Vreemd geluid en trillen

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
Ecoliner
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Contacteer:

Vreemd geluid en trillen

Bericht door Ecoliner » 12 feb 2008 17:42

Sinds kort: 4 nieuwe banden (Cooper Cobra 275-55-15) Prima rijden. Na een paar weken ineens dreunen en trillen. Terug naar de bandenboer, 1 band met 75 gr. onbalans. Erg veel, bijna niet goed te krijgen. Resultaat: dreunen en trillen maar dan niet vanaf 80 maar 90 km.pu. Weer terug en opnieuw balanceren met hetzelfde resultaat. Ook vreemd: bij een beetje stevig optrekken een raar skrietsend geluid vanonder de wagen, even maar en dan is het weg. Aan de aandrijfas kan ik niets ontdekken, geen speling. Ook het cardan maakt geen vreemde geluiden. Op de brug laten draaien zonder wielen, dan trilt ie nog erger dus zou je zeggen dat het niet aan de wielen kan liggen. Iemand een idee?
Ford E-150 Globemaster 5.8 1996 V8
Yamaha V-Max 1996 (BlackMax) halve V8

Che-v-8vanner
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Re: Vreemd geluid en trillen

Bericht door Che-v-8vanner » 12 feb 2008 17:57

Hoi. :roll:

Dat skrieksende geluid, lijkt dat op piepende banden geluid? Misschien verdraaien de velgen in de banden. Plak eens stukjes tape velg en band en trek eens flink op, dan weet je of dat het is. Als je onbalans in de voorwielen blijft houden, zouje ze eens op de wagen kunnen laten balanceren. Zet ze dan na demontage exact hetzelfde terug.
Keep On Vannin' : Paul
Chevy G20 '83 6.2D TH700R4

Ecoliner
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Contacteer:

Bericht door Ecoliner » 12 feb 2008 18:03

Het zit zeker niet in de voorwielen, die zijn op de wagen gebalanceerd.
De velgen verdraaien in de banden? Zou dat kunnen dan? Lopen ze dan niet gelijk leeg?
Het is wel vreemd dat er op 1 wiel ineens 75 gram onbalans zat. 1 dag later was ie weer uit balans.
Ik zal het gaan aantekenen en gaan rijden. Ik kom er op terug!

Ecoliner
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Contacteer:

Bericht door Ecoliner » 12 feb 2008 18:16

Net de band en velg gemarkeerd maar er verdraaid niets. Het is een vreemd en hard metalig skrietsend geluid wat bij de bak weg lijkt te komen. De olie staat op pijl en de bak schakeld perfect. Als je rustig wegrijdt hoor je niets, alleen met fors wegrijden. Trillen gaat de boel pas boven de 90.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 12 feb 2008 19:30

Kromme cardan as, versleten rubbers in het tussenlager, of tussenlager zelf; dat zou ook verantwoordelijk kunnen zijn voor het lawaai.
Maar dan nog, waarom gaat je wiel uit balans, zomaar?
En je hebt ook trillingen op de brug, en nog wel zonder wielen??
Vreemd.
Mogelijk heb je dus 2 problemen.
Nog wat: zit er niet een blok hout o.i.d. in je band, dat verplaatst zich elke keer als de wagen stilstaat.
Zal de 1e keer niet wezen, een vreemd voorwerp in de band; dus even de band van de velg laten halen.

Dat draaien van de velgen in de band, komt volgens mij met 'normale' vermogens en koppels niet voor; bij dragsters is dat een ander verhaal en bij tractor pulling ook, met soms super lage bandenspanning.
Cor

Ecoliner
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Contacteer:

Bericht door Ecoliner » 12 feb 2008 19:44

De band is er vandaag af geweest, niets aan te zien. De Ford heeft geen tussenlager in de aandrijfas, dus dat kan ook niet. Zo'n aandrijfas kan toch niet spontaan krom gaan zou je zeggen. Je ziet hem wel een weinig op en neer gaan als ie langzaam draaid maar volgens mij was dat altijd al. Blijft dat rare geluid wat ik niet thuis kan brengen. Misschien is er wel een kruiskoppeling naar de kl... maar dan moet je daar toch iets aan zien of voelen?

chris
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: chevy Van

Bericht door chris » 12 feb 2008 21:47

denk dat je bij je kruisstukken moet gaan kijken deze kunnen ook vast zitten
kunnen een van piepend geluid gaan geven maar je voelt er geen spelling op
pas als je hem los heb en probeerd te draaien kom je erwel achter
Afbeelding