Waar gaat dit over ?

Projectje "koop-een-ouwe-bus-en-maak-er-een-camper-van".

Zo gezegd zo gedaan, de bus een paar maanden gebruikt om de kwaaltjes te vinden en vervolgens weggebracht
naar een garage ('k zal geen naam noemen).

Lang verhaal, uiteindelijk kreeg in de bus terug, maar zonder gerepareerd te zijn.

Ik kreeg hem terug zonder waterpomp, airco en stuurpomp ernaast hangend. Dus zelf aan de slag.

Sinds januari 2009 is het volgende gebeurt:- waterpomp lag eraf, dus ook maar gelijk de distributieketting vervangen (225-d mls).
- grootste probleem was dat er een motor in zat van een ander bouwjaar.
Dit is wat ik had, op de motor:

En dit was de waterpomp die ik kreeg (spiegelbeeld van wat ik moest hebben !)
](./images/smilies/eusa_wall.gif)

- in Haynes gekeken en er zou ergens een nummer ingeslagen moeten staan, maar die heb ik tot nu toe niet gevonden.
Ook zou er een sticker op het kleppendeksel zitten met het motornummer. Die zat er op , maar met de olie haalde ik ook de inkt eraf, dus maar een half nummer, dus geen bouwjaar.
- op distributiedeksel stond een klein cirkeltje met 86 erin, maar toe ik de distributieketting zag met hetzelfde cirkeltje en ook 86 erin, begon het lampje pas te branden.

- effe een fotootje:

- ketting en tandwielen besteld voor motor van 1986--> paste !
- waterpomp besteld voor motor van 1986--> paste ook !

- dus vanaf nu goed onthouden dat motoronderdelen van 1986 zijn en chassisdelen van 1993.
Wat was er aan de hand ? Voor de bus die ik heb, is een motorserie gemaakt die loopt van 1986 tot 1993. In die periode is er niet veel aan veranderd. Maar ergens in 1993 hebben 'ze' de richting van de waterpomp omgedraaid en de oude series Reversed Rotation genoemd en de series vanaf 1993 'gewoon' genoemd. Als je daarop gaat zoeken, blijkt dat RR betekent dat de poelie tegengesteld draait aan de krukas en dus over de gladde kant van de riem wordt aangedreven. Geen idee waarom.
Vanaf nu kon ik dus beginnen met :de tandwielen, distr.ketting,

De tandwielen hebben een soort kunststof loopvlak. Da's helemaal rot en de stukken vallen er van tussen...

Links de goeie, rechts de verkeerde waterpomp, in het midden het distr.deksel:

Alles weer monteren:

De waterpomp met achterplaat, Ik speel op zeker, ik zet alles in de siliconenpakking.

Het wordt weer een motor:

waterpomp, aircopomp en stuurpomp terugplaatsen, thermostaat, automaatfilter, alle vloeistoffen
vervangen, en dan deze puntjes ook maar gelijk gedaan:- de airco-verdamper eruit gehaald (systeem
was al leeg), die zat verstopt met olie en stof. Ik moet hem nog afpersen om te zien of ie ook lek is.
In elk geval krijg ik nu weer gewone buitenlucht binnen.- de keerring vervangen op de pitman-arm
van het stuurhuis. De moer ging "moeilijk" los. maar de pitman arm ging er helemaaaal niet af. Dus
stuurhuis losgeschroefd (oef!), poelietrekker erop gezet... niks. Naar een werkplaats in de buurt
gegaan, voor een hele zware poelietrekker van 30cm.... niks. Naar een andere werkplaats geweest
met ook zo'n grote trekker en een luchtsleutel.... niks.

de trekker nog op en net toen ik dacht dit gaat mis, vlogen stuurhuis en pitman met een enorme knal
twee meter uit elkaar (grote werkbank gelukkig)... los!

tweede keerring was zo hard dat ik het ding niet eens als rubber herkende. Sector-shaft
eruit gehaald, beide keeringen vervangen en keerring van deksel vervangen. Alle slagen goed geteld
van adjusting screw en die weer terug in elkaar gezet. Stuur huis er weer onder gemonteerd,
gesukkeld met de stuurstang (Die blijkt inschuifbaar te zijn, zodat je de stuurstang op de bovenste
as kunt schuiven...zucht)

Toch nieuwsgierig geworden of ie nog loopt, dus een beetje benzine in de luchtinlaat gegoten, even
starten en lopen ! Kijk, daar wordt een mens vrolijk van !

Maar er moest nog wat gebeuren:
- gastank was diep geroest, dus vervangen.
- benzinetank was veel te groot en ik had de ruimte nodig voor water en vuilwatertanks voor
camperfunctie. Dus de benzinetank gepakt van mijn oude cherokee die is uitgeschreven, maar
waarvan de pomp ontbrak. Ik deed dat altijd met een extern pompje, maar die setup wilde ik
voor de cherokee bewaren. De originele pomp van de ford hing er langs boven in, maar die van
de cherokee-tank hing ervan opzij in. Ik moest dus het deksel met de aanzuigbuizen ombouwen.
Pompje uit de unit gehaald van ford en op de unit van de cherokee-tank geplaatst, draadjes
gesoldeerd en vlotter bevestigd. met wat moeite ging alles door het gat, in de tank. Wat een
gepruts, jammer dat ik daar geen foto meer van heb genomen.Nu nog een plekje zoeken voor
de tank, monteren en vullen. Dan zou die kunnen starten en rijden. Dan naar de gaspomp om
de tanks voor de eerste keer te vullen.

vervangen.
Vanmiddag is pappa-dag, dus dat wordt hopelijk morgen. De kleine kan elk moment wakker worden.