Bak schakelt niet door

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Plaats reactie
Joep
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Ford E150

Bak schakelt niet door

Bericht door Joep » 03 jan 2008 19:19

Hallo,

Sinds een week schakelt de bak niet door naar de 2e versnelling als ik in drive/overdrive rijd. Zat in het Haynes boek te lezen, daar had men het over zekering nummer 20, terwijl als ik in boekje van Ford kijk, staan er maar 18. Mijn vraag is dan ook of er nog ergens zwevende zekeringen zitten, die iets met de bak te maken kunnen hebben. Gaat hier om een Econoline uit 1993.

Bedankt alvast

gr
Ford Econoline Mark III 5.0 V8 1993

amtrans
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: dodge ram
Contacteer:

Re: Bak schakelt niet door

Bericht door amtrans » 04 jan 2008 20:03

Beste joep, er zijn verschillende typen bakken onder een econoline mogelijk..
kijk eens op mijn site (http://www.amtrans.nl) op de online catalogus sectie ford en vergelijk jouw
transmissie pan eens met de transmissie pannen die in de catalogus staan.
Als we weten welke transmissie u heeft praat het wat makkelijker...
groeten :
AMTRANS

Joep
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Ford E150

Bericht door Joep » 07 jan 2008 20:09

Hoi Amtrans

Nou heb er van het weekend even onder gelegen en het ziet er naar uit dat er een AOD bak onder zit. Heb ondertussen een garage gevonden die tijd (en zin) had om er naar te kijken. Dus zal het van hun wel horen welk type het is. Ik denk dat toch de hele bak er onderuit zal moeten voor complete revisie.

Leuk site trouwens van je staat wel veel op, alleen weer jammer dat hij niks doet met Firefox, duurde even een paar tellen voor ik er op kwam om hem in Microsoft Internet Explorer te open. Ging een wereld voor me open...

gr
Ford Econoline Mark III 5.0 V8 1993

bakkud
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Ik rij een: Blazer

Bericht door bakkud » 08 apr 2009 08:18

Beste Joep,

Ondertussen een jaar later, maar ik heb hetzelfde probleem.
Kan je aangeven wat bij jou de beste oplossing was?

Bedankt,

Dennis

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 22 apr 2009 09:20

Hallo,

Het opschakelen bij een AOD-transmissie wordt ten eerste geinitieerd door de governor en ten tweede door de ThrottleValve. De Governor laat bij een bepaald toerental olie door naar de 1-2 shiftvalve waardoor er geschakeld wordt. De throttlevalve geeft als het ware tegendruk, meer naarmate het gaspedaal dieper is ingedrukt, schakeling vindt dan later plaats. De Governor is het meest delicate instrumentje. Het zit op de outputshaft van de bak en het cilinderklepje dat olie al of niet door laat wordt bediendt door de middenpuntvliedende kracht van de rotatie van de outputshaft. De klep schuift dus meer open naarmate de snelheid toeneemt. Bij een geringe vervuiling kan de klep in zijn beweging blijven steken en wordt er niet geschakeld. Bij iets meer vervuiling zou ook de 1-2 valve kunnen blijven hangen, maar die werkt door oliedruk gemaakt door de pomp (en die doet 't als je wel naar de eerste versnelling kan schakelen) en die oliedruk heeft veel meer power om de kleppen in beweging te brengen.
De throttlevalve zit via een kabel (de throttlevalvecable = TV-cable) rechtstreeks verbonden met het gaspedaal via de smoorklep op het luchthuis (of bij oudere modellen op de carburateur). Deze klep wordt mechanisch ingeduwd door het gaspedaal in te duwen, maar moet via een veer teruggetrokken worden. Bij ernstige vervuiling kan de klep ingeduwd blijven hangen en schakel je ook niet meer op of althans heel laat (als bij volgas (W.O.T. = wide open throttle) opschakelen).
Het kan zinvol zijn de bak te laten spoelen zodat ie weer schoon is, of (met de bak in de auto) het extensionhouse te verwijderen (eerst de aandrijf as eruit), de governor er af te halen en die te demonteren en schoon te maken. Helpt dat niet dan kun je (eveneens met de bak in de auto) de valve-body, zeg maar de hydraulische computer, er af halen en die helemaal demonteren en schoonmaken.
Het veel gehoorde advies om alleen maar olie en filter te vervangen helpt niet als een klep door vervuiling blijft hangen, die vervuiling haal je namelijk niet weg door alleen maar de olie te vervangen. Uitzonderingen daargelaten.

Succes, Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Plaats reactie