1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Gebruikersavatar
starcraft 1987
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 9338
Lid geworden op: 18 jun 2007 13:00
Ik rij een: Chevy Van
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: 1e versnelling gijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door starcraft 1987 » 04 nov 2008 23:52

Guus schreef: Misschien dat dan toch het einde van de bak in zicht komt?

Guus
Ben er bang voor. Als bak laat aangrijpt of helemaal niet ligt het meestal niet aan een kabeltje .

Succes.

Enrique.
Enrique.
Chevy Van G20 starcraft 1987 camper uitvoering

bo-duke
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1078
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:11
Ik rij een: dodge b200
Locatie: hoogvliet/r'dam

Re: 1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door bo-duke » 05 nov 2008 21:23

Mijn ervaring is met Fords en trouwens ook Euro fords dat ze altijd al laat aangrijpen nadat je de hendel in p of r heb gezet.Mijn Sierra was ongeveer twee tot drie seconden.Mijn scorpio ook altijd rond de twee a drie seconden en toen liep na ongeveer een jaar de bak in elkaar net voor onze vakantie.Ik heb toen die bak laten reviseren voor 2300 guldens toen nog en dacht toen dat dat probleem ook meteen weg zou zijn :D en wat denk je :( gewoon weer na twee tot drie seconden inschakelen :twisted:.De Ford van m'n schoonvader is het ook altijd na twee tot drie seconden en van een kennis een mercury cougar ook pas na een twee tot drie seconden maar dit zijn mijn ervaringen en misschien zijn er wel Fords die wel direct inschakelen hoor maar het is wel toevallig dat alle Fords die ik heb gehad of gereden dit allemaal hadden :shock:

Gebruikersavatar
Dodgie
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 1189
Lid geworden op: 08 nov 2004 19:12
Ik rij een: Fiat Panda
Locatie: Geleen

Re: 1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door Dodgie » 05 nov 2008 21:37

Die van mij doet het goed, hendel in de versnelling voor- of acheruit en hij pakt direct. Niks geen vertraging in tijd en schakelen doet ie ook opperbest. :D Ook niet na twee weken stilstand.

Ton.
Voormalig webmaster DAVC en medeoprichter van dit forum van 2004 t/m 2012.
Ford E150 Sherrod 5ltr V8, '93
Maart '13 verkocht aan een liefhebber.
Subaru Forester 2.0X AWD, '03
Juni '17 verkocht.

Gebruikersavatar
Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 5054
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:37
Ik rij een: scooter
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: 1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door Vulcanwizzard » 20 nov 2008 22:21

Ik heb ook last gehad van schakel problemen maar dit is perfect opgelost nadat ik bij Bas Bos mijn bak had laten verversen en de filters vervangen!! Hij schakelde daarna weer helemaal soepel en zonder schokken over. Over het inschakelen, het duurt even maar geen 2of 3 seconden hoor!? Misschien een idee om de bakfilters en olie te vervangen??
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

e150drummer
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2009 20:41
Ik rij een: E150 1994
Locatie: Den Bosch

Re: 1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door e150drummer » 21 jan 2009 09:19

ahum,....
Ook ik ( econoline 1994) heb vanmorgen ineens enorme vertraging bij het aangrijpen van de eerste versnelling....( auto heeft 2 maanden stilgestaan bij vorige eigenaar) en rijdt nu weer 2 dagen. Bak schakelde bij volgas wat hard over, maar dat werd in die 2 dagen dat ik er nu mee rijdt steed minder erg. Nu grijpt de bak pas aan na 2 soms 5 sec. en ik heb het idee dat hij slipt , maar dat is dat wel erg plotseling. Afgelopen 2 dagen greep hij meteen aan en vanmorgen na 1 km rijden ineens niet meer.....
Ik hoop dat het niet de bekende kater in de zak is en dat ik nu meteen aan een andere bak moet...
Wordt vervolgd.
Huidige auto:
ford econoline E150 1994
EAOD bak, 5.0 V8

Geschiedenis:
2 x chevy van G20, 1 x chevrolet caprice

Gebruikersavatar
Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:32
Locatie: Utrecht

Re: 1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door Guus » 21 jan 2009 15:36

Het lijkt er dan toch op dat de olie vervuild aan het raken is. Alle schakelprocessen verlopen via hydrolische kanalen en fijnsnarige cilindervormige "kleppen" die in hun boringen heen en weer schuiven (bij een E4OD gaat het schakelen via electronisch geregelde servo's) Vervuiling kan deze kleppen gemakkelijk doen gaan haperen. Daarnaast heb je te maken met meer of minder goed geveerde accumulatorvalves die zorgen voor soepel (of minder soepel) schakelen. Als zo'n accumulatorvalve blijft hangen, dan gebeurt het overschakelen abrupt. Ik kan me voorstellen dat als de wagen een tijdje stil heeft gestaan en de olie was niet al te schoon dat je dan te maken krijgt met vast zittende accumulators, hangende kleppen, stroef lopende servo's en slecht aangrijpende clutchpacks die dan na verloop van tijd wel weer inlopen. Bij vriezend weer is vervuilde olie extra dik en loopt het na koude start helemaal voor geen meter (loopt die warm beter?).
Maar first things first: altijd eerst olieniveau nakijken en de aard vd. olie beoordelen (moet rood zijn, bruin en verbrand stinkend is niet goed). Je kunt dan, met de bak er nog onder, ergens de boel laten spoelen, bij die gelegenheid wordt meteen het filter vervangen en kun je in de pan kijken of er erg veel metaalslijpsel te vinden is (dat is ook foute boel).
Als ie blijft slippen, moet de bak toch gereviseerd worden. Maar dan kun je meteen de valve-body (laten) upgraden zodat ie daarna schakelt als nooit te voren en bovendien weet je dan zeker dat je naar de bak voorlopig geen omkijken meer hebt (always look on the bright side of life)

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

e150drummer
Mini Vanner!
Mini Vanner!
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2009 20:41
Ik rij een: E150 1994
Locatie: Den Bosch

Re: 1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door e150drummer » 21 jan 2009 23:11

update:
vandaag moest ik vlak bij huis stoppen omdat de wagen niet meer vooruit te branden was....
voor de auto liep de atf zo de straat op.....ahhhhggrggrgr!!!!!!!
Bleek een lekke radiateur te zijn (die de versnellingsbak koelt) dus beidde slangen losgegooid en doorverbonden met elkaar. atf erin tot acceptabel nivo gevuld. schakeld nu weer zonder "slippen" wel nog wat hard terugschakelen e.d.
Ik ga bovenstaand advies opvolgen en de bak binnenkort laten doorspoelen en nieuwe filter en olie erin. Waarschijnljk is dit probleem dan verholpen!!? Ben verder zeer tevreden met de van....
Huidige auto:
ford econoline E150 1994
EAOD bak, 5.0 V8

Geschiedenis:
2 x chevy van G20, 1 x chevrolet caprice

Plaats reactie