Re: motorrevisie

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Bericht
Auteur
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

#1 Bericht door dree » 22 aug 2011 10:10

Zo ! ik ben begonnen met de ruilmotor te gaan reviseren. Ik heb een econoline met een chsssis uit 1993, maar met een motor uit 1987. Daaraan heb ik inmiddels de distr. ketting, de waterpomp en de dynamo vervangen, dus die gaan mee naar de te reviseren motor. Er zat ook nog een air system op en dat gaat er af. Ga nu voor het uitboren van de cilinders, het vervangen van de koppen indien nodig en het controleren van de lagers van de krukas. Daarvoor komt er dus een revisieset met zuigers, en een comp,lete pakking en keerring-revisieset.

Ik laat eerst een paar leuke fotos zien voordat ik jullie vragen ga stellen:

Zo zag de motor eruit voordat ik begonnen ben. Eerst maar alles gelabeld, om later alles makkelijker in elkaar te zetten.
Afbeelding

Eerst de dynamo, airco en luchtpomp er afgehaald:
Afbeelding

Afbeelding

ik weet niet hoe dat heet, maar van de manifold heb je twee delen; het bovenste deel waarin de inkomnde lucht gesplitst wordt naar 8 inlaten en het onderste deel, waarin de lucht wordt verdeeld naar de linker en rechter bank.
Afbeelding

Hier zie ik geen zeep, dus geen lekkage via de klepstoterstangen.
Afbeelding

Onderzijde van de onderste helft van de manifold, flink zwart, maar dat zal wel olie uit de LPG zijn
Afbeelding

De motor van opzij gezien, niet zo'n intersessante foto eigenlijk.
Afbeelding

Fotootje van de voorzijde, de waterpomp en carterpan zitte er nog op, dus er zit nog water en olie in de motor. Dat moet er nog uit natuurlijk !
Vooraan zie je de rode draad van de stationair regelaar naar de kabelboom. Geen idee wat ze daarmee bedoeld hebben...
Afbeelding

Kleppendeksel aan de binnenzijde, hradstikke schoon, want helemaal vol met zeep......
Afbeelding

Afbeelding

En nu eindelijk bij de cilinderkop, ik heb de kop er al af , maar nog geen fotos gemaakt.
Afbeelding

Kunnen jullie me eens uitleggen waar ik op moet letten als ik de cilinderkop er af heb ? Hoe beoordeel je de staat van de kop en kleppen ? Of zijn de marges van afwijkingen zo klein dat je ze niet zonder meet appratuur kunt herkennen?
Speling rond de klepstang/-steel is al niet te zien, maar dan zou ik de klepveren er af moeten krijgen en dat gaat niet zonder speciale tang ? Of weten jullie een trucje ?

De motor staat al een poosje stil blijkbaar , want de cilinderwand is al aan het roesten. Moet dus sowieso uitgeboord worden. Ik zie op internet cilinderkoppen van 224 dollar. dat is een mooi prijsje lijkt me.http://www.rebuilt-auto-engines.com/cgi ... 0322797.ba

Olie en water zitten er nog in, dat moet eruit en dan ga ik de bak eraf schroeven en het blok ondersteboven hangen voor inspectie van de krukas.

Nu staat het blok op de motorsteunen, maar hoe draai ik het blok om om aan de onderzijde te werken ?

@Cor: wil je mijn eerst post verwijderen ? gedaan
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Douwe Rijks
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy G20
Contacteer:

#2 Bericht door Douwe Rijks » 22 aug 2011 12:11

dree schreef:Kunnen jullie me eens uitleggen waar ik op moet letten als ik de cilinderkop er af heb ?
Begrijp ik goed dat je eigenlijk geen idee hebt waar je mee bezig bent?

Ik wil niet lullig doen , maar ruim eerst je garage eens op, en zorg dat allees goed schoon is.
Ieder onderdeel dat je los maakt en verwijderd maak je ook eerst schoon.
bij het het verwijderen van de koppen goed naar de pakkingen kijken misschien hebben ze wel lekkage vertoond.
wat betreft de kleppen
nie goed. Afbeelding
ook nie goed Afbeelding

Kijk op de klep goed afdicht
Afbeelding

Misschien ben is soms kort door de bocht. , maar ik kan namelijk niet werken in een dikke bende. O:)

hee succes met je project.
Met Vr. Gr.

Douwe Rijks

1985 CHEVROLET G20 VAN 5.0L 305 cubic inch V8 4BBL

Afbeelding

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#3 Bericht door dree » 22 aug 2011 14:24

Ja klopt, het is er een grote bende. Ik heb de neiging aan iets te beginnen en aan iets te beginnen en aan ....
Alleen het afmaken en opruimen is wel eens lastig.

En Ja klopt, ik weet er niks van ! ik doe maar wat, en meestal kom ik daar goed mee weg ! Vaak een kwestie van je goed inleven en inlezen, op je gemak werken en logisch nadenken.

Nu ben ik dus begonnen en heb geen haast. Het is eigenlijk een klus voor de winter, maar dan is zo'n gietijzeren blok wel heel koud aan je vingers !

Dus daarom nu alles uit elkaar gehaald voor inspectie, zodat ik me kan bedenken hoe ik alles aanpak.
Ik weet niet alles, maar inmiddels al heel wat van de motor die erin ligt en dus ook van de motor die er naast staat. (deze dus)

Ik weet alleen niet waar ik op moet letten als ik slijtage wil bepalen. De kleppen op jou foto's...duhh, die zien er niet goed uit. Zo erg is het gelukkig niet, maar 1 cilnderkop ziet er anders uit dan de andere drie van de rechterbank.
De pakking heeft niet zichtbaar gelekt, maar toch olie/water in kleppendeksel. Of zou dat allemaal condenswater zijn van korte stukjes te rijden ?

Zoals gezegd, meer foto's volgen.

En hoe kan ik aan de onderkant van een blok werken, zonder op me rug te gaan liggen ?

Oja, je foto van twee kleppen is leuk, maar hoe haal je zo klep er uit zonder speciale compressietang ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.

Douwe Rijks
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

#4 Bericht door Douwe Rijks » 22 aug 2011 14:56

Ja condens kan een veroorzaker zijn , maar maak een een foto van beide koppen zodat het verschil te zien is.
Met Vr. Gr.

Douwe Rijks

Afbeelding

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

#5 Bericht door Cor » 22 aug 2011 20:09

Oja, je foto van twee kleppen is leuk, maar hoe haal je zo klep er uit zonder speciale compressietang ?
Met moeite..

of koop /huur/ leen er een

Cor

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#6 Bericht door dree » 23 aug 2011 11:47

Heb ik net fotos gemaakt, zegt douwe rijks weer iets zinnigs ! beide koppn er af halen. Dat kost weer wat tijd, dus voor nu alleen de kopfotos van de rechterbank: verschillende aanzichten, met verschillende belichting. De pakking moest ik laten zitten, want daaraan zou je kunnen zien of de pakking lek was. Ik zie geen sporen van lekkage, maar ik hoor graag jullie mening. Oja, de kop ligt gelijk met de cilinders dus de cilinder links is gelijk aan cilinderkop links, enz.:

De cilinder links op de foto is wel wat donkerder dan de anderen, maar niet zo extreem als op de foto lijkt.
de zuiger links op de fotos is wel net zo zwart als op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een zelfgemaakte tool voor de klepveren heb ik inmiddels ook gevonden !

Afbeelding

of: http://viertakt.messageboard.nl/forum/v ... =8&t=18210

Douwe Rijks
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Contacteer:

Re: Re: motorrevisie

#7 Bericht door Douwe Rijks » 23 aug 2011 12:34

als de roest er niet te diep in zit is het niet zo'n probleem.

Afbeelding

wat betreft de linker cilinder die heeft veel olie gezopen, water of brandstof.

Rookt van ook?
( zware van nelle)

ja ja welke kleur.
Met Vr. Gr.

Douwe Rijks

Afbeelding

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#8 Bericht door dree » 24 aug 2011 08:48

Of de motor rookte weet ik niet, ik heb het blok nooit draaiend gezien. Gewoon op goed geluk gekocht voor 300 euro, met bak. Ik dacht daar kan ik nooit slechter van worden. Maar nu ik ook de linker kop eraf heb geschroefd, twijfel ik daarover. Op de fotos zie je dat de kop er wel eens af geweest is, en heel grappig, dat je dan geen vloeibare pakking moet gebruiken !

Ook hier zie je dat de achterste cilinder zwart is. net als de andere kop, daar was ook de achterste zwart. Deze cilinders hebben geen roest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC 2500

#9 Bericht door Paultjuh » 24 aug 2011 11:55

dree schreef:Speling rond de klepstang/-steel is al niet te zien, maar dan zou ik de klepveren er af moeten krijgen en dat gaat niet zonder speciale tang ? Of weten jullie een trucje ?
Dit zal alleen te meten zijn, aangezien de marges zo ontzettend klein zijn (klepgeleiders), of de kleppen goed sluiten is wel gewoon te meten met de kleppen erop. Even langs een motorrevisie bedrijf, of ze dat even snel kunnen doen, dat is zo gebeurd (alleen de sluiting van de kleppen)
dree schreef:Ik zie op internet cilinderkoppen van 224 dollar. dat is een mooi prijsje lijkt me.http://www.rebuilt-auto-engines.com/cgi ... 0322797.ba
Je vergeet hier wel de zogenaamde "core" kosten, die je terug krijgt als je hetzelfde onderdeel inlevert, en je krijgt flinke verzendkosten, want het zijn behoorlijke zware dingen.
Dus dan wordt het 244+150+100= $495 + eventuele douane kosten.

Maar wat is het idee, je hebt dus 2 motoren die geen van beide in de van liggen. En je wil nu kijken welke er het beste aan toe is??? En die er dan inleggen?
dree schreef:Afbeelding
Ik weet niet of het aan de foto licht maar het is ook vreemd dat de inlaat van cylinder 3 zwart is, als enige...

Kunstlicht (flitser, tl, etc.) vertekend foto's erg vaak, probeer nog eens wat plaatjes te maken in zonlicht.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#10 Bericht door Cor » 24 aug 2011 12:37

Of gewoon foto's maken met een fototoestel.......
Cor

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#11 Bericht door dree » 24 aug 2011 12:54

Paultjuh schreef:
dree schreef:Ik zie op internet cilinderkoppen van 224 dollar. dat is een mooi prijsje lijkt me.http://www.rebuilt-auto-engines.com/cgi ... 0322797.ba
Je vergeet hier wel de zogenaamde "core" kosten, die je terug krijgt als je hetzelfde onderdeel inlevert, en je krijgt flinke verzendkosten, want het zijn behoorlijke zware dingen.
Dus dan wordt het 244+150+100= $495 + eventuele douane kosten.

Maar wat is het idee, je hebt dus 2 motoren die geen van beide in de van liggen. En je wil nu kijken welke er het beste aan toe is??? En die er dan inleggen?
244 voor de kop, en is dan 150 euro voor verzendkosten nieuwe en 100 euro voor verzendkosten oude core ?
Verkopen ze koppen per stuk of per set ? Per set lijkt me, maar er zullen we boeven zijn die ze per stuk verkopen...

Verder heb ik één motor in de van, die blijft maar olie lekken, ondanks nieuwe krukaskeerringen voor en achter.
De andere motor net gekocht om niet te lang zonder motor te zitten en omdat er een bak achter zat. ik denk dat is altijd handig...

Dus de net gekochte motor blijkt toch niet zo goed te zijn en pak ik daarom maar grondig aan; gedachte was nieuwe koppen, desnoods rebuild maar liever nieuw, uitboren/honen en een revisieset met overmaatse zuigers. Hopelijk zijn de lagers van de krukas nog goed...
Paultjuh schreef:Ik weet niet of het aan de foto licht maar het is ook vreemd dat de inlaat van cylinder 3 zwart is, als enige...
Dat ligt niet aan de foto, dat is ook zo. of liever geroest, want die cilinderwand was ook geroest. Alsof daar lang water in heeft gestaan.
Wat mij opviel is dat beide achterste cilinders (dus links en rechts achter) zwarte roet- of olieaanslag hebben.Alsof ze niet goed of niet genoeg lucht/gas kregen.

En sinds gisteren natuurlijk de siliconenpakking in de linker kop. Die is er af geweest, maar daar is verder weinig van te zien.

Iemand nog een tip hoe ik het blok ondersteboven leg zonder te verongelukken ? :-k

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#12 Bericht door Cor » 24 aug 2011 15:40

Een motorstand maken of kopen?
Kan je hem in alle richtingen draaien.

Paultjuh
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC 2500

#13 Bericht door Paultjuh » 24 aug 2011 18:03

dree schreef:244 voor de kop, en is dan 150 euro voor verzendkosten nieuwe en 100 euro voor verzendkosten oude core ?
Verkopen ze koppen per stuk of per set ? Per set lijkt me, maar er zullen we boeven zijn die ze per stuk verkopen...
244 voor de kop (per stuk neem ik aan), 150 core kosten (lijkt me niet de moeite waard om de oude gietijzeren op te sturen, zal duur zijn in verzenden, wat wegen die? 20 kg per stuk?) en een dollar of 100/200 verzendkosten... Is maar een schatting die verzendkosten.
Dus dan zou je voor 2 koppen zeg 700 euro ($1000) kwijt zijn, volledig reviseren van de koppen koste mij €650 voor allebei de koppen, enige wat niet gebeurt is is klepgeleiders vervangen, dan zou het wat duurder worden....

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

#14 Bericht door dree » 16 sep 2011 09:45

Die 244 is inderdaad geen reeele prijs. Komt voor een rebuild toch snel op 5oo dollar. Maar met de huidige koers kom ik dan nog redelijk uit. Eens kijken van shipping moet kosten...

Tot nu toe nog bezig, maar bijna klaar met blok. Als alles er af is, is het omdraaien niet zo heel moeilijk. Een motor stand zou perfect zijn, maar daar ga ik geen kosten of tijd in steken, omdat ik dit maar één wil gaan doen :-s :-s (hoop ik).

Alles is er af, ik krijg alleen de oil plugs moeilijk los. De achterste 3 pluggen met vierkante kop zitten heeeel vast. Heb al gesprayed, vanavond nog maar eens proberen.

foto's : de krukaslagers zijn versleten en ook de drijstanglagers. Van allebei is de glijlaag er af en wat zit er onder ? messing, koper, zoiets ? beide wel mooi op het drukvlak van de aandrijving, dus de meeste slijtage komt uit de arbeidsslag. Verder geen gekke slijtage gezien. Ik heb de cilinders niet gemeten op uitslijten, dat zoeken ze maar uit bij de machinewerkplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lagers van de krukas zijn op dezelfde manier uitgesleten.

De camshaft-lagers hoeven vaak niet vervangen te worden heb ik gelezen. Daarin zie ik ook weinig slijtage. Ik denk dat ik die dan ook maar lekker laat zitten, wat denken jullie ? Iemand ervaring ?

PS: sorry Cor , voor de slechte foto-kwaliteit.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

#15 Bericht door Cor » 16 sep 2011 10:35

Dat wordt dus ook de krukas laten slijpen, zonder dat komt het niet goed!
Ben ik bang [-o<
Cor

Plaats reactie