Re: motorrevisie

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Stigter
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC Savana

Bericht door Stigter » 29 jul 2014 00:32

dree schreef:Toen maar weer op de oude manier met een jumper op de stekker. codes 54, 2 en 1.... Daarom wilde ik een OBD scanner, omdat ik de codes niet goed kan ontcijferen. codes 2 en 1 bestaan niet, maar de tussen pauze is te lang voor code 21. Hoe dan ook , geen bruikbare code die op een defect wijst.

wordt vervolgd...

Misschien heb je hier iets aan het uitlezen gewoon nog een paar keer doen.
Wat ik deed was gewoon de cijfers opschrijven zonder te proberen daar gelijk een code van te maken zeg maar. Je hebt ook een code voor de overgang van testfase sensors naar opgeslagen codes in het geheugen van de computer.

Zal mij niet verbazen als je daardoor in verwarring wordt gebracht. Gewoon nog een paar keer uitlezen en de uitkomst vergelijken.

Kijk ook even naar de drie digits code 542 (mijn Ford had namelijk drie digits) gelet op je eerdere vraag betreffende het schakelschema met gas. Je hebt iets gewijzigd als ik het goed begrijp en daardoor staat je brandstofpomp gelijktijdig open met gas bij het starten?

Codes: http://www.troublecodes.net/ford/

54 is Intake Air Temperature (IAT) or Vane Air Temperature (VAT) signal high – IAT VAT

542 is Fuel pump open, bad ground or always on – - Power / Fuel Pump Circuits
Groet Arnold

GMC Savana 1997 5,7 Ltr vortec V8 LPG OHG X-1 verdamper en Impco 300A mixer

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

Bericht door dree » 29 jul 2014 10:21

Heel goeie tip Stigter !

de Van zit op een kantelpunt van OBDI en OBDII.
het chassis is van 93, maar het lijkt dat sommige elektronische componenten van 94 zijn. Zoals de TFI-module.

Hoe dan ook, ik heb me nooit bedacht dat er ook 3-digit troublecodes bestaan !
Dat zou wel de rare pauzes verklaren, bijvoorbeeld een pauze na het 3e getal, in plaats van na de 2e of de 4e.

Het Haynes werkboek noemt ook geen 3 digit codes, maar dan boek heeft me al vaker een andere richting op gestuurd dan waar ik wil zijn ](*,) ](*,)
Chilton is volgens mij beter, als ik soms de scans en schema's uit die boeken voorbij zie komen zijn die beter uitgewerkt.
Heel vermoeiend vind ik ook steeds die waarschuwingen aan he begin van elk artikel. Het boek zou half zo dik zijn zonder alle tekst met "secure the vehicle safely on jackstands". :-" jajajaja !

542 zou wel te verklaren zijn, want ik tak idd af van de fuel relay, zowel voor lpg als benzine. zo gebruik ik de veiligheid van het systeem zelf.

Dank je wel, ik ga ermee aan de slag !
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Stigter
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC Savana

Re: Re: motorrevisie

Bericht door Stigter » 29 jul 2014 12:12

Ik had wel een haynesboek met drie digit codes.

Laat even weten wat je uitleest, code 11 is een overgangscode van hardcodes naar softcodes.

Dan moet je bij drie digits dus uitlezen 542.......11......... en 542.......11......... als er slechts een foutcode is in dit geval 542 en er zijn geen hardcodes. (Key On Engine Off)
Dat klopt ook want je rijd er nog niet mee dus storingen welke zich hebben voorgedaan tijdens het rijden staan ook niet in het geheugen.
Groet Arnold

GMC Savana 1997 5,7 Ltr vortec V8 LPG OHG X-1 verdamper en Impco 300A mixer

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 12 aug 2014 20:40

Ik ben nog niet veel verder geraakt, ook weinig aan gedaan.. tis vakantie tenslotte !

Toch vandaag en gisteren nog eens over nagedacht en gegoogled. Benzine tank leeggepompt en nieuwe benzine in gedaan.
Zowaar een paar ontstekingen op benzine. Het lijkt alsof er maar een paar injectoren benizne geven.
Alle injectoren hebben een plus op d erode draad van de injector, met contact aan.
Dus dan zou het nog kunnen dat sommige van de computer geen ground krijgen. Ik ga morgen nog eens de 2e draad van de injector, de niet-rode draad aan massa leggen.
Dan zou ik klikjes van 4 injectoren moeten horen.

En bij het leegpompen vond ik het straaltje dat er uit kwam maar matig... zou kunnen dat de druk hoog is maar het volume weinig.
Het zou ook kunnen dat de pomp versleten is of dat het bezine filter verstopt zit. Geen idee of ik die al eens heb vervangen.

Op de brandstofrail zit een ventiel met dezelfde maat als een auto-ventiel. De druk zou 30-50PSI moeten zijn, maar ik kan niks meten. Waarschijnlijk zit het ventiel-pinnetje dieper dan bij een autoventiel, en gaat die niet open als ik de autobandendrukmeter er op zet.
Morgen of zo eens kijken of ik een verloopje kan maken om de druk op de rail goed te meten.

Iemand nog tips ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.

Kristof
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: Vandura

Bericht door Kristof » 13 aug 2014 23:02

Heb je nieuwe injectoren gestoken of de oude herbruikt? als je de oude nog hebt is de kans groot dat ze verstopt zitten.. het best zou zijn om een pressure gauge te installeren aan de toevoer van de benzine dan weet je of de pomp het nog goed doet. Filter mag je best wel vervangen na 3 jaar kost maar een paar eurotjes.. En uit ervaring.. oude benzine is het slechtste dat er is, uw leidingen gaan van binnen rotten, tank gaat roesten waar geen benzine zit (dus bovenste delen van de tank) en alles oxideert.. Als het allemaal nog origineel is zou ik zelfs een clear tube fuel filter tussen zetten dan kan je best zien hoeveel rotzooi er ineens meekomt met de benzine. Uw fuel rails kunnen ook al geoxideerd zijn

maurice 1971
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy van

Bericht door maurice 1971 » 16 aug 2014 00:37

gaaf hoor dat je allemaal kan . wou dat ik mijn blok bij je kon brengen :D . dat je motor maar lang mag mee gaan . mvg
maurice,
trotse eigennaar van Chevrolet Chevy Van g20 getunned, Harley Davidson Dijna FXDWG (custum), Suzuki GSX 750 es, Suzuki 1100F, heeft als hobby sleutelen aan motoren en nu ook aan mijn Chevy

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 05 sep 2014 13:57

ik was druk met andr werk, daarom even geen posts.

Ondertussen voor een paar tientjes een fuelpressure gauge gekocht via ebay.
De druk komt maar tot 15 Psi. Gemeten net na de pomp.
15 Psi is de helft van het vereiste, en de druk valt direct weg als de pomp stopt. Dus waarschijnlijk pomp versleten.

Oude benzine en vuil en verstopte injectoren zou allemaal kunnen. Ik heb gisteren een filter en nieuwe pomp besteld.
Maar weet je de prijs van nieuwe of rebuild injectoren ??? :o :o :o

(ik heb de gele met grijze onderkant nodig)

Maar mocht het niet lukken, dan is dat inderdaad een optie, om de injectoren te vervangen :( :(

robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Ford

Bericht door robboons » 05 sep 2014 14:23

Hey Dree,
Ik heb nog een benzine pomp liggen, mocht je snel dit willen uitsluiten, kan je hem wel lenen of overnemen.
Ik heb mijn injectoren toen ook gelijk vervangen, omdat ik ze uberhaupt niet geheel mooi van de rails afkreeg.
De mijne komen ook bij Ebay vandaan en heb volgens mij dezelfde besteld destijds.

Heb je de poellietrekker nog nodig die je van me hebt geleend? Ik heb hem misschien zelf ook weer nodig.
Om te zorgen dat mijn multibelt goed uitgelijnd wordt.

Hopelijk krijg je hem snel gestart.
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine
Mercedes Benz 350C Estate - 2015 - 280pk op benzine en beetje electra
Ford Feest - 2011 - 1.4 Titanium, 82pk op benzine

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 09 sep 2014 15:18

Ja en nee, ik bedoel bedankt voor het aanbieden van je pomp maar ik heb er net ééntje besteld bj rockauto. Natuurlijk eerst een uur of twee puzzelens hoe ik 30 euro op verzendkosten kan besparen, maar uiteindelijk alles van één depot gevonden. En nog wat 'wil-ik-hebben'dingetjes laten liggen omdat dat inderdaad NIET van hetzelfde depot te krijgen was. :(

Maar goed , ik heb vorige week dus een pomp en een filter besteld. Nog geen injectoren. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze allemaal lek of verstopt zijn (maar zou kunnen).
Dat geld voor injectoren hou ik graag nog even in me zak en het werk om de rail los te maken, de manifold er af en alles weer monteren heb ik geen tijd en zin in.

Toch betwijfel ik if het de druk is, want ook een beetje druk moet toch wat benzine door de spuiters jagen.....

Je poelitrekker krijg je natuurlijk direct terug !
Die heb ik al veel te lang mogen gebruiken (niet gedaan, eventjes maar).
Ik heb de stuurpomppoelie gebruikt om de poelie gelijk te trekken met de as, echt uitlijnen heb ik nog niet kunnen doen of testen, want de motor draait nog niet.

Maar dat is mijn probleem en daar ga ik natuurlijk niet jouw probleem van maken. Ik zet het voor vanavond in me agenda.

Hoe is het nu met de jouwe, rij je er nu dagelijks mee ?

Het enige wat ik nog kan bedenken voor de mijne is dat van beide distibuteurs de nokkenassensor kapot is. De hall-sensor.
Want een krukassensor zit er niet op.

nou ja, over een weekje zal de pomp binnen zijn....

robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door robboons » 09 sep 2014 15:45

Ow prima, als je de poellie nog even nodig hebt, ik heb er niet echt heel direct haast bij. Het is voor mij ook puur nalopen om de multibelt te fine tunen en nalopen, maar na weer een kleine 100km te hebben gereden, lijkt alles netjes in te slijten. Ook gelijk dus antwoord op je andere vraag. hij rijdt weer. De bus was 1,5 week geleden op vrijdag terug gekomen van het transport vanaf Frankrijk. Zaterdag gelijk de multibelt spanner vervangen (1 bout) en daarna nog meeste geklooi met multibelt erop leggen. Totaal 20min verder en daarna starten en lopen. Kortom hij rijdt weer. :). Het is niet mijn dialy driver, ben er vorige week nog wel mee naar mijn werk gereden.

Ik heb nog wel mijn twijfels over mijn 2 slangen die van manifold naar de imcpo mixer gaan. Deze zijn toch wat dun en door beweging/trilling, slijtage, dus deze wil ik nog wel gaan vervangen.
Hoe heb jij dat gedaan? of ga je dit doen?

Over jou probleem: Ik heb een interessant plaatje gezien betreft onstekking en timing, kan dit misschien ermee te maken hebben?
Zie hier:
Afbeelding

Wat je zegt als je wat bezine binnen krijgt zou hij opzich wel meer geluid moeten maken of gedeeltelijk aanslaan.
Maar als je nokkenassensor kapot is, wat zou er dan uberhaupt moeten gebeuren, ik heb niet zo'n sensor op mijn blok zitten.

Succes en hopelijk snel de pomp binnen.
Laat het weten,
Rob
Ford E-150 - 1988 - V8 5.8L, 300pk - IMPCO LPG nu met 1x 70 liter tank en op benzine

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 09 sep 2014 16:53

jawel toch (?), dat zijn de draadjes die in je distibuteurhuis gaan. Daaraan zit een magneetsensor, en die 'ziet' de openingen in de krans die onder de rotor zit. Die openingen geven de positie van de nokkenas en krukas door aan de ECU, voor het ontstekingsstijdstip. Maar niet direct, eerst passeren de pulsen de module die bij jou onderaan de distributeurhuis hangt (TFI-module),. Je weet wel, waardoor de motor in het begin niet wilde starten !

Die module doet, wat vroeger de vaccuum vervroeger deed, maar nu electronisch. Blijkbaar werkt dat ding in serie, waardoor er geen (tijdige) puls meer bij de ECU komt, waardoor er geen (tijdige) ontsteking is.

robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door robboons » 09 sep 2014 17:06

Sorry, maar bij mij geen draadjes die distr, huis in gaan. Heb alleen een kap erop en that's it. Zover ik weet heb ik geen kabel over ;).
En alles werkt.
Rob

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 09 sep 2014 17:43

maar je hebt wel een module erop zitten.... hmmmmm, dus toch weer net iets anders dan bij mij.

Zeg, maar PB me je adresgegevens eventjes, dan stuur ik je poelitrekker terug.

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 20 sep 2014 17:28

Ha ! Doorbraak,

Vandaag en gisteren nog eens de boel nagelopen,
vonk: ja, bij bougie.
timing: verdeler 180 gedraaid en backfire op startspray, verder niks. Dus verdeler weer teruggezet.
massa op TFI-module: weer terug gemonteerd op spatbord, achter de accu.
benzine pomp is nieuw.
druk gemeten op rail: bijna niks, loopt een beetje op, maar gelijk weer terug naar nul.
Dus 'gewoon' te weinig of geen benzine....

Maar nu ? toch maar weer opnieuw beginnen bij pomp en de druk meten vanaf daar.

In elk geval een oorzaak gevonden. Da's al heel wat.

robboons
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door robboons » 20 sep 2014 19:58

Balen en wat vreemd. Heb je ook een pomp in de tank? Bij mij deed die het niet, maar wilde er wel mee starten, alleen smoorde hij wat. Misschien de leiding nalopen, of misschien de aanvoer en afvoer omgewisseld.
Succes in iedersgeval.
Gr rob
Rob

Plaats reactie