:04
Ik rij een: Ford
Locatie: Waspik

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door robboons » 16 sep 2011 09:39

Thanks, gaan we eens een keer inplannen...
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 5054
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:37
Ik rij een: scooter
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: Olie tussen blok en bak

Bericht door Vulcanwizzard » 21 sep 2011 22:16

robboons schreef:
Wat me ook opvalt, is wanneer ik heb verander van GEAR, de Van een schok krijgt. Alsof je bij een brommer de koppeling niet goed genoeg inknijpt bij het in zijn 1 zetten. Kan dit er ook mee te maken hebben, of is dit niet echt een probleem of een ander?

Ik hoor het graag weer.
Groeten,

Dit had ik ook maar na het (laten) vervangen van de filters en olie in de bak is dat helemaal over en schakeld hij weer helemaal soepel? Dat zal vast wel ff geleden zijn dat dat gedaan is?? :-k
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

Plaats reactie