#21
Bericht
door Guus » 21 jan 2009 15:36
Het lijkt er dan toch op dat de olie vervuild aan het raken is. Alle schakelprocessen verlopen via hydrolische kanalen en fijnsnarige cilindervormige "kleppen" die in hun boringen heen en weer schuiven (bij een E4OD gaat het schakelen via electronisch geregelde servo's) Vervuiling kan deze kleppen gemakkelijk doen gaan haperen. Daarnaast heb je te maken met meer of minder goed geveerde accumulatorvalves die zorgen voor soepel (of minder soepel) schakelen. Als zo'n accumulatorvalve blijft hangen, dan gebeurt het overschakelen abrupt. Ik kan me voorstellen dat als de wagen een tijdje stil heeft gestaan en de olie was niet al te schoon dat je dan te maken krijgt met vast zittende accumulators, hangende kleppen, stroef lopende servo's en slecht aangrijpende clutchpacks die dan na verloop van tijd wel weer inlopen. Bij vriezend weer is vervuilde olie extra dik en loopt het na koude start helemaal voor geen meter (loopt die warm beter?).
Maar first things first: altijd eerst olieniveau nakijken en de aard vd. olie beoordelen (moet rood zijn, bruin en verbrand stinkend is niet goed). Je kunt dan, met de bak er nog onder, ergens de boel laten spoelen, bij die gelegenheid wordt meteen het filter vervangen en kun je in de pan kijken of er erg veel metaalslijpsel te vinden is (dat is ook foute boel).
Als ie blijft slippen, moet de bak toch gereviseerd worden. Maar dan kun je meteen de valve-body (laten) upgraden zodat ie daarna schakelt als nooit te voren en bovendien weet je dan zeker dat je naar de bak voorlopig geen omkijken meer hebt (always look on the bright side of life)
Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.