motor gereviseerd

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
bo-duke
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: dodge b200

Re: motor gereviseerd

Bericht door bo-duke » 23 apr 2009 14:41

Voor degene die helemaal van hun ketting afwillen is er misschien wel een Geardrive set te koop.

Je hoort het wel overduidelijk als de motor eenmaal loopt en of het mooi is moet ieder maar voor zichzelf bepalen en of het sterker is laat ik ook in het midden.hier nog een Chevy small blok:

De naam zegt het al een beetje,Gierdrive :lol:

Twint
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Ford E150

Bericht door Twint » 24 apr 2009 01:08

Wat betreft die waterpomp en reverse rotation : de reden voor de draairichting heeft volgens mij meer met de beste plaatsing / voldoende grip van alle meedraaiende componenten te maken. En er zit nogal wat op wat aangedreven wordt door de poly-belt dus het is nogal wat zig-zag werk vandaar . De oude v-snaar aangedreven waterpompen zijn volgens mij allemaal normal ( rechtsom-draaiend) aangedreven , vandaar het verschil. Ford is ergens halverwege de jaren 80 al poly-belts gaan gebruiken terwijl andere fabrikanten nog jaren doorgemodderd hebben met v-snaartjes 8)

>Dree , Ik ga morgen eens kijken of mijn econoline waterpomp niet gewoon hetzelfde is als van een mustang/thunderbird (reverse-rotation) want zo zien ze er wel uit dan weten we dat ook weer.

Als ik het zo begrijp was het een garage van niks....zoals zovaak het geval is. Dan maar beter je zelf in de zaak verdiepen en het zelf opknappen , spaart weer geld uit en vergeleken bij alle moderne spul van tegenwoordig is zo'n ford v8 in een econoline best nog wel goed te doen als je een beetje handig bent .
En doe je het vaak nog beter ook als de gemiddelde garage !!

Heb je nog een heel klein gaatje in de thermostaat geboord als er geen klein los beweegbaar friemeltje al in de thermostaat zat ? Liefst ook voorkoken in de pan , ze willen nog wel eens kleven als ze nieuw zijn , waardoor in het begin je temperatuur in het rood loopt en daarna heel snel weer zakt (schrikken :D ) maar zal allemaal wel goedkomen ik zie er zelf ook erg naar uit in de econoline te gaan rijden 8) (duurt nog wel effe)

>>>correctie<<< dat gaatje voor helpen ontluchten zou misschien wel eens helemaal niet nodig zijn bij ford v8 , is meer gewoonte van me . Ik ga morgen ook eens naar de loop van de waterslangen kijken en of tie misschien zoiezo al goed ontlucht....

succes
A big man needs a big Van !!!!!

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

Bericht door dree » 24 apr 2009 08:36

Guus schreef: Dit is een belangrijk gegeven, zeker als je een VAN (geen bus) hebt uit 1993. Niet verwonderlijk overigens dat de fabrikant zo'n wijziging heeft doorgevoerd in het laatste jaar van de serie.
Guus
Thanks Guus, voor je toelichting. Maar wat VAN betreft, als het goed is, ben ik mijn verhaal begonnen met de benaming BUS, en later in het verhaal, naarmate de motor weer wat 'gezonder' werd, werd de benaming VAN, het mobiel moet die naam natuurlijk wel verdienen, vind je niet ? :wink:
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 24 apr 2009 10:53

Nou in dat geval is die van mij het afgelopen jaar ook regelmatig een bus geweest :lol:

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 24 apr 2009 22:49

Twint schreef:>Dree , Ik ga morgen eens kijken of mijn econoline waterpomp niet gewoon hetzelfde is als van een mustang/thunderbird (reverse-rotation) want zo zien ze er wel uit dan weten we dat ook weer

WAARSCHIJNLIJK WEL, TIJDENS HET ZOEKEN zag ik vaak de mustang erbij staan, zal wel de standaard v8 zijn met 5.0L(302cbi) van de serie 1986-1992(en een beetje van 1993 :? )
Twint schreef: Als ik het zo begrijp was het een garage van niks....zoals zovaak het geval is. Dan maar beter je zelf in de zaak verdiepen en het zelf opknappen , spaart weer geld uit en vergeleken bij alle moderne spul van tegenwoordig is zo'n ford v8 in een econoline best nog wel goed te doen als je een beetje handig bent .
En doe je het vaak nog beter ook als de gemiddelde garage !! .
Helemaal waar, maar wel triest dat je het niet meer aan de vakman kan overlaten.
Twint schreef: Heb je nog een heel klein gaatje in de thermostaat geboord als er geen klein los beweegbaar friemeltje al in de thermostaat zat ? Liefst ook voorkoken in de pan , ze willen nog wel eens kleven als ze nieuw zijn , waardoor in het begin je temperatuur in het rood loopt en daarna heel snel weer zakt (schrikken :D ) maar zal allemaal wel goedkomen ik zie er zelf ook erg naar uit in de econoline te gaan rijden 8) (duurt nog wel effe)
succes
Graag een tip hoe ik de boel ontlucht , ik heb vandaag de motor wat langer laten lopen. Ging tot tegen het rood, daarna heb ik hem uitgezet.
Kan zijn:
- lucht in systeem :-" Er zat volgens mij wel zo'n los pieleke in, ik heb de thermostaat vorig jaar nog gezien, voordat ie het plaatste.
- de vakman heeft de thermostaat verkeerd om geplaatst (is er geen smily met een geweer ?)
- thermostaat plakt :-#

Als ik de motor uitzet borrelt het koelsysteem harder dan mijn darmen tijdens een griepje.... :-& .is het dan een ingesloten luchtbel en hoe krijg ik die weg ? zigzag rijden, schuin zetten, hard remmen, bus ondersteboven houden ???
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 24 apr 2009 22:58

Typisch!
Mijn al veel geplaatst advies, voor verschillende merken, is :
Dop van het koelsysteem AF, dan motor starten, en kachel aan op heet, en dan de motor stationair warm laten draaien totdat je de bovenste radiator slang heet voelt worden.
Op die manier kan de lucht makkelijk ontsnappen.
Nog even door laten draaien totdat de fan aanslaat als je een electrische of een visco fan hebt, dan is de radiator ook helemaal op temperatuur.
Bijvullen, dop erop.
Werkt altijd
[tot nog toe :? ]

Cor

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 25 apr 2009 11:26

Er zijn verschillende motoren van verschillende merken waarbij er het advies gegeven wordt 1 of 2 gaatjes in het thermostaathuis te boren om het thermostaathuis zelf beter te kunnen ontluchten. De hoeveelheid lucht die 'achter" het thermostaathuis blijft hangen is echter bijzonder weinig en dat kan m.i. ook nooit zoveel zijn dat daardoor de thermostaat onvoldoende in contact komt met heet water en dan dus niet open gaat, waardoor de motor oververhit. Dat de thermostaat blijft hangen (dus niet helemaal dicht gaat en onvoldoende open) is wel een bekend euvel (bij mij althans :? ). Gewoon te weinig water in het systeem kan natuurlijk ook. Als de motot helemaal leeg is geweest, is vullen via de radiateur tot ie vol is, niet genoeg.

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 25 apr 2009 21:27

Ik ga de tips morgen proberen, ik moet dan tevens de gastank aansluiten (vulslang, leiding naar motor en elektra) , dan voor de eerste keer volgooien (zou die niet ontploffen ? 8) ), en de achterremschoenen vervangen. Druk dagje nog...

Twint
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Ford E150

Bericht door Twint » 26 apr 2009 02:19

Potdiksemes Dree , als ik dat had geweten had ik vandaag nog naar mijn econoline gekeken hoe het koelsysteem liep kwa slangen om zelf eens te weten te komen hoe dat allemaal loopt maar dat is er niet van gekomen. Kon er vannacht niet meer naar kijken met de zaklantaarn zonder het risico te lopen gearresteerd te worden als halfdronken inbreker bij mijn eigen bus :lol: maar heb nog wel even gekeken bij mijn losse thunderbird-blokje , wat denk ik ongeveer hetzelfde is.

Wat denk ik het geval is :

>Je hebt te snel teveel water/koelvloeistof bijgevuld zonder dat de lucht ACHTER de thermostaat kan ontsnappen EEN VAAK GEMAAKTE FOUT . zelfs met een ontluchtingsgaatje geboord in de rand van de thermostaat / los ontluchtings-friemeldingetje in de rand kan het dan eventueel fout gaan. want dan krijg je de situatie blok driekwart gevuld <> daarna luchtbel onder thermostaat <> daarna koelvloeistof in de bovenste koelwaterslang (vanuit je radiateur) waardoor ontluchten moeilijk gaat omdat je gelijk de radiateur tot de rand van de dop volgooit namelijk.
Rustig bijvullen , je hoort hem dan borrelen ( dit is onder andere de lucht/vloeistof die langs dat gaatje in de thermostaat gaat ) totdat je niveau niet meer zakt en pas daarna tot de rand vullen.

> je hebt gewoon een nieuwe thermostaat en die willen wel eens kleven bij eerste gebruik , vandaar mijn advies nieuwe thermostaten altijd voor te koken thuis op het vuur in je eier-kookpannetje :D Als ze 1 keer open zijn gegaan is het goed.
Als ik op de eerste fotoos kijk zit ie wel goed gemonteerd , niet gezien ? je hebt ook kans dat morgen ineens wel alles goed is , omdat het even de tijd heeft gehad met opgewarmde motor.

>Guus , voor zover ik vanavond effe snel heb gekeken is het wel degelijk mogelijk dat er een luchtbel ontstaat achter de thermostaat/bovenin de cylinderkoppen kwa konstruktie Ford v8 . De kachelslangen komen namelijk zowat op de zelfde plek uit (in/uit) bij de waterpomp dus dat kan niet vol/doorstromen bij nieuw vullen , en zo heel veel meer slangen zitten er niet op waardoor die kan ontluchten. Dit alles even heel snel bekeken hoor...... :?
En ja !!! soms komt het echt wel degelijk voor dat de thermostaat tijdelijk niet in de vloeistof staat met zijn behuizing bij nieuw bijvullen koelvloeistof , en daardoor te laat/plotseling opengaat bij nieuw bijvullen en behoorlijke schrik-effekten kan geven , dit afhankelijk van de motor-konstruktie.
Je bedoeld waarschijnlijk gaatje in thermostaat-rand ipv thermostaathuis toch ? daar valt niet veel te boren....

>Dree bij een nieuwe gastank of een oude lege die je niet kent , altijd eerst maar 5 liter of zo er in gooien . En dan met zeepsop alle appendages / aansluitingen even kontroleren pas daarna volgooien . Het laatste wat je wilt is een volle tank die lekt op je appendages , of een lekkende vulslangaansluiting met je gastank-deksel er nog niet op omdat je van plan was daar nog later op lekkages te kontroleren haha ! en je bus dan ( Oh nee ik bedoel Van !!! ) inmiddels volgestroomd is met gas :lol:

succes
A big man needs a big Van !!!!!

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 26 apr 2009 22:52

gastank lekkage valt wel mee, De rest van de klusjes is ook gelukt..

Ontluchtingsprobleem was snel opgelost.... hoewel ik hem helemaal afgetopt had, kon er vandaag nog eens 5 liter bij en waarschijjnlijk morgen nog twee liter ](*,) ](*,) ](*,) Gewoon kwestie van motor aan en bijvullen dus.

Heb nu de gastank gevuld, maar de elktra wil nog niet meewerken. Het benzinedeel doet het, ook in de tussenstand, maar niet in de gasstand. Er zitten twee relaistjes gemonteerd, 1 voor benz en 1 voor gas. Maar het lijkt alsof de schakelaar niet goed werkt. ik meet nauwelijks verschil in contact. Verder gaat er een gele draad van beide relais naar de schakelaar (voor zover ik kan zien) maar bij de schakelaar is het een wit-gele geworden. :? :? Ik dacht dat de gele altijd op de voeding van de bobine was aangesloten ? Maar hoe schakelt de benzine dan met starten even aan en dan op gas ? (In de gaststand)

eens even zoeken naar een schema, zal vast wel op dit forum staan.

Inderdaad : hierzo

Cor, heb jij dat schema nog ?

Vergeet ik nog te melden:
Impco CA 300, met zo'n ding ertussen, een lamda simulator #-o

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 27 apr 2009 21:58

Cor ik heb je schema ontvangen, maar het lijkt erop dat de kleuren anders zijn dan bij mij. Dat is nog niet zo'n ramp, maar een paar vraagjes, wat is:
- contact N/C
- idle solenoid en IA$

begrijp ik goed dat gasklep bij verdamper en bij tank tegelijk open gaan ? Ik dacht dat tank bij contact en die bij de verdamper pas openging bij starten/draaien.

starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: Chevy Van
Contacteer:

Bericht door starcraft 1987 » 27 apr 2009 22:14

Ik kan niet veel voor je betekenen maar heb wel iets voor je gevonden,misschien voor de volgende keer?

dree schreef:- de vakman heeft de thermostaat verkeerd om geplaatst (is er geen smily met een geweer ?)
???

Afbeelding

Enrique.
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 27 apr 2009 22:19

@Andre:
Contact N/C = contact ''normally closed'', dus gesloten in de ruststand, als het relais niet bekrachtigd is

IAS= idle air solenoid [Ford benaming], staat er boven.
begrijp ik goed dat gasklep bij verdamper en bij tank tegelijk open gaan ? Ik dacht dat tank bij contact en die bij de verdamper pas openging bij starten/draaien.
Nee, dat mag niet, de klep op de tank mag pas open als de motor draait, en dan kan de andere gelijk mee.
Het kan/mag wel andersom, dus bij contact de verdamperklep open, en bij motor draaien de tankklep. Dat laatste gebeurd meestal met een veiligheidsrelais dat op bougiekabel inductie werkt, maar het kan ook op oliedrukzender, of met een relais op een speciale aftakking op de dynamo.
Eis is, dat bij stilstaande motor de tankklep dich moet, binnen enkele seconden, terwijl het contact aan is; dit is om de tank af te sluiten bij een [zwaar] ongeval waarbij de motor stil valt en het contact nog aan is.
Cor

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 28 apr 2009 12:34

starcraft 1987 schreef:Ik kan niet veel voor je betekenen maar heb wel iets voor je gevonden,misschien voor de volgende keer?

dree schreef:- de vakman heeft de thermostaat verkeerd om geplaatst (is er geen smily met een geweer ?)
???

Afbeelding

Enrique.

Hij is GOED !

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 28 apr 2009 19:33

Cor ,

ik heb je schema naast mijn installaie gelegd, en het lijkt alsof de mijne de voeding krijgt vanuit de benzinepomp in plaats van uit de ontsteking. er gaat weliswaar een rode en een gele draad vanaf de schakelaar naar de relais, maar geen van de draden gaat van of naar de bobine. Wel een draad vanaf de benzinepomp naar een zekering, en van de zekering naar de motorstekker. Ook hangt er nog een losse draad bij, die alleen stroom krijgt tijdens starten.

Kun jij of iiemand anders daar iets zinnigs over zeggen ?

Plaats reactie