vaccuum / ontstekingsvraag

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door dree » 13 mei 2009 10:33

Een vraagje over de ontsteking van mijn ford e150, V8-5.0L motorserie `1986-1992:

Er is één bobine, daaraan zitten twee elektrischE modules. Ik weet niet precies hoe dat werkt, Maar ik heb gekeken wat daarop zit aangesloten. Onder andere op elke module twee vaccuumslangen.
Eén van die slangen (op de achterste module) is zwart met een rode streep. Na 30cm gaat die samen met de andere 3 vac.slangen door een connector van 4. De zwarte met rode streep gaat daar over in een roze en is 10cm later dichtgezet met een schroefje.

Waarvoor dient die ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
j-king
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 2857
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:27
Ik rij een: chevy g20
Locatie: voorlopig Uithoorn

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door j-king » 13 mei 2009 19:07

van Ford weet ik niks even wachten op Cor ford expert
suc6 Jaap
gelukkig van grijs naar camper

Globemaster b.j 1988

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door Cor » 13 mei 2009 22:55

Had ik al gezien, en nageslagen in m'n documentatie, maar ik kom er niet verder mee.
Foto'tjes misschien, dat kan het duidelijker maken [als je erbij kunt komen met de camera]
Cor

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door dree » 14 mei 2009 08:22

k zal er es induiken...
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door dree » 18 mei 2009 21:47

Dit is vanuit de van genomen, naar voren kijkend..
rechts van de bobine zie je de twee blokjes, waar elektra en vaccuum op aangesloten zitten. Je ziet nog net de rood-zwarte vaccuumslang, die even verderop overgaat in roze

Afbeelding



Een beetje off-tpoic, maar dit is ook zoiets vaags:

Dit is een lichtblauw kastje, dat naast het dingdong-kastje zit. Allebei links van de stuurkolom, onder dashbord. Uit het dingdong kastje komt 'ding-dong', uit dit kastje komt een buzzer-geluid. Waarom twee ?

Oja, het airbag-lampje brandt altijd en het anti-theft lampje af en toe.

Afbeelding
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door Cor » 18 mei 2009 22:42

Moest dat even opzoeken welke 2 dit waren, maar het zit zo:

De voorste van de 2 blokjes, is de Thermactor air bypass solenoid
en de achterste is de Thermactor air diverter solenoid

De eerste is voor de bediening van de air bypass klep die op de inlaat zit, de tweede is voor de A.I.R. secundaire air injectiesysteem war lucht van de luchtpomp in het inlaat spruitstuk blaast, en alternatief de lucht gewoon weer dumpt.
Dat 2e systeem is overbodig hier n akn afgekoppeld worden ; dient voor de Californische luchtverontreinigings eisen.
De eerst heb je wel nodig om de volgende functies te bedienen.
koude start verhoogd toerental
koude start
'Dashpot operation'
motor belasting correctie.
Dit alles wordt aangestuurd door de ECM [= computer]

Cor

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door dree » 19 mei 2009 08:36

Snel en duidelijk Cor, bedankt. Waar zoek je dat op, welke boeken heb/gebruik je ?
Het vervelende van Haynes vind ik dat je eerst moeten weten wat het is, voordat je het kunt opzoeken.

De tweede kan er dus uit , die is voor de AIRpump waarover we al eerder een topic hadden.

De eerste module is wel heel nuttig, maar....

Wat is dashpot operation ??? :?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door Cor » 19 mei 2009 11:59

Voor de Ford heb ik het Chilton boek, en ik heb ook een Ford fabrieks CD.
In dit geval heb ik het uit de Chilton gehaald staan foto's van in, met beschrijving.

Dashpot operation is de demping van de throttle als je gas plotseling terug neemt. Die terugname wordt dan gedempt.
Het duidelijkst is dat op een oude Engelse Zenith carburator, waar er een zuigertje op de carb zat, met een beetje motorolie erin.
Maar misschien ben je niet oud genoeg om je dat te herinneren? [-(
Kijk eens in wikipedia en zoek op ''zenith carburettor''

Bij dergelijke termen is ook Google je beste vriend.
Type maar eens in ''dashpot operation''
Cor

Gebruikersavatar
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 jan 2008 16:42
Ik rij een: F.e150.302
Locatie: schoondijke, zld

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door dree » 19 mei 2009 13:06

Ik ben van '66 en ik had ooit een tomos en een sparta-brommer met getande riem-aandrijving.
Die hadden volgens mij geen olie in de carb.

Anyway, dus eigenlijk een ding om een te hoog vaccuum in het laatste stuk van de luchtinlaat te voorkomen ?

Ik ga toch ook maar es zo'n chilton kopen, volgens mij is dat een goeie aanvulling op de haynes.

-----------------------------------------------------------------------

Kom ik toch nog even terug op dat lichtblauwe kastje. Wtf zou dat kunnen zijn ? Puur een signaalfunctie of ook een regelfunctie ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Gebruikersavatar
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Berichten: 10964
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:19
Ik rij een: BMW525i
Locatie: Drenthe

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door Cor » 19 mei 2009 14:44

blauwe kastje?
Weet ik zo niet.
Cor

Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 5054
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:37
Ik rij een: scooter
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door Vulcanwizzard » 19 mei 2009 17:22

Hee ja dat blauwe kastje zit er bij mij ook?? Ik heb nog niet ontdekt waarvoor het dient, ik dacht dat het van mijn alarm was?? :shock:
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

econoline-72
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 mar 2008 13:20
Ik rij een: chevy
Locatie: overpelt

Re: vaccuum / ontstekingsvraag

Bericht door econoline-72 » 19 mei 2009 17:59

bij mij hangt dat blauwe kastje ook.zal morgen eens kijken waarvoor dit dient. :)
chevy c1500
peugotpartner 14i bj 2007

Plaats reactie