motor gereviseerd

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

motor gereviseerd

Bericht door dree » 21 apr 2009 15:15

Zo !  ben inmiddels meer dan een jaar verder en heb de Van bijna rijdend.
Waar gaat dit over ?  8-[

Projectje "koop-een-ouwe-bus-en-maak-er-een-camper-van".   \:D/

Zo gezegd zo gedaan, de bus een paar maanden gebruikt om de kwaaltjes te vinden en vervolgens weggebracht
naar een garage ('k zal geen naam noemen). :evil:

Lang verhaal, uiteindelijk kreeg in de bus terug, maar zonder gerepareerd te zijn.  :( 

Ik kreeg hem terug zonder waterpomp, airco en stuurpomp ernaast hangend. Dus zelf aan de slag.  :-"

Sinds januari 2009 is het volgende gebeurt:- waterpomp lag eraf, dus ook maar gelijk de distributieketting vervangen (225-d mls).
- grootste probleem was dat er een motor in zat van een ander bouwjaar.

Dit is wat ik had, op de motor:

Afbeelding

En dit was de waterpomp die ik kreeg (spiegelbeeld van wat ik moest hebben !)  ](*,)

Afbeelding

- in Haynes gekeken en er zou ergens een nummer ingeslagen moeten staan, maar die heb ik tot nu toe niet gevonden.
Ook zou er een sticker op het kleppendeksel zitten met het motornummer. Die zat er op , maar met de olie haalde ik ook de inkt eraf, dus maar een half nummer, dus geen bouwjaar.  ](*,)  ](*,)  ](*,)
- op distributiedeksel stond een klein cirkeltje met 86 erin, maar toe ik de distributieketting zag met hetzelfde cirkeltje en ook 86 erin, begon het lampje pas te branden.  :shock:

- effe een fotootje:

Afbeelding

- ketting en tandwielen besteld voor motor van 1986--> paste !
- waterpomp besteld voor motor van 1986--> paste ook !    \:D/  \:D/  \:D/
- dus vanaf nu goed onthouden dat motoronderdelen van 1986 zijn en chassisdelen van 1993.

Wat was er aan de hand ? Voor de bus die ik heb, is een motorserie gemaakt die loopt van 1986 tot 1993. In die periode is er niet veel aan veranderd. Maar ergens in 1993 hebben 'ze' de richting van de waterpomp omgedraaid en de oude series Reversed Rotation genoemd en de series vanaf 1993 'gewoon' genoemd. Als je daarop gaat zoeken, blijkt dat RR betekent dat de poelie tegengesteld draait aan de krukas en dus over de gladde kant van de riem wordt aangedreven. Geen idee waarom.

Vanaf nu kon ik dus beginnen met :de tandwielen, distr.ketting,

Afbeelding

De tandwielen hebben een soort kunststof loopvlak. Da's helemaal rot en de stukken vallen er van tussen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links de goeie, rechts de verkeerde waterpomp, in het midden het distr.deksel:

Afbeelding

Alles weer monteren:

Afbeelding

De waterpomp met achterplaat, Ik speel op zeker, ik zet alles in de siliconenpakking.

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt weer een motor:

Afbeelding

Afbeelding

waterpomp, aircopomp en stuurpomp terugplaatsen, thermostaat, automaatfilter, alle vloeistoffen
vervangen, en dan deze puntjes ook maar gelijk gedaan:- de airco-verdamper eruit gehaald (systeem
was al leeg), die zat verstopt met olie en stof. Ik moet hem nog afpersen om te zien of ie ook lek is.
In elk geval krijg ik nu weer gewone buitenlucht binnen.- de keerring vervangen op de pitman-arm
van het stuurhuis. De moer ging "moeilijk" los. maar de pitman arm ging er helemaaaal niet af. Dus
stuurhuis losgeschroefd (oef!), poelietrekker erop gezet... niks. Naar een werkplaats in de buurt
gegaan, voor een hele zware poelietrekker van 30cm.... niks. Naar een andere werkplaats geweest
met ook zo'n grote trekker en een luchtsleutel.... niks.   :-k  :-k Toen een brander erop gezet met
de trekker nog op en net toen ik dacht dit gaat mis, vlogen stuurhuis en pitman met een enorme knal
twee meter uit elkaar (grote werkbank gelukkig)... los!   \:D/ de eerste keerring was er zo uit, maar de
tweede keerring was zo hard dat ik het ding niet eens als rubber herkende. Sector-shaft
eruit gehaald, beide keeringen vervangen en keerring van deksel vervangen. Alle slagen goed geteld
van adjusting screw en die weer terug in elkaar gezet. Stuur huis er weer onder gemonteerd,
gesukkeld met de stuurstang (Die blijkt inschuifbaar te zijn, zodat je de stuurstang op de bovenste
as kunt schuiven...zucht)  :-&  #-o pitman arm weer vastgezet en stuurstangen weer bevestigd.

Toch nieuwsgierig geworden of ie nog loopt, dus een beetje benzine in de luchtinlaat gegoten, even
starten en lopen !  Kijk, daar wordt een mens vrolijk van !  :lol:  :lol:  :lol:

Maar er moest nog wat gebeuren:
- gastank was diep geroest, dus vervangen.
- benzinetank was veel te groot en ik had de ruimte nodig voor water en vuilwatertanks voor
camperfunctie. Dus de benzinetank gepakt van mijn oude cherokee die is uitgeschreven, maar
waarvan de pomp ontbrak. Ik deed dat altijd met een extern pompje, maar die setup wilde ik
voor de cherokee bewaren. De originele pomp van de ford hing er langs boven in, maar die van
de cherokee-tank hing ervan opzij in. Ik moest dus het deksel met de aanzuigbuizen ombouwen.
Pompje uit de unit gehaald van ford en op de unit van de cherokee-tank geplaatst, draadjes
gesoldeerd en vlotter bevestigd. met wat moeite ging alles door het gat, in de tank. Wat een
gepruts, jammer dat ik daar geen foto meer van heb genomen.Nu nog een plekje zoeken voor
de tank, monteren en vullen. Dan zou die kunnen starten en rijden. Dan naar de gaspomp om
de tanks voor de eerste keer te vullen. [-o<  [-o<  [-o< Maar eerst nog de achterremmen
vervangen.

Vanmiddag is pappa-dag, dus dat wordt hopelijk morgen. De kleine kan elk moment wakker worden. :-#  :-#  :-#
Laatst gewijzigd door dree op 21 apr 2009 21:21, 10 keer totaal gewijzigd.
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: motor gereviseerd

Bericht door Cor » 21 apr 2009 15:38

AAAAaaaahh Dree, ik wilde er juist lege regels tussen de foto's zetten, en zag dat je er zelf al mee bezig bent.

Ik heb wel kramp in m'n nek van al dat draaien met m'n hoofd....
Maar goed, met zo'n oude motor ben je misschien wel eerder belastingvrij? :lol:

Cor

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 21 apr 2009 17:08

cor, ik hb de fotos op bucket rechtop gezet. wat nu, om ze in het bericht ook rechtop te krijgen ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 21 apr 2009 18:57

Dat weet ik niet zeker, maar ik vermoed, dat het bestand op photobucket blijft bestaan zoals het is, maar als je op photobucket zelf kijkt, dat je ze dan, na verdraaiing, goed ziet, maar alleen daar!

Dus ik denk dat je de bestanden op je PC eerst recht moet zetten [ en gelijk ietsje kleiner 8) ] en dan opnieuw uploaden, dan moet het zeker goed komen.
Als je dezelfde bestandsnamen gebruikt, en dus de bestaande overschrijft, dan hoef je hier op het forum dus niets meer te doen, maar alleen als de file namen identiek blijven.
Je zult dus wel een waarschuwing krijgen, dat die namen al bestaan, en of je ze echt wilt overschrijven; Ja dus, dat wil je 8)

Zou zo moeten lukken
Cor

j-king
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy g20

Bericht door j-king » 21 apr 2009 19:55

mooie reportage zo
je bent goed bezig ga zo door =D>
suc6 Jaap
gelukkig van grijs naar camper

Globemaster b.j 1988

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 21 apr 2009 21:03

Nog iets Dree, ik weet niet welk deel van je labelop het kleppendeksel nog te lezen is, maar de productie datum staat links onderop het label.
Ik heb er even een scan van bijgevoegd.
Cor

chevyhenry
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: CHEVY6.5D
Contacteer:

Bericht door chevyhenry » 21 apr 2009 22:03

als ik dat toch zo allemaal zie :shock: en lees ben ik toch wel een beetje blij :lol: dat ik een chevy rij :lol:
Nee zonder dollen goed bezig =D> =D>
de chevy diesel rijder
starcraft 1995 6,5 diesel
starcraft 2000 grijs 6,5 turbo diesel
Nissan Vanette 2.5 diesel Van
Afbeelding

Twint
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Ford E150

Bericht door Twint » 22 apr 2009 00:26

Haha , ja de waterpomp en distributie-huis/deksel is inderdaad een mooie konstruktie bij chevy , daar staan dan weer andere nadelen tegenover :lol: :lol:

Dat plastic tandwiel deed me wel even schrikken , staal is veel beter.
Wel apart dat je aandrijf-exenter voor de benzinepomp er nog op zit , zou dit er standaard nog gewoon opzitten bij de injektie-blokken (kan me bijna niet voorstellen)

Ik hoop wel dat ze er ooit weer een goed High Output (HO) blokje er ingezet hebben , en geen gewone 155 pk 5 liter , dat verschil zie je vrij lastig zo op het eerste gezicht namelijk. Nou ja , als het maar weer loopt toch :D dat is het belangrijkste.

Wat een smurrie in de carterpan , zat dat er al lang in denk je ?
A big man needs a big Van !!!!!

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 22 apr 2009 08:22

- Het was een alu tandwiel met plastic bekleding op het loopvlak. Misschien om geratel van de ketting te dempen ?

- De nok voor de mechanische benzinepomp zit er inderdaad nog gewoon op, Als deel van het gietstuk. Lekker makkelijk....

- Of het een HO-blok is ? Geen idee eerlijk gezegd, maar heeft dat niet alleen met de koppen en het injectiesysteem te maken ?

- De smurrie in de carterpan is een beetje olie, een beetje pakking en vooral die stukjes van het distr.tandwiel ! Dat zat er wel al een poosje in. Het lijkt ook of olie op het distr.tandwiel is ingebrand/aangekoekt. De zwarte vlekken waren hard en kon ik er niet 1-2-3 afvegen.

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 22 apr 2009 10:23

Twint schreef:Dat plastic tandwiel deed me wel even schrikken , staal is veel beter.
Hierover heb ik mij in het verleden ook weleens verbaasd bij een Buick 231 V6. Het nut van een stalen ketting op een kunststof tandwiel is dat het tandwiel verslijt, maar de ketting niet. Als bij een staal op staalconstructie zowel de ketting als het tandwiel gaan slijten, dan wordt op een gegeven moment de ketting van het tandwiel opgetild, het past niet goed meer. Ooit loopt dan de boel of vast, of de ketting breekt. De schade kan dan aanzienlijk zijn. Bij een kunststoftandwiel verslijt het tandwiel, maar de ketting blijft heel. Wat er dan uiteindelijk gebeurt is dat de ketting over het tandwiel slipt. 1 of 2 tandjes en de motor loopt niet meer, maar de boel is wel heel gebleven. Dit was, zo heb ik mij laten vertellen begin jaren 80 de reden om kunstof tandwielen voor de distributie te gebruiken (bij Ford dus blijkbaar ook). Hoe het tegenwoordig is weet ik niet maar ik neem aan dat de materialen dusdanig verbeterd zijn dat er nu wel staal/staal constructies worden gebruikt (zoals bij alle andere merken) maar misschien nog altijd van een verschillende hardheid.

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 22 apr 2009 10:31

Voeg daar nog eens aan toe, dat de krukas 2 x zo snel draait en de tanden van het krukas tandwiel dus 2 x zoveel worden gebruikt.
Ook is de omsloten hoek van de ketting op het krukas tandwiel veel kleiner, waardoor er grotere krachten op komen.
Dus het nokkenas tandwiel kan veel meer dan 2 x zoveel minder ''sterk'' zijn.
Tenslotte, kunststof kan best veel minder slijten dan metaal; heb ik zelf veel meegemaakt in rollen met kunststof lagerbussen; als er vervuiling in die bussen komt dan slijt de as helemaal weg, terwijl de kunststof bussen nog prima aan de maat blijven, raar maar waar.
Ik zal op de oorzaak/reden hiervan maar niet dieper ingaan hier, maar het feit dat kunststof een langere standtijd heeft is goed verdedigbaar.
Tenslotte, zoals hierboven al genoemd, zal de reden voor kunstof tandwielen/tanden ook zijn: minder gewicht en lawaai.
Cor

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 22 apr 2009 11:34

Het lijkt ook of de ketting niet goed aanligt op het tandwiel, want je ziet nog ruimte tussen de ketting en de bodem tussen twee tanden. Dat zal ook zijn nut wel hebben. De ketting heb ik in elk geval strak gemonteerd. Er zat geen koppelschakel tussen zoals bij een fietsketting. Gewoon als één geheel erop geschoven maar wel heel voorzichtig. Je moet beide tandwielen even snel over hun assen schuiven, anders lopen ze vast.

Klusje van niks trouwens, als je er de tijd voor neemt. Dist.deksel met pakkingen is het lastigste. Het deksel heeft maar weinig raakvlak om af te sluiten op het blok. De pakking is dus ook heel dun gesneden.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur

Bericht door Cor » 22 apr 2009 13:09

Het lijkt ook of de ketting niet goed aanligt op het tandwiel, want je ziet nog ruimte tussen de ketting en de bodem tussen twee tanden. Dat zal ook zijn nut wel hebben.
Bij het grote tandwiel is dit niet zo'n punt, maar ik zou dit zeker niet verwachten van een nieuwe ketting op een nieuw krukas tandwiel; is dat ook nieuw dan?
Cor

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door dree » 23 apr 2009 10:42

Ja ik heb alles als set gekocht en vervangen.

Inmiddels ook mij benzinetank eronder gehangen. aangesloten op elktra en toevoer/retour, injectiegangen ontlucht en wat denk je ? Hij startte !

Even later draaien maar het was al laat dus niet te lang.

Morgen warm laten draaien en checken of de thermostaat goed werkt en de vloeistoffen bijvullen.

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 23 apr 2009 13:38

dree schreef:Wat was er aan de hand ? Voor de bus die ik heb, is een motorserie gemaakt die loopt van 1986 tot 1993. In die periode is er niet veel aan veranderd. Maar ergens in 1993 hebben 'ze' de richting van de waterpomp omgedraaid en de oude series Reversed Rotation genoemd en de series vanaf 1993 'gewoon' genoemd. RR betekent dat de poelie tegengesteld draait aan de krukas en dus over de gladde kant van de riem wordt aangedreven.
Dit vindt ik temidden van het lijvige verhaal wel even iets om te high lighten. Dit is een belangrijk gegeven, zeker als je een VAN (geen bus) hebt uit 1993. Niet verwonderlijk overigens dat de fabrikant zo'n wijziging heeft doorgevoerd in het laatste jaar van de serie. Dat is achteraf voor de gebruiker dan wel onhandig maar vanuit de fabrikant gezien een zinvol (en goedkoop) uitprobeersel voor toepassing in de nieuwe serie waar de aandrijving dus blijkbaar ook over de gladde kant plaats vindt. De reden zou kunnen zijn: minder wrijving en minder slijtage van de polybelt.

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Plaats reactie