Zijn de veertjes in een rollerclutch noodzakelijk?

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Zijn de veertjes in een rollerclutch noodzakelijk?

Bericht door Guus » 23 feb 2009 13:22

Hallo,

Ik heb het stoute plan opgevat om zelf een AOD versnellingsbak te reviseren. Ik zal hiervan elders een keer verslag doen. Ik heb mij ingelezen in de materie, benodigd gereedschap aangeschaft en begonnen. Het leidend (of lijdend) voorwerp is een versnellingsbak die ik defect heb gekocht met het idee om die ter leeringhe ende vermaek uit elkaar te halen. Mijn eigen versnellingsbak is echter op sterven na dood dus ik ga nu serieus voor vervanging.
Nogmaals, uitgebreide verslaglegging zal ik alhier ergens plaatsen maar ik heb nu een vraag voor diegenen die tot op dit niveau de kennis hebben.
De AOD bak heeft twee rollerclutches. Dit zijn one-way clutches die hun one-way-werking te danken hebben aan beweegbare lagerwieltjes. Die lagerwieltjes zitten in een framewerk dat gemonteerd ingesloten is door een geprofileerde binnenring (op een clutchdrum) en een buitenring. Gedemonteerd worden de lagerwieltjes in het framewerk gehouden door evenzoveel zeer fragiele veertjes.
Nu komt mijn vraag: Bij een van de rollerclutches zijn een viertal van die veertjes afgebroken met als resultaat dat de lagerwieltjes niet in het framewerk blijven zitten, gemonteerd hebben die veertjes die functie niet maar hebben die veertjes in de gemonteerde toestand een andere functie oftewel, kun je de rollerclutches ook zonder veertjes monteren (daar heb ik montagevet voor dus technisch kan dat wel). Of moet ik gewoon een nieuwe rollerclutch aanschaffen, of is dat misschien zowieso het advies? Er schijnen sterkere aftermarket one-way clutches te bestaan (mechanical diodes) maar misschien zijn die alleen voor de racerij bedoeld.

Ik ben benieuwd.

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: Zijn de veertjes in een rollerclutch noodzakelijk?

Bericht door Cor » 23 feb 2009 16:01

Je zult niet verbaast zijn dat die veertjes echt nodig zijn, want zonder deze werk die one-way clutch niet [ook wel een sprag-koppeling genaamd]
Die veertjes bewegen practisch niet, maar houden een kleine constante druk op de naalden, waardoor die altijd tegen de binnen en buitenring aan blijven liggen.
In de ene draairichting glijden de naalden, in de andere gaan ze zichzelf vastbijten.
Als ze in die laatste richting niet aanliggen, gaan ze ook niet vastbijten, en heb je een clutch die in beide richtingen vrij kan draaien, en rijdt je auto niet meer.

Hoef je ook niet te proberen, want ik kan je die garantie wel geven: die veertjes zijn essentieel :-k
Misschien kan je proberen soortgelijke veertjes op de kop te tikken, maar je wordt natuurlijk niet vrolijk als de zaak naa veel werk niet [meer] loopt omdat de koppeling niet werkt.
Cor

sidecarracing
Echte Vanner!
Echte Vanner!

Bericht door sidecarracing » 23 feb 2009 16:05

Guus,

Op de Vleutenseweg zit een verenfabriek, maken (bijna) alle veren die je maar bedenken kan...

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 23 feb 2009 16:56

Bedankt,

Ik had inderdaad wel zo'n donkerbruin vermoeden dat die veertjes niet alleen bedoeld waren om de naalden binnen het frame te houden.

Die veertjes bestaan uit niet meer dan een heel dun opgevouwen stukje staal waarbij de verbinding met het frame nou niet bepaald eenvoudig te verbreken is. Als ik daar mee aan de klungel ga, denk ik dat er tijdens het proces weinig van de veertjes over blijft. Ik ga dus toch maar voor een nieuwe en ga nog eens nakijken of er sterkere aftermarketuitvoeringen te krijgen zijn, dan vervang ik de ander ook meteen want de zwakheid van dit systeem is echt te gek voor woorden.

Guus

ps. in veel documentatie kom je trouwens tegen dat de AOD-bak een zwak stuk techniek is (behalve als het door een ford-freak is geschreven). Ik moet zeggen dat wat deze sprags betreft ik het daar zeker mee eens ben. Ook de diameter van de diverse clutchpacks is voor m'n gevoel aan de kleine kant voor een zo zware auto maar dat is dan weer niet wezenlijk anders dan bij de diverse TH's bv. Al met al denk ik dat je met een E150 beter af bent met een E4OD die specifieker ontwikkeld is voor het zwaardere werk.
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 23 feb 2009 17:39

Als ik me niet vergis, dan zit er een AOD in de 5 liter van '93 en een E4OD in de 5,7 liter van '93.
daarna meen ik allemaal de electronische 4 bak......

Maar ja, wat is sterk genoeg? In mij Winnebago zit een TH bak, die ontwikkeld is voor automobielen, maar als je daar een hoge reductie diff achter hangt, dan gaat het toch weer allemaal; dat ding is bijna 7 Ton [+ aanhanger] Maar ik heb er wel 2 koelers achter hangen, en een extra fan voor de ene koeler, zeker is zeker....
Cor

amtrans
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: dodge ram
Contacteer:

Bericht door amtrans » 23 feb 2009 21:11

hallo Guus.
PM AMTRANS eens, dan kan die de kapotte one way clutch vervangen...

groeten:
AMTRANS
www.amtrans.nl
[email protected]
+31 0612251973

Plaats reactie