1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Alle vragen over de bak en aandrijflijn.
Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door Guus » 10 dec 2007 20:32

Hallo,

Het is altijd moeilijk om een probleem in de titel in een zin te vatten. Het gaat dus om het volgende: Als ik, na de koude motor gestart te hebben wil wegrijden dan duurt het erg lang voordat ik tractie krijg. Ik heb van de zomer mijn olie vervangen en het filter (AOD-bak). Daarna deed ie het al, het duurde toen ongeveer 2 seconden. Het schakelen op zich ging met die nieuwe olie wel een stuk beter en ik heb de indruk dat er meer power op de wielen komt. Nu het kouder wordt lijkt de tijd tussen inschakelen van de D en het moment dat ik kan wegrijden steeds groter worden: zo'n 5-10 seconden. Het lijkt erop alsof er gewoon te weinig olie in de versnellingsbak zit, maar dat is niet zo. Heb ik eenmaal een stukje gereden, dan is het probleem weg en grijpt die wel meteen aan na schakelen van P of N naar D.
Nu heb ik wel eens gehoord dat er in de automaten bak een terugslagklep zit in het oliecircuit die voorkomt dat wanneer je de auto stil zet de olie terugstroomt en je bij een volgende gelegenheid eerst weer olie moet oppompen door de hele bak voor dat ie gaat werken. Voor het vervangen van het filter en de olie vertoonde de bak dit euvel niet en ik heb zelf (althans niet bewust) zo'n terugslagklep verwijderd en ik neem aan dat het filter niet dusdanig verstopt zat dat die dienst deed als terugslagklep.
Enfin, moet ik mij zorgen gaan maken of zou het terugplaatsen van zo'n klep bij een volgende gelegenheid het euvel kunnen oplossen. Het overig schakelgedrag is trouwens prima in orde.

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Re: 1e versnelling grijpt pas na lange tijd aan.

Bericht door Cor » 10 dec 2007 20:38

Het lijkt me dat je exact de juiste kant opkijkt, maar ik zal proberen hierover iets op te zoeken; als dat zo is, meld ik me weer.
Ligt trouwens niet aan het filter zelf, maar er zit/hoort wel een rubberring tussen het filter en de bak; heb je die niet vergeten te plaatsen? Dan zuigt hij eerst een poosje lucht, en op den duur vind de pomp dat echt niet leuk!

Cor

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 11 dec 2007 09:34

Er zat wel een rubberen pakking tussen bak en filter, maar die was ook bij het filter nieuw geleverd. Maar dat is gewoon een pakking en geen structuur die terugstroom van olie tegenhoudt. Er zou hooguit nog iets los in de uitstroomopening van het filter hebben kunnen zitten maar dat heb ik niet gezien (en dus ook niet overgezet). Bovendien heb ik beide filters eerst nauwkeurig met elkaar vergeleken omdat in eerste instantie de verkeerde was gestuurd.

Guus
Ford Econoline 5.0 V8 mark III low-top 1993, MB 300 TE 1985, RangeRoverClassic 3.5 EFI V8 1984, Renault 19 cabriolet 1992, Opel Astra bestel 1.7 dti. 2003.

Cor
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Donateur
Donateur
Ik rij een: BMW525i

Bericht door Cor » 11 dec 2007 13:18

Ik ben er niet 100% zeker van Guus; het zou kunnen dat ik in de war ben met m'n Chevy.
Op zeker 1 van de 2 zit een dikke rubber manchetachtige ring, die om het pijpje van de pompaanzuiging schuift en dus de afdichting tussen het filter en de pomp verzorgt.

Maar nu ik hierover nog eens verder nadenk, het hele filter zou onder de olie moeten zitten.
Je hebt wel gepeild met warme olie, na tenminste 20 km rijden, en dan in P of N en stationair laten draaien he?

Toch lijkt het op aanzuigen van lucht, naar mijn idee.
Dit is misschien het snelste te checken met een druk meter; dan zou hij dus langzaam druk moeten opbouwen, in plaats van in een enkele seconde of zo.
Cor

GeneralWillemCompany
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: GMC
Contacteer:

Bericht door GeneralWillemCompany » 11 dec 2007 14:04

als je me daar kan zeggen wat voor een bak het is, is er wel wat over te vinden denk ik :lol:

grts willem
Jeep Wagoneer 360,Jeep CJ8 258,GMC G1500
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

amtrans
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: dodge ram
Contacteer:

Bericht door amtrans » 08 jan 2008 19:22

hallo, kijk eens of de kabel die naar je motor gaat van je bak of die goed is afgesteld..
Als die verkeerd afgesteld is kan je hele bak raar reageren.. en als je er te lang mee door rijd kan
de bak ook afbranden...
groeten :
AMTRANS

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 09 mar 2008 10:57

Dank voor het meedenken (beter laat dan nooit zullen we maar zeggen). Maar het euvel heeft een iets andere wending gekregen. Vlak na het posten van het orginele bericht leek het probleem ineens een stuk minder hinderlijk te zijn maar dat zou kunnen komen doordat ik na te hebben gestart er langer over deed om te gaan wegrijden. Daarom niet meer gereageerd, ook niet omdat ik in de winter zowieso weinig zin heb om onder de auto te gaan liggen. Nu reed ik laatst midden in de nacht over de A6 en ik dacht laat ik eens kijken hoe hard ie eigenlijk kan. Dat had ik al eens eerder geprobeerd en toen deed zich het ongezonde verschijnsel voor dat in de buurt van de 130 km/uur de bak ineens ging terugschakelen, daar heb ik hier al eens een opmerking over gemaakt. Nu gebeurde dat echter niet en kon ik na geduldig planken uiteindelijk een snelheid aantippen van 147 (volgens Garmin, want de teller gaat zover niet). De volgende dag schakelde de bak ineens heel laat over, in alle versnellingen pas bij een snelheid waarop anders bij volgas wordt overgeschakeld. Heel irritant en ik begon al spijt te krijgen van mijn actie de vorige nacht want nu was er vast iets heel erg stuk. Een wonderlijk voordeel had dit euvel wel. Na starten en in de versnelling zetten greep de bak onmiddelijk en een beetje bruusk aan. Dus niets meer te merken van lange wachttijd. Na 50 km te hebben nagedacht over alle mogelijk oorzaken van het laat overschakelen kon ik een simpel te controleren mogelijkheid even uitproberen: in het vooronder op het gevoel even de TV-kabel opgezocht en hier een paar keer hard aan getrokken en terug laten schieten met het idee dat ie misschien door volgas rijden was blijven hangen en jawel hoor, probleem verholpen. Nu schakelt ie weer goed maar als je koud start en de versnelling inschakelt duurt het toch wel weer even voordat ie aangrijpt en dat doet ie dan ook heel geleidelijk, maar het is niet meer zo lang als het was, hooguit 2-3 sec. Zou ik dus handmatig de TV-kabel kunnen aantrekken, dan zou ik de bak na koude start kunnen forceren onmiddelijk in te schakelen. Het probleem is mij dus nog niet helemaal duidelijk, maar het zou dus wel met die TV-kabel te maken kunnen hebben.

Guus

amtrans
Gevorderde Vanner!
Gevorderde Vanner!
Ik rij een: dodge ram
Contacteer:

Bericht door amtrans » 24 mar 2008 17:30

hoe lang is het geleden dat je je bak olie en filter vervangen hebt??
veel storingen worden veroorzaakt door vuile ATF en of filter...

groeten:
AMTRANS
http://www.amtrans.nl
[email protected]

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 24 mar 2008 23:44

Olie en filter vervangen in juni of juli 2007. Daarna ging het probleem zich juist voordoen.

Guus

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Bericht door Vulcanwizzard » 18 apr 2008 23:15

Blijft die kabel niet hangen door vervuiling??? :shock:
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 19 apr 2008 10:39

Vast wel, maar dat is dan toch vervuiling buiten de versnellingsbak neem ik aan. Maar inderdaad, inwendige smurrie zou natuurlijk ook kunnen, ik weet helemaal niet hoe dat er van binnen uit ziet en of inwendige smurrie wel een mogelijkheid is. Ik zou bij inwendige vervuiling toch ook schakelproblemen verwachten en die doen zich nooit voor.

Guus

Vulcanwizzard
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: scooter

Bericht door Vulcanwizzard » 19 apr 2008 22:17

Guus schreef:Vast wel, maar dat is dan toch vervuiling buiten de versnellingsbak neem ik aan. Maar inderdaad, inwendige smurrie zou natuurlijk ook kunnen, ik weet helemaal niet hoe dat er van binnen uit ziet en of inwendige smurrie wel een mogelijkheid is. Ik zou bij inwendige vervuiling toch ook schakelproblemen verwachten en die doen zich nooit voor.

Guus
Nee ik bedoel de inwendige vervuiling in de kabel!?
Dan blijft ie hangen en daardoor schakelt de bak pas laat in???
Check of de kabel licht of zwaar gaat?
Honda GL500 Silverwing '82 US version niet meer belastingvrij!! Weekers bedankt
Sym Fiddle 2 Scooter 4takt

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 23 okt 2008 14:04

Het inschakelen van de D is nog altijd hetzelfde. Kort genoeg om er niet naar te (laten)kijken en lang genoeg om irritant te zijn. Schakelen doet ie nog altijd normaal ware het niet dat er sinds eergisteren een bijgeluid is toegevoegd. Alleen in de eerste versnelling is er een hoog gezoem te horen dat in toonhoogte toeneemt met toenemen van de snelheid, na overschakelen is het geluid weg maar iedere keer als de 1e versnelling inschakelt hoor je dat geluid. Voor diegenen die het verschil kennen tussen een AOD en een E4OD: de E4OD maakt in alle versnellingen een beetje zoemend geluid maar dat is vrij laagtonig, het geluid dat mijn AOD in de eerste versnelling maakt is zeker een oktaaf hoger.
Misschien dat dan toch het einde van de bak in zicht komt?

Guus

dree
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner
Ik rij een: F.e150.302

Bericht door dree » 03 nov 2008 14:54

Als het aan de kabel ligt:

Wat als je bij koude start de hendel helemaal doorhaalt naar 1 en dan naar de D-stand zet ?

Moet je dan ook wachten op aangrijpen ?
ford e150, bj 1993, 5.0-V8, Impco-LPG, high-roof, interieur gestript, motor gereviseerd, nu bezig met camperdakje; interieur later.
'if i die and go to heaven, i know my van will be waiting there for me' mytopic

Guus
Bewezen Vanner
Bewezen Vanner

Bericht door Guus » 04 nov 2008 23:07

Ik geloof niet dat dat uitmaakt, maar heb dat niet bewust geprobeerd. Ik rij wel vaker weg door de handel helemaal naar beneden te jassen en 'm daarna pas in D te zetten. het is mij nooit opgevallen het gedrag dan anders is.

Ik heb wel gemerkt dat ook het opschakelen een beetje begint te haperen. De laatste paar keren wilde hij niet naar de derde versnelling schakelen en schakelde van 1 naar 2 heel ongemerkt en glijdend. Na een paar kilometer is het probleem ineens weg, even later tijdens de zelfde rit schakelt ie ineens weer bij heel hoog toerental. Ik heb toen twee blikjes olie gekocht die bedoeld zijn om automatenbakken te reinigen. Dat leek in eerste instantie weinig te doen anders dan (zoals op het blikje beloofd) het schakelen inderdaad soepeler gaat. Heden aanvankelijk tijdens rijden geen schakelproblemen bemerkt maar een paar uur na een korte rit toch weer laat van 2 naar 3 en niet op het verwachtte moment naar OD.

Ik zit nu nog te denken aan een blijven hangen van de Tr.Valve kabel of althans de hefboom waar die op aangrijpt want dat is al eerder de oorzaak geweest van laat overschakelen. Dus dat moeten ik nog even nakijken.

Guus

Plaats reactie