motor gereviseerd

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: motor gereviseerd

Bericht door Cor » 28 apr 2009 21:53

Bij mijn Ford wordt de injectie uitgeschakeld, dus dan komt er onmiddellijk geen inspuiting meer.
Als je de benzinepomp uitschakelt, dan kan je dacht ik, niet een benzine start met automatische omschakeling naar gas hebben, want eens moet het restant benzine opgebruikt worden. Dus dan moet je handmatig de benzinepomp uitschakelen, en wachten tot hij gaat stotteren, en dan de verdamper en tankkep openzetten door door te schakelen naar gas.
Kan ook, niet zo elegant maar wel simpel.
Zo zit het op mijn Merc. maar die heeft nog geen common rail zoals de Ford.
Cor

Twint
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Ford E150

Bericht door Twint » 29 apr 2009 00:51

>Cor , als je het niet erg vindt kan je mij misschien ook dat schema toesturen ? dan heb ik een idee waar de elektronica van Ford een beetje gemanipuleerd wordt misschien , en een idee wat er normaal gesproken aan/afgesloten wordt . Op die Econoline van mij zitten trouwens verscheidene extra kastjes oa. lambda simulator maar ook een Ford timing-optimizer enzo (volgens mij is het best een dure ombouw geweest).

>dree , het zou best kunnen zijn dat het signaal aan/uit voor je gas-afsluiters via de spanning benzinepomp geregeld is , op die manier heb je niet eens een apart tijd-geschakelde gastijd-relais nodig , en is net zo goed veilig geregeld. Ze laten dan de hele aansturing benzine-injektie intakt behalve dat ze de benzine-injektors afschakelen met een relais en weerstanden als je naar gas schakeld . Op zich is daar wel wat voor te zeggen omdat dan ook gewoon je benzine-systeem altijd in gebruik is en bijv je benzine-pomp vastzitten door langdurig niet in gebruik wordt voorkomen. Je gas-choke knopje overbrugt dan weer heel de boel elektrisch en schakelt alles van gas aan .

In principe moet je met benzine-injektie altijd makkelijk heen en weer kunnen schakelen tussen gas en benzine zonder er zowat van te merken zelfs , maar heb jij een systeem denk je waar je zelf kan kiezen tussen welke brandstof je de motor wilt starten ? of start ie zoiezo altijd automatisch op benzine (dat vind ik persoonlijk een waardeloos systeem al snap ik wel waarom ze het zo inbouwen)
A big man needs a big Van !!!!!

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

Bericht door dree » 29 apr 2009 09:11

Cor schreef: dan kan je dacht ik, niet een benzine start met automatische omschakeling naar gas hebben
Misschien is daarvoor het draadje dat alleen stroom krijgt tijdens het starten
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 29 apr 2009 10:42

Twint schreef: of start ie zoiezo altijd automatisch op benzine (dat vind ik persoonlijk een waardeloos systeem al snap ik wel waarom ze het zo inbouwen)
Volgens mij startte hij altijd op benzine, en dat daarom ook dat draadje van startstroom erbij zat. Maar hoe de aansluiting dan precies was, weet ik niet. Ik denk dat ik beter opnieuw verzin/maak
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 29 apr 2009 12:37

Een automatische omschakeling kan op verschillende manieren: op water temperatuur, bv bj 40 graden zodat de verdamper goed zijn werk kan doen, op op een toeren regeling, dan schakelt hij om als de motor voor de eerste keer boven een bepaald motortoerental komt.
of op een tijdgestuurde regeling.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de oude betrouwbare handmatige omstelling; aan electronica in dichtgegoten kastjes kan je weinig bij een storing, behalve vervangen.
Cor

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 12 jun 2009 20:30

Ik begin langzamerhand het vermoeden te krijgen dat ook mijn distributieketting/tandwieltoestand aan vervanging toe is. Ik kreeg dat vermoeden toen mijn VAN erg veel geen verbruiken en minder vermogen leverde dan voorheen. De ketting zou een tandje over het tandwiel kunnen zijn verschoven waardoor de kleptiming niet meer goed is en de compressie te laag uitkomt. Dat heb ik niet gemeten maar desondanks is mijn vermoeden gesterkt door het gegeven dat gisteren ten eerste het stationair toerental ineens veel hoger was en ik ten tweede mijn vermogen nu weer terug heb. Beetje tijdbom gevoel trouwens en niet zo makkelijk te verklaren: de ketting moet in deze theorie dus weer een tandje teruggeschoven zijn maar eigenlijk weet ik niet eens zeker of de motor uberhaupt nog wel loopt als de ketting een tandje verschuift.
Maar goed zodoende de foto's aan het begin van dit topic maar eens even beter bekeken en nu zie ik dat het stukje carterpanpakking waar de distributiedeksel op staat in goede staat verkeerd. Is die pakking in dit revisieverhaal al eerder vervangen of is dit pure mazzel??
Mijn waterpomp vertoont geen defect maar als ie er toch af gaat neem ik aan dat vervangen wel een goed idee is. Wel een mooie constructie moet ik zeggen. Ik heb niet veel ervaring met distributiedeksels maar 'm zo geintegreerd met de waterpomp uitvoeren vindt ik een mooie vinding. Bovendien kun je er zo ogenschijnlijk nog wel aardig goed bij. Dat geeft de mens weer hoop.

Dank voor de duidelijke foto's

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 15 jun 2009 15:28

Het stukje pakking waar de w.pomp op staat is net afhankelijk van je motor, maar meestal zit het zo:

distributiedeksel en carterpan sluiten het blok aan de voorkant en aan de onderkant af. Op dat stukje pakking wat jij bedoelt, zit de overgang/aansluiting van de twee deksels.

Als de carterpan wordt losgehaald, plaats je meestal een nieuwe pakking, Die van mij was geen kurk maar siliconen, met een ijzeren kern voor de vormvastheid bij plaatsen.
Die komt tevoorschijn als je het dist.deksel weghaalt want het d.deksel staat op de carterpan. Het is daarom niet zo handig carterpan en d.deksel tegelijk te demonteren.

Als de acarterpan nooit is losgehaald, dan zit er waarschijnlijk nog de originele kukpakking tussen. Die trek je kapot als je het d.deksel loshaalt en daarom zitten bij het d.deksel twee stukjes nieuwe pakking geleverd.

Je hoeft trouwens niet eens de waterpomp los te halen van het dist.deksel om het d.deksel te demonteren maar omdat ie zo zwaar is, werkt dat wel veel makkelijker. Andersom is het monteren van de waterpomp een precies werkje, dat veel tijd, aandacht en siliconenpakking vraagt. Het is ook moeilijk te achterhalen welke bouten je moet laten zitten, dus toch maar gewoon de w.pomp eerst er af.

distruibutiedeksel en ketting vervangen gaat trouwens heel makkelijk. D.deksel terugplaatsen vraagt ook weer veel geduld, een vaste hand en wat siliconenpakking. trek er maar een hele dag voor uit ! of misschien wel twee, en onthoudt goed welke bout waar moet !

Succes !

Plaats reactie